مردی که در ژاپن برای کار نکردن پول می گیرد!

شوجی موریموتو ژاپنی یک شغلی رویایی دارد، او برای انجام هیچ کاری از مشتریان خود حقوق دریافت می کند.

japan 1

طبق گزارش های فن تک، این مرد 38 ساله اهل توکیو برای همراهی با مشتریان خود، ساعتی 10000 ین (71 دلار) دریافت می کند. موریموتو گفت: "در واقع من خودم را اجاره می دهم. کار من این است که هر جایی که مشتریانم می خواهند حضور داشته باشم و هیچ کار خاصی هم لازم نیست انجام بدهم." او در ادامه گفت که در چهار سال گذشته حدود 4000 ملاقات کاری داشته است.


او با بدنی لاغر و قدی متوسط، اکنون نزدیک به یک چهارم میلیون دنبال کننده در توییتر دارد، جایی که بیشتر مشتریانش را از آن‌جا پیدا می کند. تقریباً یک چهارم آنها مشتریان ثابت او هستند، یکی از این مشتریان 270 بار وی را استخدام کرده است.
موریموتو فارغ التحصیل رشته فیزیک است و اندکی بعد از فارغ التحصیلی مدتی در یک انتشارات استخدام شد. اغلب اوقات به خاطر «هیچ کاری نکردن» مورد سرزنش کارفرما و همکاران خود قرار می گرفت تا این که از آن جا اخراج گردید. او گفت: "این جرقه در ذهن من ایجاد شد که اگر توانایی خود را برای "هیچ کاری" به عنوان خدمت به مشتریان ارائه دهم، چه اتفاقی می افتد."

بنابراین فعالیت خود را ابتدا در سال 2018 از توئیتر آغاز کرد. او کارهای مختلفی از ایستادن در صف گرفته تا همراهی با مشتریان هنگام غذا خوردن را انجام داده است. در ابتدا مبلغ کمی بابت هزینه های ایاب ذهاب و خوراک دریافت می کرد اما، بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از اتلاف وقت خود توسط مشتریان، شروع به دریافت مبالغ بیشتری کرد. استخدام موریموتو در حال حاضر حدود 96 دلار هزینه در بر خواهد داشت.

او کارهای مهم دیگری مثل همراهی کسی که درخواست طلاق داده یا گوش دادن به اعترافات یک قاتل استخدام شده را نیز انجام داده است. اما تجربه کارهای سبک تری مثل پیاده روی یا ژست گرفتن برای عکس را نیز دارد. موریموتو می گوید:" من دوست یا آشنای مشتری نیستم. از چیزهای آزاردهنده ای که در روابط شخصی وجود دارد آزادم اما می توانم تنهایی آدم ها را کمتر کنم. شاید برای خودم هم همین طور باشد.»

هفته گذشته، او توسط آرونا چیدا، تحلیلگر داده 27 ساله که لباس محلی کشور خود را پوشیده بود، به یک عصرانه دعوت شد.
چیدا می‌خواست لباس هندی را در مکان‌های عمومی بپوشد، اما می ترسید باعث شرمساری دوستانش شود. بنابراین او برای همراهی به موریموتو مراجعه کرد. او گفت: زمانی که با دوستانم هستم احساس می‌کنم وظیفه دارم تا آنها را سرگرم کنم، اما با مرد اجاره‌ای (موریموتو) نیازی به صحبت کردن ندارم.

japane man

شغل همراهی، اکنون تنها منبع درآمد برای تامین مخارج زندگی او است. اگرچه وی از افشای میزان دقیق درآمد خودداری کرد، اما گفت که روزانه به طور عادی یک یا دو مشتری دارد که قبل از شروع دوران همه گیری، به روزی سه الی چهار نفر می رسیدند.
ماهیت شغل او، جامعه ژاپن را به چالش می کشد. جامعه ای که فقط به بهره وری اهمیت می دهد و بی فایده بودن را به سخره می گیرد.
ژاپن در سال های گذشته با بحران تنهایی و انزوای اجتماعی شهروندانش دست به گریبان شده است. این کشور سال ۲۰۲۰ برای اولین بار بعد از گذشت ۱۱ سال شاهد افزایش نرخ خودکشی بود و برای حل این معضل «وزیر تنهایی» منصوب کرد.

(1 دلار = 140.25 ین).


چاپ