روش مگا ریخته گری در خودروهای برقی ولوو

خودروساز سوئدی ولوو در آستانه اجرای یک راه جدید برای ساخت جدیدترین خودروهای برقی خود است. و «مگا ریخته گری» خودروهای الکتریکی جدید خود را آغاز خواهد کرد.

ظاهرا مگا ریخته گری راه مهمی برای ساده سازی روند ساخت خودروهای برقی آینده در سوئد می باشد.
خودروساز سوئدی ولوو در آستانه اجرای یک روش جدید انقلابی برای ساخت جدیدترین خودروهای الکتریکی خود است. به عنوان بخشی از سرمایه گذاری 1.1 میلیارد دلاری در کارخانه مونتاژ خود در تورسلاندای سوئد، ولوو تکنیکی به نام ریخته گری در مقیاس بزرگ را به فرآیند ساخت خودرو خود اضافه می کند. { ریخته گری فن شکل‌دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، وریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب است و آن‌گاه بعد از سرد شدن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب می شود. این روش کهن‌ترین فرایند شناخته شده برای بدست آوردن شکل مطلوب فلزات است.}
این بدان معناست که آنچه قبلاً برای جمع آوری پانل ها و کف های بزرگ یک وسیله نقلیه از چندین نفر یا ماشین استفاده می شد، اکنون می تواند در یک عملیات سریع انجام شود.
همان‌طور که ولوو آن را ریخته‌گری بزرگ می‌نامد، راهی برای خودروسازان است که فرآیند ساخت خودرو را ساده‌تر کند. هدف نهایی، جایگزینی بسیاری از قطعات کوچک با یک ریخته‌گری فلزی بزرگ است که امکان ساخت کارآمدتر و همچنین انعطاف‌پذیری بیشتر در فرآیند طراحی و تولید را فراهم می‌آورد. این به معنی جوش کمتر، مونتاژ کمتر و فضای کمتری برای خطا در هنگام مونتاژ خودرو است.
یکی از نمونه‌هایی که با استفاده از مگاریخته‌گری ساخته می‌شود، ساختار کف خودروهای الکتریکی آینده ولوو است. با توجه به اندازه کف خودرو، ولوو نیاز به استفاده از قالب‌های بسیار بزرگ دارد که در فشارهای بسیار بالا کار می‌کنند.

45098099 9750385 image a 18 1625573288718

فرآیند دایکاست{ فرآیند قالب های ریخته گری تحت فشار یا دایکاست (Die casting) اختصاص دارد.} تا حد زیادی برای هر فلز یا در مورد قالب تزریقی، پلاستیک یکسان است. در این حالت، فلز مذاب به سرعت تحت فشار وارد قالب قابل استفاده مجدد می‌شود. فلز مایع سپس به داخل کانال‌ها و شکاف‌ها جریان می‌یابد و در نهایت هر چیزی را که آن قسمت ممکن است به نظر برسد را تشکیل می‌دهد . البته در مورد ولوو، آن قسمت بیشتر شبیه بخش بزرگی از یک وسیله نقلیه است.
هنگامی که فلز به شکل سخت در آمد، قطعه رها می شود و در آب فرو می‌رود تا قبل از اتمام کار، کاملاً خنک شود. ولوو با استفاده از لیزرهای پرقدرت، مواد اضافی ناخواسته باقیمانده از فرآیند تولید را حذف می کند و چندین کار دیگر را که برای قابل استفاده کردن قطعه در ساخت یک وسیله نقلیه لازم است، انجام می دهد. هنگامی که قطعه تمام شد، می توان آن را در ساخت نهایی وسیله نقلیه استفاده کرد، یا آن را به یک ریخته گری بازگرداند تا بتوان به راحتی بازیافت کرد و در صورت مشاهده هر گونه نقص، دوباره ریخته گری کرد.
با استفاده از این روش تولید همراه با موتورهای الکتریکی و باتری ها، ولوو قادر است تا معماری مدرن خودروی مدولار را به طور کامل بازنگری کند. میکائیل فرمر، مهندس اصلی پشت پرده ریخته گری ولوو، می گوید که دوخت یک پلتفرم برای یک ماشین خاص به سادگی تولید یک ریخته گری جدید است. به عنوان مثال، تغییر از ساخت یک ساب کامپکت دیفرانسیل جلو (مانند فورد فیستا، تویوتا یاریس یا مینی هاچ) به یک وسیله نقلیه بزرگ سه ردیفه صرفاً مستلزم استفاده از ریخته گری کف متفاوت برای ایجاد زیربناها است.
ریخته گری تک تکه، نیز به افزایش استحکام ساختاری خودرو کمک می کند، و هنگامی که با بسته‌های باتری همراه می‌شود، سفتی شاسی به میزان زیادی بهبود می‌یابد. این بدان معناست که وسیله نقلیه می‌تواند هم چابک‌تر باشد و هم به‌طور بالقوه در تصادف بهتر عمل کند.

45098103 9750385 image a 12 1625573266318

ولوو می‌گوید که روش ریخته‌گری بزرگ آن همچنین به کاهش ردپای کربن آن در طول فرآیند تولید کمک می‌کند. اما مهمتر از آن این است که به کاهش اثرات زیست محیطی خودروهای خود پس از خروج از کارخانه مونتاژ نیز کمک می کند. خودروهای الکتریکی معمولاً سنگین‌تر از خودروهای گازسوز هستند، و از آنجایی که ولوو از این روش برای تولید خودروهای برقی خود استفاده می‌کند، می‌توان از آن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای غیر لوله اگزوز که توسط خودروهای سنگین‌تر ایجاد می‌شود، استفاده کرد.
این موضوع قابل توجه است که کاهش وزن خودرو، خودروی کارآمدتری ایجاد می‌کند ، و همین امر باعث می شود در هنگام رانندگی انرژی کمتری مصرف شود، و همچنین انتشار غیر اگزوز از لاستیک‌ها، ترمزها و سایش سطح جاده را که معمولاً توسط وسایل نقلیه الکتریکی سنگین تشدید می‌شود، کاهش می‌دهد.
هرچند که ولوو تنها خودروسازی نیست که ریخته گری در مقیاس بزرگ را در ساخت خودرو انجام می دهد. تسلا اخیراً شروع به ریخته‌گری قطعات برای خودروهای مدل 3 و مدل Y خود با استفاده از دستگاه ریخته‌گری 6000 تنی خود به نام «گیگا پرس» { مجموعه ای از ماشین آلات ریخته گری آلومینیوم تولید شده توسط گروه Idra در ایتالیا می باشد. }کرده است که نشان می‌دهد بقیه صنعت ممکن است به زودی از این تکنیک تولید به عنوان راهی برای کاهش پیچیدگی کلی مونتاژ استفاده کند. پلتفرم های خودرو را در آینده حتی به قسمت های کوچکتر تبدیل می کند.
ولوو در نظر دارد تا سال 2030 به یک برند کاملاً باتری‌دار تبدیل شود و این افزوده‌های جدید به کارخانه‌اش تنها بخشی از اولین قدم‌هایش خواهد بود.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