احتمال ممنوعیت چت جی پی تی/ChatGPT در اتحادیه اروپا!!

اقدام ممنوعیت چت جی پی تی/ChatGPT در ایتالیا باعث شد سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ترغیب به اجرای این طرح به صورت هماهنگ شوند.

chatGPT 

براساس گزارش رویترز؛ ایتالیا به تازگی تصمیم گرفت استفاده از این چت بات را به صورت موقت در این کشور ممنوع کند. اجرای این طرح باعث شد سایر کشورهای اتحادیه نیز به فکر مهار این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی بیافتند.

این در حالی است که نمایندگان پارلمان اروپا هنوز بر سر محتوا و محدوده قوانین مرتبط با هوش مصنوعی اتحادیه اختلاف نظر دارند. برخی از رگولاتورها متوجه شدند که تعدادی از ابزارهای موجود مانند مقررات حفاظت از داده‌های عمومی (GDPR) که به کاربران امکان کنترل اطلاعات شخصی‌شان را می‌دهد، می توانند در این بخش نیز اعمال شوند. شرکت های سازنده هوش مصنوعی مولد مانند شرکت OpenAI سازنده ChatGPT براساس الگوریتم هایی قادر هستند پاسخ های انسان گونه به کاربران ارائه دهند. آن ها این اطلاعات را بر اساس تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده های اینترنت به دست می آورند.

سازمان تنظیم مقررات ایتالیا موسوم به Garante، به تازگی شرکت آمریکایی OpenAI تحت حمایت شرکت مایکروسافت را متهم کرد که به سن کاربران ChatGPT توجه نمی کند و علاوه بر این، قانون جمع آوری و ذخیره گسترده داده های شخصی را نقض کرده است.

Dessislava Savova، شریک موسسه حقوقی Clifford Chanceدر این خصوص گفت: «نکاتی که این سازمان مطرح می‌کنند خیلی مهم است. این نکات نشان می‌دهد که GDPR با در اختیار قرار دادن ابزارهایی به سازمان های تنظیم‌کننده‌ آن ها را کمک می کند تا در شکل‌دهی آینده هوش مصنوعی مشارکت داشته باشند. »

تنظیم‌کننده‌های حریم خصوصی در فرانسه و ایرلند نیز به دنبال این جریان، از همتایان ایتالیایی خواستند تا درباره اساس این ممنوعیت اطلاعات بیشتری در اختیار آن ها قرار دهد. کمیسر آلمانی انجمن حفاظت از داده ها به روزنامه Handelsblatt گفت:" آلمان می تواند مانند ایتالیا به علت نگرانی های موجود در بخش ChatGPT استفاده از آن را ممنوع اعلام کند."

با این وجود، سازمان تنظیم‌کننده حریم خصوصی سوئد اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای ممنوعیت ChatGPT ندارد اما، همچنان با ناظران ایتالیایی در ارتباط هستند. رگولاتور اسپانیا نیز گفت که هیچ شکایتی در مورد ChatGPT دریافت نکرده است اما، تحقیقات بیشتر در آینده را رد نکرد. سازمان ایتالیایی Garante ، مانند سایر تنظیم‌کننده‌های حریم خصوصی مستقل از دولت عمل می کنند. این سازمان جزو اولین کسانی بود که به TikTok در مورد نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا هشدار داد. معمولا کمیسیونرهای حفظ حریم خصوصی بیشتر تابع مقررات هستند تا دولت ها.

معاون نخست وزیر ایتالیا با انتقاد از تصمیم تنظیم کننده خود آن را "بیش از حد" افراطی خواند. سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد که ممنوعیت ChatGPT در حال حاضر خیلی ضروری نیست.

یک منبع آگاه گفت که اقدام مقامات ایتالیایی در هفته گذشته با هدف، رسیدگی به مسائل مطرح شده در مورد پیروی ChatGPT با قوانین حفاظت از داده های اتحادیه اروپا و عدم ممنوعیت این ابزار انجام شده است.

به دنبال تصمیم ایتالیایی ها، OpenAI روز جمعه ChatGPT را در این کشور آفلاین کرده است. این شرکت هیچ نمایندگی در اتحادیه اروپا ندارد. تحقیقات ایتالیایی در مورد OpenAI پس از یک باگ امنیتی 9 ساعته در ماه گذشته آغاز شد. این حادثه، منجر به انتشار بخشی از مکالمات ChatGPT با کاربران و نمایش اطلاعات مالی آنها شد. این کشور،اولین کشور غربی است که علیه ربات چت با هوش مصنوعی اقدام کرد.


چاپ