اندونزی به سازندگان خودروهای برقی ملحق می شود!

اندونزی با دراختیار داشتن یک چهارم ذخایر نیکل جهان، قصد دارد به دیگر سازندگان خودروهای برقی ملحق شود.

خودرو برقی

کشور اندونزی با در اختیار داشتن نیکل جهان و اجرای قانون ممنوعیت صادرات سنگ نیکل، خود را برای ورود به صنعت خودروهای الکتریکی آماده می کند. صنعت ساخت این خودروهای جدید به شدت وابسته به فلز نیکل است.

این کشور آسیای شرقی توانست در مدت 3 سال حدود 12 قرارداد به ارزش 15 میلیارد دلار برای تولید باتری و خودروهای الکتریکی با سازندگان مطرحی مانند هیوندای موتور، LG و فاکسکان به امضا برساند.

حالا اندونزی به دنبال بزرگ ترین سازنده خودروهای الکتریکی جهان است. طبق ادعای جوکو ویدودو رئیس جمهور این کشور، اقدامات لازم برای متقاعد کردن مدیر عامل شرکت ایلان ماسک جهت احداث کارخانه تولید خودروهای الکتریکی یا باتری در مجمع‌الجزایر پهناور جنوب شرقی آسیا انجام داده است. جوکووی هفته گذشته در مصاحبه ای گفت: "من مطمئن هستم که این صنعت به سرعت رشد خواهد کرد."

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از سازمان زمین شناسی ایالات متحده، در مجموع 21 میلیون تن نیکل در اندونزی وجود دارد که این مقدار حدود یک چهارم ذخایر جهان به حساب می آید.

بر اساس گزارش گروه بین المللی مطالعات نیکل، این کشور در ژانویه تا نوامبر سال گذشته حدود 1.4 میلیون تن نیکل استخراج کرد. این رقم بسیار بیشتر از فیلیپن دومین تولیدکننده بزرگ نیکل در جهان است. فیلیپین حدود 290000 تن در مدت مشابه استخراج کرد اما حجم تولید آن در سال 2018 حدود دو برابر تولید اندونزی با حجم 606000 تن بود.

جوکووی صادرات سنگ معدن نیکل را در سال 2020 ممنوع کرد. اما اجازه صادرات محصولات نیکل با عیار بالاتر را داد که با این تصمیم توانست شرکت ها را مجبور به پردازش و تولید در خشکی کند. در حال حاضر حجم صادرات نیکل فرآوری شده اندونزی از حدود یک میلیارد دلار در سال 2015 به بیش از 30 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش پیدا کرد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، با افزایش تقاضا خودروهای الکتریکی پیش بینی می شود اندونزی نیمی از حجم تولید جهانی نیکل را بین سال‌های 2021 تا 2025 به خود اختصاص دهد. ساخت خودرو الکتریکی در حالت عادی به 40 کیلوگرم نیکل نیاز دارد.



ویکتور چین، مشاور اصلی شرکت مشاوره فلزی CRU گفت: «دولت اندونزی در حال ایجاد یک زنجیره تامین برای ارائه خدمات به کارخانه‌های خودروهای الکتریکی است. بنابراین منطقی است که تسلا اندونزی را برای احداث کارخانه گیگ و تولید خودرو در نظر بگیرد.»

هدف ماسک فروش 20 میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در سال 2030 است که این رقم بیش از 15 برابر بیشتر از 1.3 میلیون خودروی فروخته شده تسلا در سال 2022 است. برای رسیدن به این هدف، Tesla باید هفت یا هشت "گیگاکارخانه" دیگر بسازد.

اندونزی اهداف بلندپروازانه ای دارد. جوکووی در این مصاحبه گفت که اگر این کشور موفق به ساخت اکوسیستم وسایل نقلیه الکتریکی شود، صادرات نیکل می تواند به حدود 200 برابر بیشتر از حجم تولید قبل از ممنوعیت صادرات برسد. شرکت معدنی برزیلی Vale (VALE3.SA) به دلیل تقاضای زیاد برای باتری های مخصوص وسایل نقلیه الکتریکی، افزایش تقاضای 44 درصدی نیکل را تا سال 2030 پیش بینی کرده است.

جوکووی جدول زمانی برای صادرات ارائه نکرد اما گفت که اندونزی قصد دارد تا سال 2027 یک زنجیره تامین یکپارچه برای باتری خودروهای الکتریکی ایجاد کند.

این کشور جنوب شرقی آسیا همچنین قصد دارد صادرات سنگ مس و بوکسیت را در ماه ژوئن ممنوع کند. مس و نیکل، هر دو در ساخت خودروهای الکتریکی استفاده می شوند.

سهام شخصی
ممنوعیت صادرات نیکل در سازمان تجارت جهانی(WTO) توسط اتحادیه اروپا به چالش کشیده شده است.  این سازمان به نفع اتحادیه اروپا رای داد، اما اندونزی نسبت به این رای درخواست تجدید نظر کرد.

پیشرفت های اندونزی، رقبای دیگر مانند فیلیپین را هم ترغیب کرد تا از سیاست های این کشور تقلید کنند. فیلیپین برنامه ریزی هایی را انجام داده است تا معدنکاران و سرمایه گذاران را تشویق به صادرات سنگ معدن نیکل کند.

جوکووی، وظیفه دارد برای توسعه صنعت در اندونزی ایلان ماسک را برای سرمایه گذاری متقاعد کند. تا این لحظه، دو بار به صورت مستقیم با رئیس کارخانه تسلا مذاکره کرد. او هفته گذشته درباره ی این موضوع گفت: " به تسلا امتیاز استخراج نیکل و معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در این کشور را پیشنهاد داده ایم و مطمئن هستیم این معامله انجام می شود."

تسلا به دنبال احداث کارخانه های بیشتری است اما، در مورد اندونزی اظهار نظری نکرده است. کشورهای زیادی مانند کره جنوبی، کانادا و مکزیک تلاش دارند نظر این خودروساز را برای احداث کارخانه جذب کنند.


چاپ