استفاده ازهوش مصنوعی درخدمات پستی کشور

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران اعلام کردباید از ظرفیت های موجود هوش مصنوعی در فعالیت های این شرکت در جهت کاهش هزینه ها و افزایش سرعت در خدمات رسانی استفاده کرد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

post 1

 

 مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به انجام اقدامات لازم جهت هوشمند سازی پست در کشور اعلام کرد که این فرایند باید در بیشتر بدنه شرکت ملی پست اجرایی شود تا با عملیاتی شدن آن، هزینه‌ها کاهش یافته و سرعت خدمات‌رسانی را بتوانیم افزایش دهیم .
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد، برنامه هوشمند سازی و ایجاد تغییرات ساختار در شرکت ملی پست باهدف ارتقای مدیریت عملیاتی، هوشمند سازی شبکه پست و ارائه خدمات جدید به مردم از برنامه های در دست اقدام این وزارتخانه می باشد. این اهداف به دنبال ارسال حکمی از سوی وزارت ارتباطات به مدیر عامل شرکت ملی پست ابلاغ شد.
محمود لیائی مدیرعمل شرکت ملی پست طبق این حکم، باید مراحل هوشمند سازی را طبق اهداف تعیین شده پیاده سازی کند. او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: تحول دیجیتال به معنای ایجاد ساختار فناوری جدید نیست بلکه تحول در نوع نگرش سازمانی که شامل مدیران و کارمندان می شود را مشمول خواهد شد.
او در اضافه گفت: وقتی فناوری اطلاعات بخشی از یک سازمان می‌شود، با کمک ابزارهای آن می توان به ساختارهای کسب‌وکار و الگوهایی که ایجاد ارزش در سازمان می‌ کند، رسید.

لیائی گفت معمولا با توجه به حوزه فعالیت یک سازمان، تحولات دیجیتال معنای متفاوتی دارد. به عنوان مثال، در شرکت پست تجزیه مرسولات پستی کماکان به شیوه قدیمی خود انجام می گیرد، در حالی که با هوشمند سازی و استفاده از دستگاه سورتینگ، می توان سرعت این کار را به 3 برابر افزایش داد و در هزینه تمام‌شده و تعداد نیروی انسانی صرفه جویی کرد. امیدواریم با پیاده‌سازی این موارد سرویس‌دهی نسبت به قبل بهتر شده و هزینه‌ها کاهش یابد.


برای انجام این کار گام ابتدایی، ایجاد ارتباط بین سامانه‌های موجود این شرکت است تا دیتاها از یک سامانه وارد سامانه دیگر شود.
وی درباره ترکیب سامانه‌های موجود در شرکت ملی پست گفت: در ایران به دلیل اینکه شرکت ملی پست تنها اپراتور دولتی پست محسوب می شود، باید مشابه حرکتی که در بانکداری الکترونیکی به نام سیستم یکپارچه بانکی شروع‌شده را، برای این شرکت نیز انجام شود.


در این راستا از شرکت پستی DHL آلمان الگوبرداری کرده ایم و مذاکراتی را هم انجام داده‌ایم که امیدواریم با وجود تحریم‌های موجود بتوانیم سیستم یکپارچه پستییا کریستینگ را پیاده سازی کنیم و در صورت عدم همکاری این شرکت از سایر کشورهای پستی مانند هند و چین برای بهره‌برداری استفاده می‌کنیم.
کرپستینگ یک سیستم یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری پستی است که ماژول‌های مختلف حوزه‌های مشتری مداری و غیره را تجمیع کرده و در قالب یک پلتفرم با ماژول‌های مختلف ارتباط ویکپارچه‌سازی انجام می دهد که کل این مجموعه را کرپستینگ می‌گویند.
لیائی اضافه کرد: متأسفانه در ایران هیچ محصولی مشابهی وجود ندارد و ما مجبوریم از محصولات کشورهای خارجی استفاده کنیم. اگر در داخل کشور محصول مشابهی باشد، ما از این توانمندی داخلی استقبال می کنیم.


در حال حاضر همکاران ما در هنگام مراجعه به منزل گیرندگان از چند دستگاه مختلف (جی‌پی‌اس، بارکدخوان، ام پوز و موبایل جهت اخذ امضا گیرنده) استفاده می‌کنند. ما قصد داریم این چند دستگاه را به یک دستگاه کاهش دهیم و اگر بتوانیم از یک محصول کاملاً ایرانی که بتواند همه این کارها را روی یک موبایل پیاده سازی کند، استفاده کنیم در این صورت همکاران ما کافی است از گیرندگان یک امضای دیجیتال بگیرند.


