ساخت اولین کامیون هیبریدی مجهز به تریلر خورشیدی اسکانیا!

اسکانیا اولین کامیون هیبریدی مجهز به تریلر خورشیدی خود را به حرکت درمی آورد.

کامیون هیبریدی اسکانیا

طبق گزارش های فن تک و به نقل از وب سایت رسمی اسکانیا؛scania، شرکت سازنده خودروهای سنگین در جهان با همکاری دانشگاه های اوپسالا، شرکت حمل و نقل ایکسجو ماسکینن و تریلر، شرکت سازنده پنل های خورشیدی میدسامر، شرکت حمل ونقل Ernsts Express و شرکت تولید کننده برق دالاکرافت با همکاری هم در دو سال گذشته اقدام به تولید یک کامیون هیبریدی منحصر بفرد با استفاده از پنل های خورشیدی کردند. حالا زمان آزمایش این وسیله نقلیه در جاده های عمومی سوئد فرا رسیده است.

اسکانیا، دانشگاه اوپسالا، ایکسجو ماسکینن و تریلر، میدسامر، Ernsts Express و دالاکرافت طی دو سال گذشته با همکاری یکدیگر یک کامیون هیبریدی منحصر به فرد با تریلر مجهز به پنل خورشیدی تولید کرده اند. اکنون، آنها برای اولین بار این وسیله نقلیه را در جاده های سوئد آزمایش می کنند. این خبر را شرکت اسکانیا در چند روز اخیر منتشر کرد.

سیستم حمل و نقل پایدار

"هدف اصلی اسکانیا این است که به سمت یک سیستم حمل و نقل پایدار حرکت کند. هرگز تا قبل از این از پنل های خورشیدی برای تولید انرژی مورد نیاز پیشرانه کامیون استفاده نشده بود. انرژی خورشیدی می تواند به میزان قابل توجهی انتشارات کربن صنعت حمل و نقل را کاهش دهد. استاس کروپنیا، رئیس دفتر تحقیقات اسکانیا گفت: « ما با انجام این کار، به یک پیشرو در زمینه ساخت کامیون های نسل بعدی تبدیل شده ایم.»

کامیون هیبریدی اسکانیا پنل خورشیدی

ساخت خودروی جدید در قالب یک پروژه تحقیقاتی انجام شد. تیم اول کار خود را با طرح یک سئوال شروع کرد:« چگونه می توان از پنل های خورشیدی برای کاهش میزان انتشار کربن استفاده کرد؟!» آنها علاوه بر این نحوه تعامل کامیون ها را با شبکه های برق مورد بررسی قرار دادند. این سئوالات منجر به ساخت پنل های خورشیدی جدیدی شد که نسبت به مدل های موجود کارآمدتر و وزن کمتری داشتند. در واقع، این پنل ها فقط مخصوص کامیون ها طراحی شده بودند.

این پنل ها به کامیون امکان پیمایش مسافت بیشتری تا 5000 کیلومتر را در سال می دهد. این مسافت بیش از دو برابر جاده های کشورهایی مانند اسپانیاست! ظرفیت باتری کامیون هیبریدی در محموع 300 کیلو وات ساعت است که از این بین 100 کیلووات ساعت آن را کامیون و 200 کیلو وات آن را تریلر تولید می کند. علاوه بر همه این موارد، خودروی سنگین به یک موتور 560 اسب بخاری نیز مجهز می باشد.

اریک یوهانسون، مدیر پروژه و استاد شیمی فیزیک در دانشگاه اوپسالا گفت:«تحقیقات ما در مورد سلول های خورشیدی بهینه تر و سبک وزن از اهمیت زیادی برخوردار است. به خصوص زمانی که قرار است آنها را در کامیون های آینده به کار بگیریم.».

اریک اولسون، رئیس توسعه شرکت میدسامردر ادامه افزود :«پنل های خورشیدی ما برای وسایل نقلیه تجاری پایدار عالی هستند. آنها پتانسیل زیادی برای کاهش میزان کربن تولید شده از وسایل نفلیه سنگین دارند. ما با برقی کردن آنها می توانیم از آلودگی بیشتر هوا و در نهایت افزایش گرمایش جهانی جلوگیری کنیم.» اگر نتایج آزمایش کامیون جدید موفقیت آمیز باشد، اسکانیا آنها را به تولید انبوه می رساند و به شرکت های حمل و نقل کمک می کند در هزینه سوخت خود تا حد زیادی صرفه جویی کنند.

دانیل ساند، مدیر عامل ایکسجو ماسکینن و تریلر گفت:«افزایش قیمت سوخت به یکی از چالش های اصلی شرکت های حمل و نقل تبدیل شده است. هر کاری که ما بتوانیم انجام دهیم در طولانی مدت به نفع جامعه خواهد بود. البته ما می توانیم کامیون های مازاد را به کشورهای دیگر صادرات کنیم.»

سخوتر اریکسون، مهندس برق تجارت در دالاکرافت گفت:«ما فکر می‌کردیم که می‌توانیم کامیون های مازاد را بخریم اما متأسفانه، در حال حاضر این امکان وجود ندارد. این که سلول‌های خورشیدی بتواند بخشی از برق مورد نیاز کامیون را تامین کنند، فوق‌العاده است. ما به عنوان یک شرکت تولید کننده برق معتقدیم که باید از تمام صورت های انرژی تجدیدپذیر به جای انرژی های تجدید ناپذیر استفاده کرد.»

طبق بیانیه اسکانیا، این کامیون توسط شرکت حمل و نقل Ernsts Express AB مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. لار یورتسسون، مدیر عامل Ernsts Express می گوید: «کل صنعت خودروسازی در حال حاضر با چالش های بزرگی در بخش general و به ویژه سوخت مواجه است. برقی شدن وسایل نقلیه یکی از بهترین راه حل های موجود است.»


چاپ