یک زندگی جدید با شکستن عادتهای کهنه

عملکرد ذهن وبدن درایجاد عادتهای جدید وکنارگذاشتن عادتهای قدیم چگونه است ؟ های فن تک در این مطلب به پاسخ این سوال میپردازد.

مغز ما در تمام کارهایمان دخالت دارد . از جمله در طرز فکر – احساس – و نحوه عمل و تعامل ما باسایر مردم . مفز مرکز شخصیت – هوش و تمام تصمیماتی است که می گیریم . اگر مغز درست کار کند . شما در ست کار می کنید و اگر دچار مشکل شود . شماهم به احتمال زیاد در زندگیتان مشکل خواهید داشت . اگر مغزتان سالم تر باشد شما خوشحال تر . سالم تر . ثروتمند تر و داناتر خواهید بود و تصمیمات صحیح تری خواهید گرفت . ودر نتیجه به شما کمک می کند که انسان موفق تری باشید . وعمر طولانی تری داشته باشید . اگر به هر دلیلی مغزتان سالم نباشد مثلا دچار اسیب در ناحیه سر یا ضربه ی عاطفی شده باشید غمگین تر بیمارتر فقیر تر کم سواد تر و ناموفق تر خواهید بود .
ضربه می تواند به مغز اسیب برساند اما تفکر منفی و برنامه ریزی نامناسبی که در گذشته گرفته اید نیز می تواند بر مغز اثر منفی داشته باشد . همه ما دارای مرکزی در مغزمان به نام مرکز ترس هستیم که ممکن است براثر رویدادی در کودکی این مرکز بیش از حد فعالیت کرده باشد و الگوی فکری مان مملو از اضطراب باشد و همیشه در مقابل موقعیتها گارد بگیریم . مغز مانند کامپیوتری است که هم سخت افزار دارد و هم نرم افزار .
اما سخت افزار ( کارکرد فیزیکی مغز واقعی مغز ) از نرم افزار ( همان برنامه ریزی و تغییر شکل دایمی که در تمام زندگی ما جریان دارد ) جدا نیست . این دو تاثیرات شگرفی بر هم می گذارند .
بیشتر ما به نو عی در زندگی خود دچار ضربه شده ایم و هرروز زندگی مان را با زخم هایی سر می کنیم که این ضربه ها بر جای گذاشته اند . پاک کردن این تجربه ها که به بخشی از ساختار مغز تبدیل شده اند تاثیر زیادی در بهبودی و واقعیت ما خواهد گذاشت . تفریحات سالم مغزی مثل رژیم مناسب و ورزش و برخی مواد خاص برای فعالیت صحیح ان کاملا ضروری است . اما افکار لحظه ای شما تاثیر ژرفی بر روی بهبود ی مغز می گذارند . روش تحقیقی به نام spect تصویربرداری مغزی مخفف توموگرافی کامپیوتری وجود دارد که در این روش جریان خون و الگوهای فعالیت مغزی بررسی می شود . این روش با سی تی اسکن و – وام ارای تفاوت دارد .

عادت های بد ذهن9 min

در این روش اناتومی مغز مورد بررسی قرار می گیرد . اما spectبه ما در مورد مغز می گوید که اسیب مغزی می تواند زندگی افراد را خراب کند .
الکل – تعدادی از داروهای رایج ضد دلهره برای مغز مضر هستند بیماریهایی مانند الزایمر دهه ها قبل از اینکه فرد هرگونه علایمی را از خود نشان دهد شروع می شوند . اسکن های spect به ما نشان داده اند که ما به عنوان جامعه باید احترام و عشق بیشتری به مغزمان دهیم و بهتر است به بچه های خود اجازه ندهیم ورزش های خطرناکی مانند فوتبال و هاکی بازی کنند . افراد می توانند با عادتهای سالم مغزی مانند اصلاح باورهای منفی و استفاده از مراقبه – مغز خود را تغییر دهند و زندگی روزمره خود را دگرگون کنند . پژوهش ها نشان می دهد که مراقبه . می تواند جریان خون را در قشر پیش پیشانی افزایش دهد . بیشترین میزان تفکر انسان در همین بخش رخ می دهد . بعد از هفت هشت هفته مراقبه ی روزانه قشر پیش پیشانی تقویت شده و حافظه افراد تحت ازمایش هم بهتر می شود . راههای زیادی برای ترمیم و بهبود مغز وجوددارد . عادت های مغزی ناسالم مثل زیاد ه روی در خوردن فست فودها . نوشابه ها . دیر خوابیدن . ورزش نکردن . اضافه وزن . باعث ضربه زدن به انسان می شود .
مغز تغییر پذیر است . می توانیم با مراقبه و عادات سالم از ان مراقبت کنیم وان را بهبود ببخشیم . ---

