بررسی کامل اولین خودروی هیبریدی کیا در سال 2023

شرکت خودروساز کره ای کیاموتورز اخیرا از نسل جدید خودروهای شاسی بلند هیبریدی خود، رونمایی کرد. در این جا قصد داریم مشخصات فنی محصول جدید را با خودروهای مشابه موجود در بازار، مورد بررسی قرار دهیم. پس تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

خودروی هیبریدی شاسی بلند کیا
از زمان عرضه خودروهای شاسی بلند کیا اسپورتیج در سال 1993، این خودرو در حال حاضر به یک کراس اوور SUV واقعی تبدیل شده است.
ما در این جا قصد داریم اسپورتیج هیبریدی را از نظر مشخصات فنی مانند طراحی خارجی و داخلی، فناوری، اطلاعات سرگرمی، و کمک راننده، تجربه رانندگی، مسافت پیموده شده گاز و ایمنی مورد بررسی قرار دهیم.
کیا اسپورتیج هیبریدی 2023 در مدل های تریم LX، EX و SX-Prestige عرضه می شود. قیمت مدل پایه LX دیفرانسیل جلو از 28545 دلار شروع می شود که قیمت آن نسبت به مدل غیرهیبریدی 1300 دلار بیشتر می باشد. قیمت مدل های EX و SX-Prestige که دارای سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد هستند، به ترتیب از 32245 و 37445 دلار شروع می شوند. مدل خودرویی که در اینجا بررسی کردیم، یک مدل SX-Prestige با رنگ Shadow Matte Grey و رنگ داخلی قرمز Carmine بود که قیمت این مدل آزمایشی 38155 دلار می باشد.

اسپورتیج هیبریدی که در شهر گوانگجو واقع در کشور کره جنوبی ساخته شده، اواخر امسال قابل عرضه در اکثر نمایندگی‌ها خواهد بود. زمان عرضه نسخه پلاگین هیبریدی نزدیک تر است.


طراحی خارجی و داخلی
اسپورتیج 2023 را می توان از روی نمای جلویی و چراغ های LED مثلثی شکل آن که به طرز جالبی کشیده شده، تشخیص داد. نحوه ترکیب چراغ‌ها با جلوپنجره، ظاهری خیلی جالبی به اسپورتیج می‌دهد. با این حال، بقیه استایل خارجی آن نسبت به مدل قبلی تغییر خاصی نکرده است، به طوری که اگر کسی از پشت به این خودرو نگاه کند متوجه فرق چندانی نمی شود. اما برعکس، زمانی که خودرو را از جلو نگاه می کند، شوکه خواهد شد.

طراحی لامپ های جلوی شاسی بلند هیبریدی کیا

اسپورتیج 2023 بر پایه همان پلت فرم کیا سورنتو(N3) ساخته شده، اما در طراحی جدید خود اندازه ها را تغییر داده است. اسپورتیج جدید حدود یک اینچ بلندتر و نیم اینچ پهن تر از مدل قبلی خود می باشد، اما طول آن 7.1 اینچ بیشتر شده است. مدل هیبریدی ارتفاع و فضای بار کمتری از اسپورتیج های غیر هیبریدی دارد.
اسپورتیج هیبریدی شباهت های زیادی با هیوندای توسان هیبریدی دارد. هر دوی آن ها ابعاد داخلی تقریباً یکسانی دارند. جفت مدل‌های کره‌ای دارای دو ردیف و پنج صندلی هستند که از نظر فضای سر و پا در هر دو ردیف به هم خیلی شبیه هستند، که نشان دهنده رقابت شدید در این بخش است.

 

با این حال، بر خلاف برادر خود شرکت هیوندای، اسپورتیج از دو فضای باری بهره مند شده، که یکی در ارتفاع پایین تر با فضای باری به اندازه 39.5 فوت مکعب می باشد. این فضا بیشتر از مدل های مشابه هیوندای و سایر کراس اوورهای هیبریدی موجود در بازار است. دومین فضای باری زمانی که صندلی‌های عقب تا شوند، با حداکثر فضای بار 73.7 فوت مکعبی ایجاد می شود که کمی کمتر از مدل هیبریدی توسان است، اما از نسخه‌های هیبریدی فورد اسکیپ، هوندا CR-V و تویوتا راو4 بیشتر می باشد.

طراحی داخلی خودروی شاسی بلند هیبریدی کیا

صندلی خودروی آزمایشی SX-Prestige از نوع چرم مصنوعی SynTex است که کیا اکنون در حال حاضر از آن به عنوان یک ویژگی طراحی پایدار یاد می‌کند، زیرا در آن از پوست حیوانات استفاده نشده است. با این حال، همان چرم تقلبی محسوب می شود که کیا و سایر خودروسازان سال‌ها از آن برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده می‌کردند. با این حال، باقی طراحی داخلی این وسیله نقلیه معمولی، خوب به نظر می رسند.

