دوستان ما از کدام یک بیشتر لذت می برند؟! پیامک، تماس یا ایمیل

مردم معمولا دست کم می گیرند، افرادی که در حلقه اجتماعی آن ها قرار دارند، چقدر از یک تماس تلفنی، پیامک یا ایمیل غیرمنتظره برای احوال پرسی خوشحال می شوند. تحقیقات جدیدی که توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که هر چه برقراری تماس غیر منتظره باشد، حس قدردانی بیشتر خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر از نتایج تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

happy

پگی لیو، نویسنده اصلی و دکترای دانشگاه پیتسبورگ، گفت: «مردم اساساً موجوداتی اجتماعی هستند و از ارتباط با دیگران لذت می برند. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد حفظ ارتباطات اجتماعی برای سلامت روحی و جسمی ما مفید است. با این حال، علیرغم اهمیت و لذت بردن از ارتباط اجتماعی، تحقیقات ما نشان می دهد که مردم به میزان قابل توجهی دست کم می گیرند که دیگران چقدر از ارتباط با آنها قدردانی می کنند.»

این تحقیق در 11 جولای 2022 در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد. دانشمندان آزمایشات متعددی را بر روی بیش از 5900 شرکت‌کننده انجام دادند. آن ها می خواستند دریابند که، چقدر این افراد در تخمین این که دیگران تا چه حدی برای تلاش جهت برقراری ارتباط ارزش قائل هستند و چه عواملی در این درجه از قدردانی می تواند نقش داشته باشد!

در این آزمایش، از نصف شرکت‌کنندگان خواسته شد آخرین باری را که از ایمیل، پیامک یا تلفن برای برقراری ارتباط با فردی در حلقه اجتماعی خود، پس از یک دوره طولانی عدم ارتباط با آن‌ها، استفاده کرده‌اند به خاطر بیاورند و جملات «فقط به این دلیل» یا «فقط برای رسیدن به نتیجه» را کامل کنند. محققان از بقیه شرکت‌کنندگان خواستند وضعیتی را تصور کنند که، در آن شخصی به آنها تماس گرفته و سپس از آن ها خواسته شد با استفاده از 7 مقیاس درجه‌ بندی شده مانند (1 = اصلاً)، قدردانی، سپاسگزاری، ( 7 = تا حد زیادی)یا احساس رضایت از تماس خود یا شخصی را که (بسته به شرایط) با او تماس گرفتند، نشان دهند.


در آزمایش‌های دیگر، شرکت‌کنندگان یک یادداشت کوتاه یا یک یادداشت و یک هدیه کوچک برای فردی در حلقه اجتماعی خود که مدتی با او ارتباطی نداشتند، ارسال کردند. پس از ارسال یادداشت ها / هدایا، محققان از گیرندگان خواستند که قدردانی خود را ارزیابی کنند.
مشابه آزمایش قبلی، از شرکت‌کنندگانی که تماس را آغاز کردند، خواسته شد تا در مقیاس 7 درجه‌ای به میزانی که فکر می‌کردند گیرنده از آن تماس قدردانی و احساس رضایت می‌کند، را رتبه‌بندی کنند.


در تمام آزمایش‌ها، کسانی که ارتباط را از طریق تماس آغاز کردند، به میزان قابل توجهی میزان استقبال گیرندگان از انجام این کار را، دست کم گرفته بودند. محققان همچنین یک متغیر جالب را پیدا کردند که بر میزان قدردانی افراد از ارتباط، تأثیر می‌گذارد.

لیو می‌گوید: «ما متوجه شدیم که افرادی که تماس را دریافت می‌کنند، تمرکز بیشتری نسبت به کسانی که ارتباط را آغاز می‌کنند، روی عنصر غافلگیری دارند و این تمرکز بیشتر بر غافلگیری با حس قدردانی بیشترهمراه بود.


به گفته لیو، بسیاری از مردم در زندگی خود ارتباط خود را با دیگران از دست داده اند، چه دوستان دبیرستانی یا دانشگاهی یا همکاران. شروع تماس اجتماعی پس از یک دوره طولانی قطع ارتباط می تواند احساس دلهره آور باشد زیرا، مردم نگران نحوه دریافت بازخورد آن هستند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ترس آنها ممکن است بی مورد باشد، زیرا دیگران احتمالاً بیشتر از آنچه مردم تصور می‌کنند از تماس گرفتن با آنها قدردانی خواهند کرد.

بنابراین، ما گاهی اوقات به دلایل مختلف قبل از تماس با افرادی که در حلقه اجتماعی ما قرار دارند، کمی مکث می کنیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، باید به یافته‌های این تحقیقات فکر کرده و به خودمان یادآوری کنیم که، ممکن است افراد دیگری نیز بخواهند با ما تماس بگیرند و درست به همین دلایل تردید می کنند.» "در این لحظه باید به خودمان بگویم که اگر آنها تماس بگیرند، بسیار قدردان خواهیم بود و بنابراین دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم آنها به طور مشابه از تماس ما با آنها قدردانی نمی کنند."


چاپ