بزرگترین عادتی که می توانید ترک کنید عادت خود بودن است .
تحقیقات جدید در رابطه با مغز و بدن – ذهن – اگاهی – فیزیک و کوانتوم نشان می دهند که امکان های گسترده ای برای شکوفایی توانایی های خویش پیش رو داریم .
تغییرات قابل توجهی در سلامت وکیفیت زندگی افرادی که ذهن شان را تغییر داده اند وجود دارد . پس از بررسی گسترده ی سیر و سلوک درونی این افراد مشخص شده است که ذهن در این ماجرا دخالت انکار ناپذیری دارد و تغییرات فیزیکی این افراد ان قدر خودبخودی سالم نیستند .
براساس مطالعاتی که در زمینه ی زتصویر برداری از مغز – نورو پلاستی – اپی ژنتیک و سایکو نورو ایمونولوژی شده است اینطور نمایان شده که در مغز و بدن این افراد اتفاقی می افتد که قابل شناسایی و تکرار است . در این مقاله های فن تک میخواهد توضیح دهد که ذهن و ماده چه ارتباطی با هم دارند . چطوری می توان این اصول را نه تنها برروی بدن خود . بلکه در هر بعدی از زندگی اعمال کرد .

  • -از دانستن فراتر بروید و چگونگی را یادبگیرید .


همه ما تمام ملزومات تغییر را در اختیار داریم . اکنون در زمانه ای هستیم که دیگر نباید فقط به دانستن اکتفا کرد . بلکه باید چگونگی امور راهم بدانیم . چگونه می توانیم مفاهیم جدید علمی را با داشته های دیرینه خود ترکیب کنیم . و با استفاده از انها به یک زندگی غنی و پربار دست پیدا کنیم . وقتی بتوانیم این واقعیات را به کار ببندیم و در امور روزمره خود به کار ببریم انگاه هریک از ما در زندگی خود هم عارف می شود وهم دانشمند .
اگر تلاش کنیم تا دنیای درونی افکار و احساسات خود را تعقییر دهیم محیط بیرونی به ما باز خورد می دهد تا نشان دهد که ذهن شما روی دنیای بیرونی تان تاثیر گذاشته است .
اگر بتوانید ذهن خود را بر روی واقعیت امور بگشایید و باورهای شرطی شده خود را دور بیندازید انگاه نتایج تلاشتان را خواهید دید .
باید انقدر شجاع باشیم که در زندگی خود تامل کنیم انچه را به نظرمان نا متعارف است انجام دهیم و دوباره تکراش کنیم .
اگر اینکارو انجام دهیم به سمت مرتبه ی بالاتری از قدرت شخصی حرکت خواهیم کرد .
قدرت حقیقی زمانی بدست می اید که نگاهی ژرف به باورهای خودمان بیندازیم . این باورها ریشه در فرهنگ -جامعه -پرورش -خانواده –رسانه ها و حتی ژن ها ی ما دارند . بعضی از این باورها به خاطر تجربیات حسی زندگی کنونی خودمان و نیز نسل های قبل در درون ما حک شده اند . زمانه ما در حال تعقییر است همین که چشم باز کنیم مشاهده می کنیم که دریایی از تعقییرات اطرافمان را فراگرفته است وقت ان است که چیزهای جدیدی برای خود پیدا کنیم مدل هایی که ما از سیاست اقتصاد دین علم اموزش و پرورش پزشکی و رابطه مان با محیط داریم منظره های متفاوتی را نسبت به ده سال گذشته نشان می دهند .
رها کردن امور کهنه و پذیرش امور جدید آسان به نظر می رسد . بخش زیادی از انچه ما یادگرفته ایم و تجربه کرده ایم در خود زیستی ما نهادینه شده است و ما آن را مانند نوعی لباس به تن داریم اما می دانیم انچه امروز درست است شاید فردا درست نباشد .
در نهایت دست کشیدن از این زندگی آشنا که از کودکی به آن خو گرفته ایم و تن دان به چیزهای جدید مانند این است که بخواهیم بر خلاف جریان اب شنا کنیم .

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.


چاپ