 Apple CarPlay

فناوری، اطلاعات سرگرمی، و کمک راننده
در همه مدل‌های اسپورتیج 2023 ، فناوری سیستم های اطلاعات سرگرمی ارتقای بیشتری پیدا کردند. کیا اکنون یک مجموعه ابزار دیجیتال 12.3 اینچی و صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی را ارائه می دهد که در کنار هم یک صفحه نمایش منحنی در اندازه بزرگتر ایجاد می کنند، چیزی که قبلا فقط در خودروهای لوکسی مانند BMW و مرسدس بنز دیده می شد. با این حال، این ویژگی فقط در مدل برتر SX-Prestige دیده می شود. مدل‌های LX و EX به ترتیب دارای صفحه‌نمایش لمسی 8.0 و 12.3 اینچی با کنترل دستی جداگانه هستند. یک پنل کنترل لمسی دیگری هم در زیر صفحه لمسی اصلی قرار داده شده تا بسته به نیاز شما بین دو حالت صوتی و تهویه جابجا شود.
صفحه نمایش لمسی کوچکتر دارای امکانات Apple CarPlay و Android Auto بی سیم است. (سیستم‌های دستیار داخل خودرو هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی یا از طریق رابط تلفن خود به ویژگی‌های خاصی از تلفن خود دسترسی داشته باشید.)
نقطه اتصال وای فای داخلی 4G LTE آن می تواند تا پنج دستگاه را پشتیبانی کند و دارای چهار پورت USB-C استاندارد می باشد. تیپ های های بالاتر خودرو، دو درگاه USB-C عقب، شارژ بی سیم تلفن و سیستم صوتی Harman Kardon بیشتری دارند.
خودروی آزمایشی SX-Prestige، به نظر می رسد دارای صفحه نمایش منحنی درجه یک بود. واکنش صفحه نمایش لمسی بسیار سریع بوده و گرافیک زیبایی دارد.

سرعت سنج خودروی شاسی بلند هیبریدی کیا

ویژگی‌های استاندارد کمک راننده شامل هشدار برخورد از جلو (با تشخیص وسیله نقلیه، عابر پیاده و دوچرخه‌سوار)، کمک در حفظ مسیر حرکت میان خطوط جاده، هشدار خروج از خط، نوربالای خودکار و مانیتور توجه راننده است.
مدل EX دو ویژگی بیشتر مانند جلوگیری از برخورد نقطه کور و هشدار خروج ایمن را نیز دارد. مدل SX-Prestige کروز نیز آپشن های دیگری نظیر کنترل تطبیقی (با قابلیت توقف و حرکت)، سیستم پارک هوشمند از راه دور، سیستم دوربین 360 درجه دارد.
نیرو محرکه اسپورتیج هیبریدی از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر، گیربکس شش سرعته اتوماتیک و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع توان خروجی سیستم 227 اسب بخار و دارای 258 پوند فوت گشتاور است.


این در اصل همان نیرو محرکه مورد استفاده در هیوندای توسان هیبریدی است، اما کیا یک اسب بخار اضافی تولید می کند. هر دو مدل کره ای قدرت بیشتری نسبت به فورد اسکیپ هیبریدی 200 اسب بخاری، هوندا CR-V هیبریدی 212 اسب بخاری و تویوتا راو4 هیبریدی 219 اسب بخاری ارائه می دهند، اما این سازندگان خودرو، معمولا خروجی گشتاور را ذکر نمی کنند.

اسپورتیج هیبریدی در مقایسه با رقبای خود، بیشتر شبیه یک خودروی غیرهیبریدی رانندگی می کند. سوخت آن ترکیبی از بنزین و نیروی الکتریکی است، که گیربکس شش سرعته اتوماتیک باعث ایجاد تغییرات سریع مانند ترمز های ناگهانی می شود.

اسپورتیج قدرتمندتر از سایر رقبا است، شاید به خاطر این که، فضای داخلی بسیار آرام و سواری راحتی دارد. سیستم تعلیق باعث می شود سرنشینان و ماشین را هنگام پیچیدن در جای خود آرام نگه دارد.

با این حال، این خودرو فقط یک کراس اوور معمولی است که برای حمل و نقل روزمره طراحی شده است.
مسافت پیموده شده گاز و ایمنی
اسپورتیج هیبریدی با استفاده از دیفرانسیل های سرعت بی‌ نظیر 43 مایل بر گالن (42 مایل بر گالن در شهر، 44 مایل در کیلوگرم بزرگراه) را ثبت کرده است. رتبه‌بندی‌های تست تصادف آن از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) هنوز منتشر نشده است.

اسپورتیج هیبریدی کیا

اسپورتیج هیبریدی،مانند سایر مدل‌های کیا و هیوندای دارای 10 سال گارانتی 100000 مایلی نیرو محرکه و پنج سال گارانتی محدود 60000 مایلی است که از خودروسازان دیگر بیشتر می باشد.

نتیجه گیری
کیا اسپورتیج هیبریدی 2023 یک کراس اوور معمولی است که برای استفاده در حمل و نقل های روزانه مناسب خواهد بود. این خودرو می تواند با نسخه‌های هیبریدی هوندا CR-V، فورد اسکیپ و تویوتا راو4 در میزان سوخت مصرفی با استفاده از اسب بخار بیشتر و قابلیت رانندگی بهتری رقابت کند.

اگر فناوری در این بررسی بیشتر مد نظر باشد، مدل SX-Prestige بهترین انتخاب است. زیرا SX-Prestige از استانداردترین فناوری های کمک راننده، از جمله سیستم های کمک رانندگی بزرگراه و سیستم های کمک پارک هوشمند از راه دور برخوردار است.
علاوه بر آن، دارای صفحه نمایش منحنی داشبورد است که مهم ترین ویژگی فناوری اسپورتیج است. برای دریافت این ویژگی ها جذاب باید هزینه بیشتری نسبت به مدل Sportage Hybrid LX پرداخت کرد، اما معمولا همه خودروسازان از مشتریان خود می خواهد که برای استفاده از فناوری های بیشتر، هزینه بیشتری باید پرداخت کنند.
اسپورتیج هیبریدی یک خودروی شاسی بلند خوب است که فضای داخلی آن شباهت زیادی با سایر خودروهای موجود در بازار دارد. قیمت آن نیز نزدیک به سایر کراس اوورهای هیبریدی موجود است.


چاپ