ابررایانه هوش مصنوعی گوگل سریع تر از انویدیاست!

گوگل به تازگی ادعا کرد که ابر رایانه هوش مصنوعی این شرکت بسیار سریع تر و سبزتر از تراشه های انویدیاست.

گوگل

براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت Alphabet Inc (GOOGL.O) روز سه‌شنبه جزئیات جدیدی در مورد ابر رایانه‌هایی که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند منتشر کرد. این شرکت معتقد است این سیستم‌ها سریع‌تر و کارآمدتر از سیستم‌های مشابه شرکت Nvidia عمل می کنند.

گوگل این تراشه سفارشی خود را به نام واحد پردازش تنسور یا TPU طراحی کرده است. معمولا از این تراشه‌ها برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می شود. فرآیند جمع آوری داده‌ها از طریق مدل‌ها به هوش مصنوعی کمک می کند به پرسش‌های کاربران پاسخ هایی شبیه به انسان ارائه دهد.
Google TPU در حال حاضر نسل چهارم تراشه های پردازش تنسور محسوب می شوند. گوگل روز سه‌شنبه با انتشار یک مقاله علمی توضیحات بیشتری در مورد تراشه جدید ارائه کرد. این شرکت در این مقاله گفت که چگونه توانست بیش از ۴۰۰۰ تراشه را با استفاده از سوئیچ‌های اپتیکال سفارشی خود برای کمک به اتصال ماشین‌های جداگانه در یک ابر رایانه، به هم متصل کند.

شرکت های سازنده ابررایانه های هوش مصنوعی برای بهبود این ارتباط سعی دارند از هم سبقت بگیرند. یکی از دلایل آن شاید این باشد که مدل های زبان بزرگ که چت بات های ChatGPT شرکت OpenAI و Bard شرکت گوگل را تغذیه می کنند، از لحاظ اندازه بزرگ تر شده اند. به عبارت دیگر، وقتی مدل های زبانی بزرگ می شوند باید روی تراشه های بسیار بزرگ تری هم ذخیره شوند.

مدل ها برای آموزش باید بین هزاران تراشه تقسیم می شوند. مدل پالم گوگل در حال حاضر بزرگترین مدل زبانی فاش شده است. این مدل از طریق تقسیم 4000 تراشه بین دو سیستم ابررایانه در طول 50 روز آموزش داده شد.

گوگل معتقد است ابررایانه‌های ساخت این شرکت پیکربندی مجدد اتصالات بین تراشه‌ها را آسان تر می‌کنند. علاوه بر این، از بروز مشکلات جلوگیری و به افزایش عملکرد آن کمک می‌کنند.

Google Norm Jouppi و دیوید پترسون مهندس برجسته گوگل با انتشار یک پست وبلاگی در مورد این سیستم نوشتند: "تغییر مدار مسیریابی در صورت خرابی با کمک این روش آسان تر می شود. این انعطاف‌پذیری حتی به ما اجازه می‌دهد تا توپولوژی اتصال ابررایانه‌ای را برای افزایش عملکرد یک مدل ML (یادگیری ماشین) تغییر دهیم. "

این شرکت جزئیات این ابررایانه را به تازگی منتشر کرد اما، این دستگاه از سال 2020 در یک مرکز داده شرکت واقع در ایالت اوکلاهاما، فعال بوده است. شرکت گفت که استارت‌آپ Midjourney از این سیستم برای آموزش مدل خود استفاده کرده است. این مدل، می تواند براساس کلمات متنی که کاربر وارد می کند، تصاویر جدیدی بسازد و نمایش دهد.

در این مقاله، گوگل اعلام کرد که برای سیستم هایی با اندازه مشابه، تراشه های آن تا 1.7 برابر سریع تر و از لحاظ انرژی 1.9 برابر کارآمدتر از سیستم مبتنی بر تراشه A100 انویدیا عمل می کند. البته،سخنگوی انویدیا هنوز واکنشی نسبت به این ادعا نشان نداده است.

نسل چهارم تراشه های Google را نمی تواند با تراشه پرچمدار فعلی انویدیا H100 مقایسه کرد زیرا، H100 بعد از تراشه گوگل به بازار آمد و با فناوری جدیدتر ساخته شده است. شرکت گوگل آلفابت اعلام کرد هم اکنون مشغول ساخت یک TPU جدید است تا بتواند با تراشه های Nvidia H100 رقابت کند.


چاپ