سقوط سهام شرکت های خودروسازی تویوتا و سوبارو

سهام شرکت خودروسازی تویوتا (7203.T) به علت فراخوانی که این شرکت، بابت وجود اشکالات فنی پیش آمده در اولین خودروهای تمام الکتریکی خود که دو ماه پیش روانه بازار شده بود، سقوط کرد. برای آگاهی بیشتر از دلایل بروز مشکلات فنی خودروهای تویوتا تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

toyota bz

تویوتا، بزرگترین خودروساز جهان از نظر فروش، روز پنجشنبه اعلام کرد 2700 خودروی شاسی بلند مدل bZ4X را در سراسر جهان فراخوان خواهد کرد.

شرکت سوبارو (7270.T)، که تویوتا نزدیک به 20 درصد از سهام آن را در اختیار دارد، نیز اعلام کرد که در حال فراخوانی حدود 2600 دستگاه مدل Solterraاست.
Solterra، اولین خودروی تمام الکتریکی سوبارو، به طور مشترک با تویوتا توسعه داده شد و قطعات اصلی آن با مدل bZ4X مشترک است.

این فراخوان به مشکلات تویوتا اضافه می کند. تویوتا که به دلیل کمبود تراشه‌های جهانی و سایر مشکلات عرضه مجبور به کاهش تولید مکرر در سال جاری شده است. بیشتر بخوانید


علاوه بر موارد بالا، این شرکت به دلیل کندی در پذیرش خودروهای برقی که دارای باطری هایی از نوع (BEV) هستند، با فشار سرمایه‌گذاران در مجمع سالانه ای که به تازگی برگزار شده است، مواجه می باشد. در این مجمع تویوتا اعلام کرد که، تولید خودروهای خود را محدود به خودروهای تمام الکتریکی نخواهد کرد. بیشتر بخوانید

کریستوفر ریشتر، تحلیلگر CLSA (یک شرکت در زمینه بازار سرمایه است که بر بخش های سرمایه گذاری جایگزین، امور مالی شرکت ها و بازارهای سرمایه، اوراق بهادار، مدیریت دارایی و مدیریت ثروت؛ مشتریان شرکتی و سازمانی نظارت می کند.) معتقد است: «این شرم آور است. مردم خیلی منتظر بوده اند تا در بازار انبوه خودروها، یک خودروی تمام برقی تویوتا خریداری کنند و تنها چند هفته پس از عرضه آن به بازارهای جهانی، این فراخوان صورت می گیرد.»


اما او افزود: «این یک کیفرخواست برای سیستم جدید خودروی الکتریکی تلقی نمی شود»، زیرا مشکل یک مشکل مکانیکی ساده بود و بعید به نظر می‌رسید که حل این مشکل، هزینه ای زیاد به همراه داشته باشد.

سازمان ملی استاندارد ژاپن گفت: پیچ های تند و ترمزهای ناگهانی می تواند باعث شل شدن پیچ چرخ های خودرو شود و خطر خروج چرخ از اتومبیل را افزایش دهد. گفت از هیچ حادثه ای که ناشی از این نقص باشد اطلاعی ندارد.


       مقالات مرتبط



چاپ