در حال حاضر امضای دیجیتال به صورت محدود در کشور مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل فراگیر نشدن در کشور، لزوم استفاده برای اخذ امضا از گیرنده مرسوله ایجاد نکرده است و در همین حد احراز هویت باکارت شناساسايی معتبر کفایت می‌کند. البته امضای دیجیتال بیشتر در مباحث مالی کاربرد دارد که مستلزم محرمانه بودن اطلاعات است که احراز هویت با دقت خیلی بالایی باید صورت پذیرد.
وی افزود: بسیاری از دستگاه‌ها به مأمورین پستی اطمینان دارند. به‌طور مثال برای گذرنامه احراز هویت توسط پست و به‌صورت مشاهده کارت ملی گیرنده اتفاق می‌افتد، پس در حال حاضر نیازی به اخذ امضای دیجیتال احساس نمی‌شود.


لیائی درباره سامانه اطلاع زمان حضور پستچی به منازل گیرندگان بسته‌ها نیز گفت: هم‌اکنون پست در حال طراحی سامانه ایست که مشخص کند چه زمانی پستچی به محل گیرنده مراجعه می‌کند. این بازه زمانی از طریق پیامک به مشتری اعلام می‌شود و این امر مستلزم داشتن اطلاعات کافی از گیرنده مرسوله است که مهم‌ترین آن کدپستی، کدملی و شماره موبایل است.
وی افزود: متأسفانه این اطلاعات به‌صورت یکپارچه در دسترس شرکت ملی پست قرار ندارد و درصورتی‌که فرستنده مرسوله در زمان ارسال اطلاعات یادشده را در اختیار پست قرار دهد سرویس‌های ما به گیرنده مرسوله به سهولت انجام می‌شود.
لیائی به نقش کدپستی و ایمیل بومی در هوشمند سازی نیز اشاره کرد و گفت: هر فرد ایرانی در سال می‌تواند حداقل یک آدرس داشته باشد و ما نمی‌توانیم مردم را مکلف کنیم که از یک کدپستی استفاده کنند. پروژه‌ای در دست اقدام داریم که کوپلینگ یا ترکیب کدپستی، کدملی، ایمیل ملی و شماره موبایل است.


وی افزود: در حال حاضر برای هر ایرانی یک ایمیل ملی اثبات‌شده و احراز هویت شده نداریم. ما می‌توانیم ایمیل ملی را راه‌اندازی کنیم و برای هر ایرانی یک ایمیل اختصاص دهیم تا حاکمیت از طریق آن اطلاع‌رسانی‌های خود را انجام دهد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ترکیب و همراه سازی ایمیل ملی با کدملی، کدپستی و شماره تلفن همراه موجب تحول در ارسال مرسولات و تحقق هوشمند سازی و تحول دیجیتال در پست می‌شود.
وی به ارائه سرویس ایمیل ملی به شهروندان اشاره کرد و افزود: بر اساس قانون در شرح وظایف شرکت ملی پست ارائه یک سرویس ایمیل است که با دامنه POST.IR در اختیار هر شهروند قرار می‌گیرد.


سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید این ایمیل منحصربه‌فرد را مدنظر قرار دهند و کمک کنند این فرهنگ بین هم‌وطنان نهادینه شود به‌طوری‌که به هر فرد ایرانی از بدو تولد همانند کدملی یک ایمیل ملی اختصاص داده شود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران تصریح کرد: ما می‌توانیم به‌صورت رایگان این ایمیل را در اختیار هر فرد ایرانی قرار دهیم که این اتفاق باعث تحول عظیم در اطلاع‌رسانی حاکمیت به شهروندانش شده و همه دستگاه‌ها ازجمله پست می‌توانند از مزایای این خدمت بهره‌مند شوند.


وی تعداد مرسوله پستی سالانه در کشور را 250 میلیون فقره اعلام کرد و افزود: سرانه پستی برای هر ایرانی 3 مرسوله است، این امر کشور ما را در زمره کشورهای کمتر توسعه‌یافته در استفاده از صنعت پست قرار می‌دهد زیرا سرانه مرسوله در کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر نفر تعداد بالایی است.


لیائی تصریح کرد: در صورت افزایش سرانه مرسوله در کشور قیمت تمام‌شده کاهش می‌یابد و مردم با فرهنگ پستی عجین می‌شوند. اگر سرانه ارسال مرسوله را به استاندارد جهانی نزدیک کنیم می‌توان مدعی شد که در حوزه پستی حرفی برای گفتن داریم و می‌توانیم ادعای هوشمند سازی و تحول دیجیتال را داشته باشیم.
وی سهم وزارت ارتباطات در اقتصاد دیجیتال را 10 درصد عنوان کرد و افزود: 8 دهم درصد آن سهم شرکت ملی پست است و ما تلاش داریم این عدد را به 3 تا 4 برابر افزایش دهیم.


چاپ