قابلیت ثبت آثار به صورت NFT در فتوشاپ

ادوبی فتوشاپ در حال اضافه کردن قابلیتی در برنامه فتوشاپ است که فردی که در NFT اثری را به فروش میرساند خالق آن اثر نیز میباشد.

این قابلیت برای مبارزه با سرقت آثار هنری که در قالب NFT عرضه شده است میباشد. نام این ویژگی جدید Content credentials است و به فروشنده هر NFT این امکان را میدهد تا بعد از متصل کردن شناسه ادوبی خود با والت دیجیتالی NFT مورد نظر را با گواهینامه معتبر برای فروش در مارکت پلیس (Marketplace) قرار دهد.
این قابلیت بسیار کاربردی با گزینه ی (Prepare as NFT) در فتوشاپ نشان داده خواهد شد و تا پایان ماه جاری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.داده های مربوط به این گواهینامه برای امنیت بیشتر روی شبکه ای مشابه سیستم تورنت با نام IPFS (InterPlanetary File System)ذخیره میشوند. IPFCیک روش غیر متمرکز برای ذخیره ی فایل هاست که در آن شبکه ایt مسئول حفظ امنیت و در دسترس بودن داده ها هستند. ادوبی معتقد است که با این اقدام، مارکت‌پلیس‌های فروش NFT مانند OpenSea، Rarible، KnownOrigin و SuperRare قادر خواهند بود اطلاعات مربوط به هویت خالق اثر را نشان دهند.

media 1dd91c848c1e0ed127468c10d0bd0646b4c3455d3.0

سرقت آثار هنری مشکل بزرگی در دنیای NFT ها میباشد .چراکه هر شخص می‌تواند بدون داشتن حق کپی‌رایت محتوایی، NFT آن را ایجاد کرده و به نام خود در بلاک چین قرار دهد و با نادیده گرگفتن خالق اصلی اثر، بابت آن برای خود اعتبار کسب کند واین افراد که از آثارشون سوء استفاده میشود کم نیستند
قابلیت جدید فتوشاپ Content Credentials شاید نتواند از سرقت آثار هنری جلوگیری یا مانع از ایجاد NFT اثری بدون حق کپی رایت شود ولی حداقل میتواند با صادر کردن گواهینامه ای به نام خالق هر اثر هنری فروش این NFT در مارکت پلیس به حداقل برساند. به عبارتی دیگر اگر چه این قابلیت از سرقت آثار هنری جلوگیری نمیکند اما راهی برای اثبات خالق NFTها ارائه میدهد.


به نظر شما این قابلیت و اعتبار نامه محتوا در فتوشاپ تا چه اندازه کاربردی است؟دیدگاه خود را با های فن تک به اشتراک بگذارید.


چاپ