گجت مجهز به هوش مصنوعی: پروژه جدید مدیرعامل OpenAI

مدیرعامل OpenAIبا همکاری طراح ارشد اپل قصد دارد برای ساخت یک گجت هوش مصنوعی جدید 1 میلیارد دلار سرمایه جذب کند!

هوش مصنوعی مولد

سام آلتمن مدیرعامل OpenAI و جانی آیو طراح سابق اپل قصد دارند برای ساخت یک دستگاه هوش مصنوعی جدید با هم همکاری کنند. آنها برای ساخت این دستگاه که به "آیفون هوش مصنوعی" شهرت دارد به یک میلیارد دلار سرمایه اولیه نیاز دارند. در حال حاضر آنها با چند شرکت سرمایه گذاری برای تامین بودجه مورد نیاز ساخت و توسعه دستگاه جدید مذاکره کردند.

اولین بار خبر همکاری جانی آیو، طراح ارشد Apple با سام آلمتن در ساخت “آیفون هوش مصنوعی” از سپتامبر 2023 منتشر شد. مدتی بعد مجله فایننشال تایمز فاش کرد که این دو نفر جلسه های متعددی در استودیوی آیو شهر سان‌فرانسیسکو برای ساخت یک محصول جدید مبتنی بر فناوری OpenAI برگزار کردند. به گفته آنها، در تعدادی از این جلسات مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری SoftBank نیز حضور داشت و حتی پیشنهاد سرمایه گذاری در این پروژه را مطرح کرد. SoftBank یک شرکت بین المللی است که 90 درصد سهام شرکت تراشه سازی ARM را در اختیار خود دارد.

دستگاه هوش مصنوعی 3

با وجود این که مذاکره های اولیه به صورت جدی دنبال شد، اما به یک توافق نهایی نرسیده است. طبق گزارش های فاش شده، دستگاه هوش مصنوعی جدید از نظر ظاهری هیچ شباهتی به گوشی های هوشمند نخواهد داشت. محصول مورد نظر صفحه نمایشی ندارد. آلتمن از این روش در پروژه Humane AI یا "پین هوش مصنوعی" هم استفاده کرد. تا اینجا شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر مانند "Thrive Capital" و "Emerson Collective" به عنوان سرمایه گذاران این طرح انتخاب شدند. به احتمال زیاد این دستگاه به ابزار مشهور OpenAIیعنی ChatGPT مجهز خواهد بود.

جانی آیو طراح سابق آیفون و رابط کاربری iOS در سال 2019 شرکت تیم کوک را ترک کرد تا شرکت طراحی "LoveFrom" را راه اندازی کند. ارتباط او با اپل برای همیشه قطه نشد. آیو از طریق شرکت خود تا سال 2022 به عنوان مشاور با سازنده آیفون همکاری داشت. طبق ادعای بلومبرگ، جانی آیو اول برای رهبری بخش سخت افزار این پروژه به سراغ معاون بخش طراحی محصول آیفون و اپل واچ رفت.
نقطه عطف دیگر در محصولات هوش مصنوعی

سال 2018 طراح سابق Apple به نشریه فایننشال تایمز گفته بود که اپل متعد است که پیامدهای منفی ناخواسته فناوری هوش مصنوعی را به حداقل برساند. با وجود آن که گوشی های هوشمند می توانند به ما در انجام خیلی از کارها کمک کنند اما، همین ویژگی به عنوان شمشیر دو لبه عمل خواهد کرد.

گجت های هوشمندی مانند pin Humane و Rabbit r1 ادعا می کنند بدون ایجاد حواس پرتی قادر هستند کارهای مختلفی را انجام دهند. البته این ادعا روی کاغذ جذاب به نظر می رسد اما، در عمل نگرانی هایی با خود به همراه دارد. آیا این گجت ها در کارهایی مانند رزرو هتل و تهیه بلیط اتوبوس، هواپیما و قطار باتوجه به نیاز و بودجه کاربر دقیق عمل می کند؟! آیا این دستگاه ها می داند که باید از چه کارت بانکی برای پرداخت هزینه ها استفاده کند؟ فرض کنیم این گجت های هوش مصنوعی همه این اطلاعات را می دانند، آیا داده های کاربران را به صورت امن ذخیره می کنند؟

دستگاه هوش مصنوعی 1اولین محموله گجت هوشمند Humane Pin

با وجود آن که دستگاه‌های هوش مصنوعی خیلی جلب توجه کرده اند اما، هنوز معلوم نیست که بتوانند انتظارات ما را کامل برآورده کنند. هفته گذشته، کمپانی Rabbit به کاربرانی که دستگاه r1 را پیش‌خرید کرده بودند اطلاع داد که اولین سری از این دستگاه‌ها آماده‌ی ارسال شده است. عمران چودری، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت Humane، در توییتی اعلام کرد که اولین سری از پین‌های هوش مصنوعی این شرکت از کارخانه ارسال شده اند.


چاپ