افسانه مردان شکارچی و زنان گردآورنده شکسته شد

تحقیقات جدید به افسانه مردان شکارچی و زنان گردآورنده خاتمه می دهد.

زنان شکارچی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ مطالعه جدید نشان می دهد زنان در 79% از شکار جوامع شکارگر دوران ما قبل تاریخ حضور فعالی داشتند. این نتایج برخلاف باور عمومی است که اعتقاد دارند مردان از همان ابتدا شکارچی بودند و زنان گردآورنده! محققان این نتایج را براساس تجزیه و تحلیل داده های 63 جامعه شکارچی از سراسر جهان بدست آوردند. آنها معتقدند این تفکر جنسیتی در فرهنگ های شکارگری گذشته و حال باید دوباره بازبینی و اصلاح شود.

طبق داده های بدست آمده، زنان ماقبل تاریخ مهارت زیادی در شکار حیوانات غول پیکر داشتند. آنها در 79% درصد از داده های جمع آوری شده در شکار حضور داشتند که با باور عمومی که کار شکار را فعالیت مردانه می داند تناقض دارد. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله PLOS ONE منتشر شد. این تحقیق توسط Abigail Anderson از دانشگاه Seattle Pacific ایالات متحده انجام شد و به تازگی در مجله PLOS ONE به چاپ رسید.

تا قبل از این، اعتقاد بر این بود در جوامع انسانی ماقبل تاریخ کار اصلی مردان شکار حیوانات بود و زنان معمولا به جمع آوری غذا می پرداختند. با این حال شواهد دوران ماقبل تاریخ خلاف این نظریه را ثابت می کند. به عنوان نمونه: در بیشتر جوامع زنان در کنار ابزارهای شکارشان دفن می شدند. در حال حاضر محققان معتقدند نقش زنان به عنوان شکارچی با گذشت زمان محدودتر شده است. به عبارت ساده تر، در جوامع شکارچی امروزی تر زنان بیشتر کار تهیه غذا و مردان کار شکار را انجام می دهند.

تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده نشان داد که 79% از زنان این جوامع علاوه بر وظیفه مادری، شکار هم می کردند. آنها حدود 70 درصد از شکارهای خود را برای تامین مایحتاج زندگی انجام می دادند نه برای تفریح! زنان به طور فعال در یادگیری شکار شرکت داشتند و اغلب از سلاح ها و استراتژی بیشتری نسبت به مردان در شکار استفاده می کردند.

زنان به عنوان شکارچیان ماهر در این گونه جوامع فعالیت می کردند و نقش اصلی را در این زمینه ایفا می کردند. محققان به این نکته تاکید دارند که این باورهای غلط حتی در مطالعات باستانی هم تاثیر خود را گذاشته است. به عنوان مثال: برخی از محققان در مطالعات باستان شناسی حاضر نبودند بپذیرند اشیایی که با اجساد زنان دفن شده اند، ابزارهای شکار آنها بوده اند. به همین علت محققان دانشگاه Seattle Pacific خواستار بازنگری در تمام شواهد باستانی هستند تا در آینده از این طرز فکر که مردان شکارچی بوده اند و زنان گردآورنده سوء استفاده نشود. نویسندگان این مقاله در پایان اضافه کردند: «شواهد موجود در سراسر جهان نشان می دهد که زنان اکثر فرهنگ ها در شکار مشارکت دارند.»


چاپ