احداث دومین کارخانه ساخت باتری خودروهای برقی در آمریکا

شرکت فرانسوی-ایتالیایی Stellantis سازنده خودروهای برقی و شرکت Samsung SDI با هم برای احداث دومین کارخانه ساخت باتری خودروهای الکتریکی در آمریکا قرارداد همکاری بستند.

خودروهای برقی باتری سامسونگ

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت Stellantis و شرکت سامسونگ SDI سازنده باتری های خودروهای برقی قصد دارند دومین کارخانه ساخت باتری های الکترونیکی خود را با سرمایه مشترک در خاک ایالات متحده راه اندازی کنند. این کارخانه باید تا سال 2027 مورد بهره برداری قرار بگیرد. طبق گفته روابط عمومی این دو شرکت، قرارداد جدید نهایی نشده است و هنوز در حال بررسی محل مناسب برای احداث کارخانه هستند. ظرفیت تولید اولیه این کارخانه در مراحل ابتدایی 34 گیگاوات ساعت (GWh) خواهد بود. از مبلغ دقیق سرمایه گذاری و تعداد افرادی که در این سایت مشغول به کار خواهند شد، هیچ اطلاعات دقیقی منتشر نشده است.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل Stellantis در بیانیه ای گفت: «این تأسیسات جدید می تواند ما را یک گام به اهداف بلندمدت ما نزدیکتر کند. طبق برنامه ریزی انجام شده این سایت می تواند حداقل 25 خودرو الکتریکی با باتری جدید را تا پایان این دهه روانه بازار آمریکای شمالی کند.»


کمپانی استلانتیس مالک برندهای مطرحی نظیر پژو، جیپ، رم، آلفارومئو، سیتروئن و اوپل است. این شرکت قصد دارد تا سال 2030 تمام بازار خودروهای برقی اروپا و حدود 50% درصد از بازار خودروهای الکتریکی و کامیون های سبک ایالات متحده را به تصاحب خود درآورد. خودروساز فرانسوی برای دستیابی به این هدف می خواهد سالانه حدود 400 گیگاوات ساعت باتری تولید کند.

در سال 2021 این شرکت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد می خواهد تا سال 2025 حدود 35 میلیارد دلار را به تولید خودروهای برقی و نرم افزاری مربوط به آن در سراسر جهان اختصاص دهد. دومین کارخانه سازنده باتری های الکتریکی آمریکا در واقع ششمین کارخانه Stellantis است که برای اهداف بلند مدت آن راه اندازی می شود.

یون هو چوی، مدیرعامل شرکت سامسونگ SDI در بیانیه ای گفت: «کارخانه دوم نفوذ ما در بازار ایالات متحده را بیشتر خواهد کرد.» در می 2022، Stellantis و Samsung SDI بیانیه مشترکی منتشر کردند و گفتند بیش از 2.5 میلیارد دلار برای ساخت اولین کارخانه مشترک ساخت باتری سرمایه گذاری می کنند. این کارخانه قرار است تا سه ماهه اول سال 2025 در کوکومو، ایالت ایندیانای آمریکا افتتاح شود. ظرفیت تولید اولیه این سایت حدود 23 گیگاوات ساعتی خواهد بود که به تدریج تا 33 گیگاوات ساعت افزایش می یابد. تا آن زمان، این کارخانه باید حدود 1400 نفر را استخدام کند و مبلغ سرمایه گذاری شرکت به تدریج تا 3.1 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

Stellantis علاوه بر این قرارداد، با شرکت LG Energy Solution کره جنوبی در حال ساخت یک کارخانه باتری مشترک در ایالت های ویندزور و انتاریو کشور کاناداست. این کارخانه قرار است تا سال 2024 افتتاح شود و 2500 موقعیت شغلی ایجاد کند. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه بیش از 45 گیگاوات ساعت اعلام شده است.

آوریل گذشته شرکت سامسونگ SDI و جنرال موتورز اعلام کردند که حدود 3 میلیارد دلار برای ساخت کارخانه باتری مشترک در ایالات متحده سرمایه گذاری می کنند. این کارخانه قرار است تا سال 2026 با ظرفیت تولید سالانه 30 گیگاوات ساعت مورد بهره برداری قرار بگیرد. این کارخانه در ایالت ایندیانا احداث می شود و 1700 نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

در حال حاضر، اتحادیه کارگران خودروسازی یونایتد مذاکرات خود را با شرکت Stellantis برای استخدام کارگران ساعتی آغاز کرده اند. سهام سامسونگ SDI پس از اعلام این خبر روز دوشنبه 4.1% افزایش یافت.


چاپ