تویوتا تولید خودروهای خود را محدود به خودروهای برقی نمی کند

شرکت تویوتا موتور (7203.T)، در مجمع عمومی سالانه خود که امروز برگزار گردید، اعلام کرد به دلیل استقبال ضعیف مشتریانش از خودروهای برقی باتری‌دار، باید محصولات متنوعی را متناسب با محیط‌ها و مشتریان مختلف ارائه دهد. برای آگاهی بیشتر از تصمیمات جدید تویوتا تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

toyota 1

در مجمع عمومی سالانه، مدیران بزرگ‌ترین خودروساز جهان، به موضوعاتی مانند، نگرانی‌های حال حاضر نسبت به استراتژی تولید خودروهای برقی، برنامه‌های جانشینی مدیرعامل و کمبود مداوم تراشه پرداختند.
تویوتا که زمانی با تولید مدل هیبریدی پریوس، مورد علاقه دوستداران محیط زیست قرار گرفته بود و توانست در طول دو دهه محبوبیت زیادی بین مشتریان بدست بیاورد، به دلیل عدم کنار گذاشتن تدریجی خودروهای بنزینی و لابی کردنش در سیاست های آب و هوایی مورد انتقاد برخی سرمایه گذاران قرار گرفت.

ماساهیکو مائدا، مدیر ارشد فناوری تویوتا، در این نشست، در پاسخ به سؤالات ارائه شده توسط صندوق بازنشستگی دانمارکی AkademikerPension، که از تویوتا خواسته بود از لابی گری برای تضعیف انتقال به BEV ها (خودروهای تمام الکتریکی) خودداری کند، گفت: «ما در این جریان بی طرف هستیم»
با این حال، مائدا گفت: «مشتریان باید بین خودروهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی حق انتخاب داشته باشند. او گفت که باید گزینه های مختلفی به آن ها ارائه شود و خودروساز نباید آنها را محدود کند.»

تویوتا استدلال می‌کند که هیبریدی‌ها هنوز در بازارهایی معنا دارند که زیرساخت‌های لازم برای حمایت از حرکت سریع‌تر به سمت خودروهای الکتریکی با باتری (BEV) را ندارند. به همین دلیل، این شرکت در حال بررسی قابلیت استفاده از سوخت‌های سبز در خودروهای موتور احتراق داخلی، از جمله هیدروژن است.
این شرکت سال گذشته متعهد شد تا سال 2030 به میزان 8 تریلیون ین (60 میلیارد دلار) برای برقی کردن خودروهای خود هزینه کند؛ که نیمی از آن برای توسعه خودروهای تمام الکتریکی برنامه ریزی شده است. با این حال، انتظار می رود فروش سالانه چنین خودروهایی تا پایان دهه فعلی به تنها 3.5 میلیون دستگاه برسد، که حدود یک سوم فروش فعلی این شرکت است.

همین ماه گذشته، تویوتا اولین BEV های تولید انبوه خود را در داخل کشور، فقط به منظور اجاره، عرضه کرد. مدل های هیبریدی با سوخت بنزینی-الکتریکی در ژاپن بسیار محبوب تر از BEV ها هستند.

مدیر عامل بعدی
آکیو تویودا، مدیرعامل تویوتا که 13 سال هدایت این شرکت را بر عهده داشته است، در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب جانشین، گفت که "به زمان بندی و انتخاب جانشین فکر می کند." هیچ نشانه ای از سوی این شرکت مبنی بر اینکه تویودا قصد کناره گیری از آن را دارد، به چشم نمی خورد.

تویودا، 66 ساله، نوه کیچیرو تویودا، بنیانگذار شرکت، زمانی که فروش تویوتا پس از میلیون ها فراخوان کاهش یافت و شرکت میلیاردها دلار ضرر را تجربه می کرد، هدایت آن را در چنین شرایط بحرانی، به دست گرفت.

او افزود: "من فردی را که فلسفه شرکت را درک می کند، به عنوان جانشین خود انتخاب می کنم." تویودا به دنبال اصلاح فرهنگ شرکتی تویوتا بوده و زمان بیشتری را با مدیران جوان تر می گذراند و حجم کارهای خود را در سطح پست های ارشد کاهش داد.

در سال 2020، مائدا ، کنتا کن کهنه کار شرکت را به نقش های اصلی منصوب کرد. هر دو آن ها، در آن زمان زمان 51 ساله بودند.
تویوتا که در سال 2021 تعداد 10.5 میلیون دستگاه خودرو فروخت و به مراتب از رقیب فولکس واگن (VOWG_p.DE) خود پیشی گرفت. اما در سال جاری با توجه به بحران جهانی تراشه، تولید خود را کاهش داده است.
کازوناری کوماکورا، رئیس بخش خرید این شرکت، روز چهارشنبه گفت که پیش بینی می کند، با و جود بهبود شرایط تامین تراشه، اما همچنان کمبود تراشه ادامه خواهد داشت.


       مقالات مرتبط



چاپ