طرح جدید مجلس شورای اسلامی در مورد فضای مجازی!

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد کمیسیون قضایی مجلس طرحی را آماده کرده است که بر مبنای آن هرکسی در فضای مجازی خبرهای نادرست را منتشر یا بزرگ نمایی کند، باید در دادگاه پاسخگو باشد.

مجلس شورای اسلامی

یک نماینده مجلس نیز در مورد طرحی در خصوص انتشار اخبار در فضای مجازی خبر داد.

طبق گزارش های فن تک و به نقل از روزنامه آرمان امروز؛ کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: "امروزه فضای مجازی باعث شده افراد با هر عنوان و جایگاهی بدون این که از صحت یا عدم صحت خبری اطمینان حاصل کنند، به شایعه سازی و خبرسازی دست می زنند. این افراد باید از لحاظ قانونی پاسخگو باشند."

سخنگوی کمیسیون قضایی افزود: "کمیسیون قضایی مجلس به همین منظور طرحی را تهیه و تدوین کرده است که بر مبنای آن هرکسی در فضای مجازی اخبار دروغی را نشر دهد یا بزرگ نمایی کند باید در دادگاه پاسخگو باشد. این طرح همه افراد اعم از شخصیت های حقیقی و حقوقی را شامل می شود."

دلخوش گفت: همه کشورهای دنیا از این دست قوانین استفاده می کنند. کشور ما هم باید این گونه قوانین را به اجرا در بیاورد تا بتوانیم از نشر خبرهای دروغ در جامعه جلوگیری کنیم. در حوادث اخیر که دامن گیر جامعه شد نشر بیش از حد اخبار کذب باعث شد که، افراد بدون تحقیق قبلی بر درست یا نادرست بودن خبر آن را منتشر کنند. در این طرح مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است تا افراد و رسانه‌ها دیگر نتوانند مرتکب این عمل شوند. این درست نیست افراد با خبرهای کذب فضای جامعه را ملتهب کنند و هیچ تاوانی هم ندهند.


طرح مجازات ناشران اخبار دروغ در فضای مجازی در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسیده است و به‌زودی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی مطرح خواهد شد. احتمال دارد که این طرح با فوریت در صحن مجلس بیاید.


چاپ