کناره گیری ایلان ماسک از سمت مدیر اجرایی تسلا

شرکت خودروسازی تسلا اعلام کرد که لری الیسون، یکی از بنیانگذاران شرکت اوراکل، که از دوستان مدیر اجرایی فعلی تسلا، ایلان ماسک، می باشد قرار است در مجمع سهامداران امسال، به عنوان کاندید مدیر اجرایی این شرکت معرفی شود، زیرا ماسک قصد ندارد برای انتخاب مجدد در هیئت مدیره تسلا شرکت کند. برای اطلاعات بیشتر از دلایل کناره گیری ایلان ماسک تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

tesla 1 1 1

شرکت خودروسازی الکتریکی Tesla Inc (TSLA.O) روز جمعه پس از سیر نزولی ارزش سهام خود، پیشنهاد تقسیم سهام سه به یک را ارائه کرد.
لری الیسون از جمله سرمایه‌گذارانی است که قول تامین مالی ۴۴ میلیارد دلاری ماسک را برای خرید شرکت رسانه‌های اجتماعی توییتر داده است.
سهام شرکت تسلا مستقر در آستین، ایالت تگزاس در معاملات گسترده روز جمعه بیش از 1 درصد افزایش یافت. از زمانی که ماسک از خرید سهام توییتر در اوایل آوریل پرده برداری کرد، تقریباً 40 درصد ارزش سهام این شرکت کاهش یافته است. در کنار آن، به دلیل اجرای طرح قرنطینه شدید در شانگهای چین بر میزان تولیدات تسلا تأثیر گذاشته است.

سهامداران در مجمع سالانه خود که 4 آگوست برگزار خواهد شد، به تقسیم سهام پیشنهادی تسلا رأی خواهند داد. در صورت تأیید طرح، این اولین اقدام شرکت پس از تقسیم پنج به یک در آگوست 2020 خواهد بود.
تسلا گفت که این تقسیم، کارمندانش را قادر می‌سازد تا "انعطاف بیشتری در مدیریت سهام خود داشته باشند" و سهام خود را "برای سهامداران خرده ما در دسترس‌تر" کند.
شرکت های دیگری نیز مانند Alphabet Inc (GOOGL.O)، Apple Inc (AAPL.O) و Amazon.com Inc (AMZN.O) اخیرا سهام خود را به همین روش تقسیم کرده اند.


تقسیم سهام هیچ تاثیری بر اصول بنیادی یک شرکت ندارد. این روش در بازار سرمایه می‌تواند با آسان‌تر کردن مالکیت سهام برای طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران، قیمت سهام را افزایش دهد.
تسلا علاوه بر آن، از سهامداران خود در این مجمع می خواهد که به کاهش دوره های هیئت مدیره خود از سه سال به دو سال رای دهند.

 

موضوعات مطرح شده توسط سهام داران شرکت تسلا
در همین حال، سهامداران تسلا نیز، پیشنهاداتی هم در زمینه های مرتبط با حاکمیت شرکتی مانند حق کارمندان برای تشکیل اتحادیه و تلاش های تسلا برای جلوگیری از آزار جنسی و تبعیض نژادی مطرح خواهند کرد.

بر اساس پیشنهاد سهامداران در پرونده سال 2019 تسلا ، که در سال 2021 توسط هیئت ملی روابط کار ایالات متحده تایید شد؛ که تسلا به طور غیرقانونی کارگری را که در تشکیل اتحادیه فعالیت می کرد اخراج کرد و مدیرعامل این شرکت، به طور غیرقانونی کارگران را در مورد عضویت در این اتحادیه تهدید کرده بود."

در ماه مارس، ماسک از اتحادیه کارگری United Auto Workers (UAW) دعوت کرد تا در کارخانه تسلا واقع در ایالت کالیفرنیا رای گیری کنند. اما در این پیشنهاد آمده است: «تسلا هیچ گونه تعهد سیاست رسمی برای احترام به حق آزادی انجمن‌ها ندارد و علاوه بر این، نشان نداده که چگونه می‌تواند چنین تعهدی را عملیاتی کند».

هیئت مدیره تسلا به کارگران توصیه کرده به دلیل آن که دستمزد پایه را برای مشاغل تولیدی خود افزایش داده؛ به پیشنهاد تشکیل اتحادیه کارگری رای منفی دهند و گفت تسلا "فعالانه درگیر" محافظت از حقوق کارکنان خود می باشد.

سهامداران همچنین گزارش سالانه ای را، در مورد تلاش های تسلا برای جلوگیری از آزار جنسی و تبعیض نژادی پس از طرح مجموعه ای از پرونده های قضایی ارائه کردند.

یک آژانس حقوق مدنی کالیفرنیا شکایتی تنظیم کرد و تسلا را متهم کرد که سال ها در رسیدگی به رفتارهای نژادپرستانه گسترده در کارخانه مونتاژ فرمونت خود کوتاهی کرده است. تسلا نیز ادعا کرده که "هر گونه تبعیض، آزار، انتقام یا هرگونه بدرفتاری با کارکنان در محل کار را تحمل نمی کند."
در صدورقطعنامه دیگری، نیز از تسلا خواسته شد تا «نتایج اقدامات خود را جهت جلوگیری از شیوع آزار، اذیت و تبعیض در محل کار ارزیابی کند».

سهامداران همچنین از شرکت خواستند تا سیاست های خود را برای رسیدگی به عدم وجود تنوع جنسیتی و نژادی در هیئت مدیره گزارش دهد.


       مقالات مرتبط



چاپ