نوجوانان و تفریحات سالم

اوقات فراغت نوجوانان یکی از مهم ترین مسائلی است که گذراندن صحیح آن در آینده نوجوانان تاثیر گذار است،

نداشتن برنامه مناسب برای گذراندن اوقات فراغت، سایر جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده و گاه موجب فساد می شود. در این مقاله های فن تک به تفریحات سالم نوجوانان در سنین مختلف که دغدغه والدین است میپردازد..
در سال های نوجوانی، تفاوت های فردی بارز در علایق و انتخاب تفریحات سالم وجود دارد که به جرات می توان گفت به ندرت دو نوجوان اوقات فراغت خود را لزوما و دقیقا با انجام یک فعالیت خاص سپری می کند. با این حال شکل هایی از تفریحات سالم، تقریبا جهانی است که نوجوانان از پرداختن به آنها لذت می برند، مانند:
فعالیت های ورزشی و بدنی: اوج محبوبیت و ورزش در بین نوجوانان، به ویژه پسران در سنین 12-17 سال است. در این دوره ی زمانی، همه نوع ورزش در رشته های ورزشی در بین پسران محبوبیت دارد و در بین فعالیت های ورزشی، فوتبال بیشترین طرفدار را دارد.
بدون تردید محدودیت های فرهنگی دختران، تعداد محدود سالن ها و استخرهای خاص بانوان را باید یکی از عوامل گرایش کمتر دختران به ورزش و فعالیت های بدنی به حساب آورد.
مطالعه و کتاب خوانی: دو نیاز و هدف عمده را تامین می کند:
کسب علم و دانش و افزایش اطلاعات و معلومات.
سرگرمی و آرامش و لذت ناشی از مطالعه.
مطالعات نشان می دهد که بین 12 تا 14 سال، اوج علاقه نوجوانان به مطالعه و کتاب خوانی بروز می کند. پس از آن علاقه به مطالعه تغییر می یابد، ضمن آنکه عامل مقاومت های فردی را نباید از نظر دور داشت. در دوره نوجوانی گرایش به مطالعه انواع خاصی از کتاب ها پدید می آید و دیگر نوجوان هر مطلب و هر کتابی را که به دستش بیفتد، مطالعه نمی کند. او کتاب های مورد علاقه اش مانند داستان های اسرارآمیز، شرح حال ورزشکاران و هنرمندان و داستان های تاریخی و رمان را مطالعه می کند. پس از 15 سالگی، مطالعات نوجوانی مشابهت بسیاری به بزرگسالی دارد. زمانیکه نوجوان وارد دانشگاه می شود مطالعه او کاملا تثبیت شده و تحت تاثیر عوامل اقتصادی-اجتماعی، سطح هوش و تجربه های درسی قبلی او شکل گرفته است. دختران بیش از پسران به مطالعه علاقه مندند و بخش عظیمی از اوقات فراغت خود را به مطالعه می گذرانند.

fun things for teens

موسیقی: از دیگر فعالیت های سالم نوجوانان در اوقات فراغت می توان به موسیقی و نقش آن در تربیت اشاره کرد.
شناسایی و شکوفایی استعدادها از طریق حرکات موزون و نواها به واسطه زمزمه های دلنشین و خوشایند به مراتب از دیگر روشهای تربیتی و تکنیک های آموزشی و موثرتر است. اثر موسیقی در تقویت هوش فضایی، خلاقیت، قدرت تبدیل و جابجایی انرژی روانی و ده‌ها استعداد دیگری که فرد به طور بالقوه در طبیعت و فطرت خویش دارد در خلال حرکات موزون و اصوات ریتمیک به بالندگی و تحقق نزدیک می شود.
•تلویزیون: در بین سال های ۷۶-۷۴ به تدریج از نقش کتب و مجلات و حتی رادیو و سینما در پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان کاسته شده است و تلویزیون و برنامه های مختلف و متنوع آن جایگزین دیگر فعالیتها شده است.
تحقیقات مختلف در کشورهای جهان حاکی از آن است که افراد بین ۶ تا ۱۲ ساله بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت در هفته وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند.
تلویزیونی اگر جایگزین فعالیت های فردی و اجتماعی فرد در بیرون از منزل و حتی در داخل منزل گردد، مخرب است. اگر استفاده از آن، فرد را به گیرنده ای بدون تفکر و تجزیه و تحلیل تبدیل کند مخرب است.
مطالعات و بررسی صورت گرفته از اوقات فراغت حکایت از آن دارد که اوقات فراغت همواره بستر مناسبی برای خلاقیت ها و نوآوری است‌.
انسان در اوقات فراغت می تواند با خاطری آسوده، آزادانه فکر کند و درباره مسائلی که در حوزه شناختی وی مطرح هستند از تفکر واگرا بهره گیرد.
تفکر واگرا یا خلاقیت، خمیر مایه ی نوآوری ها و اختراعات بشری است.
وقت فراغت نه تنها از وقت کار جداست، بلکه مدرسه باید انگیزه ها و محرک های لازم را برای ادامه رشد و تکامل طبیعی و سالم دانش‌آموزان ایجاد کند و امکان کسب معرفت و مهارت های ضروری و ارزش‌های مطلوب برای بهره‌مندی از زندگی مطلوب را فراهم آورد، به همین دلیل دنیای نو، مستلزم تربیت نو است.
متخصصان در مسئله اوقات فراغت علاوه بر این که تفریح و چگونگی گذراندن این اوقات را در نظر دارند، آن را عامل موثری برای پرورش قوای جسمی، اخلاقی و دفاعی می‌دانند که با استراحت حاصل می‌شود، همچنین قوای مازاد را آزاد می‌کند زندگی یکنواخت و کسالت آور و روزانه را تنوع می بخشد و آن را محکوم می‌کند و فرصت ارتکاب اعمال خلاف باقی نمی‌گذارد. در غیر این صورت بیکاری نوجوانان ممکن است موجب انحراف شود.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.


چاپ