آمورش پشته سازی فوکوس برای عکاسان منظره

در این مطلب های فن تک شما را با تکنیک پشته سازی فوکوس و روش کار با آن آشنا میکند. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پشته سازی فوکوس یک روش سطح متوسط برای عکاسی میباشد که به ترکیب دوربین و نرم افزار و ویرایش تصویر از جمله ادوبی فتوشاپ میپردازد.
معمولا از پشته سازی فوکوس در انواع عکاسی از جمله حیات وحش و پرتره و منظره ها استفاده میشود ولی در عکاسی منظره و ماکرو استفاده قابل توجهی میشود و در سوژه های متحرک کمتر استفاده میشود.

روش کار
ثبت دو یا چند عکس با فوکوس مختلف از یک چشم انداز میباشد واین تصاویر با هم ادغام میشود به طوری که در نهایت از شفاف ترین و واضح ترین بخش هر تصویر استفاده میشود در نتیجه تصویری به وجود می آید که دارای پیش زمینه و پس زمینه و میان زمینه شفاف و ایده آل برای چاپ های بزرگ است.
چرا پشته سازی فوکوس؟
پشته سازی فوکوس مزایای زیادی دارد البته یک روش متوسط میباشد که پیاده سازی آن هم در ویرایش و هم در عکاسی نیاز به زمان بیشتری دارد.
گرفتن چندین عکس با نقاط فوکوس مختلف بسیار آسان است اگر با ترکیب نوردهی آشنا هستید این کار چندانسخت نخواهد بود. وقتی در عکاسی تفاوت زیادی بین عنصر پیش زمینه و پس زمینه در تصویر زیاد باشد تنها بخشی از تصویر واضح و شفاف می شود با ثبت چند تصویر مختلف با فوکوس های متفاوت تصویر نهایی از پیش زمینه تا پس زمینه شفاف خواهد شد.
چه زمانی باید از پشته سازی فوکوس استفاده کرد؟
پشته سازی روشی قوی میباشد اما استفاده از آن همیشه لازم نیست. این روش در بعضی سناریوهای خاص مفید است مانند: عکاسی از یک صحنه با فاصله ی زیاد بین پیش زمینه و پس زمینه، استفاده از لنز اولتراواید و سوژه ای که به آن نزدیک است، بزرگنمایی روی یک صحنه مثل جنگل و دستیابی به یک تصویر شفاف حتی با گشادگی دیافراگم باز عکاسی از صحنه های کوچک و به طور کلی عکاسی ماکرو، پشته سازی فوکوس در سنایوهای فوق سودمند است .با این حال هر تصویرو چشم اندازی باید به صورت مستقل ارزیابی شود و ممکن است پیش نیاز تمام موقعیت ها یکسان نباشد.
روش پشته سازی فوکوس
اگرچه پشته سازی یک روش پیشرفته است اما زیاد هم دشوار نیست. ثبت تصاویر متعدد با فوکوسهای مختلف کار نسبتا ساده ای است و اگر با ادغام نوردهی های مختلف برای رسیدن به داینامیک رنج بهترآشنا باشید، به راحتی میتوانید به نتیجه دلخواه برسید .
بخش اول : ثبت تصاویر متعدد از چشم انداز مورد نظر
این روش دو مرحله دارد : یک بخش از تکنیک در عکاسی ، بخش دیگر در پردازش تصویر اجرا میشود. تنظیمات معمولی دوربین را انجام دهید.
پرسپکتیو و ترکیب بندی و تنظیمات iso سرعت شاتر گشادی دیافراگم را انجام دهید(توصیه میشود برای این روش از سه پایه استفاده کنید.)
تنظیم فوکوس
در حالی که فوکوس دوربین روی نزدیکترین شی تنظیم شده عکس بگیرید، وقتی عکس اول را گرفتید فوکوس را در فاصله کمی دورتر برای مثال در زمینه میانی تنظیم کنید، این فرایند را تکرار کرده و فوکوس را به همین ترتیب دور کنید(تعداد تصاویر شما به تصویر نهایی بستگی دارد.)
در اغلب موارد دو و سه تصویر کافی است ولی در بعضی موارد برای تصویر شفاف به دو
برابر این تعداد نیاز است.
مرور بخش اول

  1. انتخاب ترکیب بندی
  2. سه پایه توصیه میشود
  3. روی نزدیکترین شی فوکوس کرده و عکس بگیرید
  4. روی دورترین نقطه فوکوس کرده و عکس بگیرید
  5. این عمل را تکرار کنیر تا به تصویر دلخواه برسید.
  6. ادغام تصاویر


ادوبی فتوشاپ نرم افزار برای تصویر پیشرفته است. این نرم افزار برای عکاسان ضروری است
الگوریتم فتوشاپ به تحلیل هر پیکسل پرداخته و واضح ترین پیکسل هر تصویر را انتخاب میکند.
روش کار

  1. تصاویر را در فتوشاپ باز کنید اگر از Lightroom استفاده میکنید کل تصویر را انتخاب کرده، وسپس از منوی Open as....Edit in ........Layers in photoshop را انتخاب کنید.
  2. با انتخاب تمام لایه ها گزینه Auto Alight Layers...Edit را انتخاب کنید.
  3. از کل لایه ها کپی کنید.
  4. در حالی که فقط لایه های کپی (فقط اصلی)در حالت انتخاب است، به منوی


Auto Blend Layers....Edit بروید و گزینه Select Stacking Images
را انتخاب کرده و چک باکس SeamlessTones and Colors را فعال کنید.

  1. فتوشاپ به صورت خودکار تصاویر را ادغام میکند .
  2. بزرگنمایی را انجام دهید و بررسی کنید که تمام مناطق شفاف است.
  3. در صورتی که بعضی نقاط شفاف نبود یک merged layer یک layer mask


سفید ساخته و یکی از لایه های ویرایش نشده را زیر آن ببرید . با ابزار قلم مو(brush) مشکی تصویر شفاف را در قسمت ماسک برگردانید.

fokusss2

در 95 درصد از نمونه ها نیازی به استفاده از لایه های کپی ندارید ولی سعی کنید از لایه ها کپی بگیرید.
ادغام تصاویر با Helicon Focus
یکی از نرم افزار مورد علاقه عکاسان برای پشته سازی فوکوس Helicon Focus میباشد و در عکاسی منظره دیده میشود .

روش کار

عکس مورد نظر را انتخاب کرده و سپس یکی از سه روش پشته سازی را انتخاب کنید. در Helicon تست هر سه و سپس انتخاب بهترین روش برای تصاویر مورد نظر توصیه میشود.

fokusss44

با اینکه Helicon فایل را تبدیل میکند میتوانید روند ساخت ماسک را ببینید . پس از پایان تبدیل (این فرآیند حتی با وجود بار زیاد تصاویر در عکاسی ماکرو و یا عکس محصولات در Helicon نسبت به فتوشاپ سریعتر انجام میدهد.(
میتوانید نتیجه کار را با Zoom بررسی کنید و یک نام ومقیاس را هم اضافه کنید.

fokus5

فایل آماده خروجی گرفتن و پردازش در فتوشاپ یا نرم افزار مورد علاقه ی شما است.

fokus6

برنامه‌های مختلفی برای پشته‌سازی فوکوس وجود دارد، اما برنامه ادوبی فتوشاپ و Helicon از متداول ترین برنامه ها برای پشته سازی فوکوس هستند یک نرم افزار با کیفیت دیگر Zerene Stacker است که نسبت به بقیه نرم افزارهای موچود عملکرد بهتری دارد.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