علل و عوامل فرار دختران نوجوان از خانه؟

فرار از خانه به دوری یا عدم بازگشت به منزل و ترک اعضای خانواده، بدون اجازه از والدین به دلیل غیر قابل تحمل و تغییر بودن شرایط و عدم ناسازگاری با والدین و وجود مشکلات است.

این عمل معمولا به عنوان مکانیسم دفاعی به منظور کاهش ناخوشایندی و خلاصی از محرک های آزار دهنده و مضر و دستیابی به خواسته های مورد نظر(عموما آرزوهای دور و دراز) انجام می شود. زمانی که فرد تصمیم به فرار می گیرد، ممکن است جنبه های مختلف فرار مانند فردی، گروهی و غیره را انتخاب کند. روند رو به افزایش آمار فرار دختران زیر ۲۵ سال از خانه که پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی بسیاری دارد، موجب نگرانی و ترغیب پژوهشگران به بررسی علل و عوامل این موضوع شده است‌.
های فن تک در این مطلب به عمده ترین عواملی که در فرار دختران از خانه نقش دارند میپردازد.
_خشونت در خانواده: اعمال خشونت روحی و جسمی از سوی اعضای خانواده( بخصوص پدر و برادر)عامل بسیار مهمی در فرار دختران است. بسیاری از دخترانی که قربانی این خشونت ها می باشند، به دلیل ترس از آزار دهندگان و آبروی خویش، جرات اظهار مشکلشان را ندارند، لذا از خانه فرار میکنند و در شرایطی که از سوی نیروهای امنیتی مجبور به بازگشت شوند، تمایلی بازگشت ندارند ، زیرا از محیط ناامن خانه می هراسند.

unnamed

تبعیض: بسیاری از والدین آگاهانه یا ناآگاهانه با تبعیض قاعل شدن بین فرزندان، موجب اختلاف بین آنها و دلسرد شدنشان از زندگی می شوند. تبعیض در مواجهه با خطاها و اشتباهات فرزندان دختر و پسر و تنبیه تبعیض آمیز بر اساس برتری پسر بر دختر یا بالعکس موجب سلب اعتماد به نفس و بدبینی فرزندان نسبت به والدین می شود. تبعیض با روحیه حساس و عزت نفس دختران منافات دارد و به سلامت روحی و روانی آنان آسیب های جبران ناپذیری وارد میکند.

tabeiz

محدودیت و آزادی مطلق : در بعضی خانواده ها به خواسته های مادی و معنوی فرزندان توجهی نمی شود. لذا نوجوان از هر فرصتی جهت عدم پیروی از هنجارهای خانواده بهره می برد و به این فکر میوفتد، با فرار از خانه از تمام محدودیت ها رهایی می یابد. از سوی دیگر، توجه بیش از حد متعارف و در اختیار بودن امکانات برای نوجوان، می تواند زمینه فرار از خانه را ایجاد کند. در این حالت به محض ایجاد مشکلات، بحران ها و فشار های زندگی که در آن امکان تحقق برخی از آرزوها سلب میشود و یا در شرایطی که خواسته های نوجوان افراطی میشود و والدین با آن مخالفت میکنند، فرزند به دلیل تربیت عاطفی( نه تربیت عقلانی)، روحیه عدم درک منطقی شرایط، نیاز پروری و کاهش دامنه استقامت، طغیان کرده و همین امر موجب سرپیچی از والدین و فرار از خانه میشود.

_وسایل ارتباط جمعی: رسانه های جمعی همچون ماهواره، تلویزیون، تلفن همراه، اینترنت و غیره تاثیر بسزایی در ایجاد هنجارهای اجتماعی و بلوغ زودرس نوجوانان و مسائل جنسی ایفا میکنند.

lkhfgbgf

تغییر ارزش ها: انسان های دنیای امروز در چهار راه سرگردانی و تضاد ارزش ها قرار دارند و نمیدانند به کدام جهت حرکت کنند . از طرفی جامعه ارزش های اجتماعی نوین را به نوجوانان نشان می دهد و از طرفی راه را برای رسیدن به اهداف می بندد. نوجوان در این شرایط با مشکل بحران هویت روبه رو می شود. گاهی آنچه که اجتماع به او نشان می دهد و میاموزد، با ارزش های خانوادگی سنخیتی ندارد و همین موضوع شخصیت نوجوان را دچار دوگانگی میکند، در نتیجه نوجوان دچار خود درگیری شده و راه فرار از خانه را انتخاب می کند.
_ مشکلات اقتصادی: عوامل اجتماعی در چگونگی زندگی فردی و اجتماعی تاثیر دارند. امروزه فشار و مشکلات اقتصادی، احتمال دو شغله و تمام وقت بودن والدین را افزایش داده است. همین امر منجر به کم توجهی والدین نسبت به نیاز فرزند خود، رفع مشکلات روحی و روانی و تربیت صحیح و شایسته آنها می شود.

راهکارهای مقابله با این مسئله:
آمارها نشان می دهند که ۷۰ درصد دختران فراری در سنین ۱۴ الی ۱۶ ساله و دوره های حساس نوجوانی قرار دارند. لذا آگاهی از اهداف، تمایلات و حساسیت های نواجوان توسط والدین و معلمان، کمک بسیاری به بهبود مشکلات میکند. برخی از دختران به دلیل عدم موفقیت در تحصیل و عدم پاسخگویی به انتظارات والدین دست به فرار از منزل میزنند. این امر به ویژه در خانواده هایی که فرزند خود را دائما با دیگران مقایسه میکنند و شکست های تحصیلی آن ها را مایه بدنامی خانواده می دانند، به عنوان عاملی برای سرزنش و سرکوب شناخته میشود. مشاوران مدرسه و آموزش و پرورش و دبیران در حل این مشکل و قانع کردن والدین نقش بسزایی دارند.
توجه و رسیدگی والدین به نهاد خانواده و گذراندن وقت بیشتر با فرزندان(بازی،پارک و تفریح،سینما،درد و دل کردن) و توجه به تربیت و مشکلات اقتصادی فرزندان، موجب عدم بروز این آسیب اجتماعی میشود.
_ کاهش عدم خشونت فیزیکی و کلامی و ناسازگاری والدین در حضور فرزندان.
_پرهیز از کتک زدن و خشونت و جایگزین کردن آن با کنترل خشم، مشورت با مشاور.
_آموزش مهارت های زندگی به خانواده ها و دختران در مراکز علمی و مدارس.
_ استفاده از تست های روانشناختی سلامت روان از تمام دختران در مقاطع حساس تحصیلی.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.


چاپ