فناوری جدیدی که به هوش مصنوعی چشمانی شبیه انسان می دهد

این فناوری ممکن است منجر به ساخت هوش مصنوعی بسیار پیشرفته ای شود که قادر است فوراً آنچه را که می بیند، درک کند. این فناوری می تواند در رباتیک و اتومبیل های خودران مورد استفاده قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی جدید تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

eye

محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا (UCF) موفق به ساخت دستگاهی برای هوش مصنوعی شده اند که ساختاری مشابه با شبکیه چشم انسان دارد. تحقیقات صورت گرفته، ممکن است منجر به ساخت هوش مصنوعی پیشرفته ای شود که می تواند فوراً آنچه را که می بیند شناسایی کند، به عنوان نمونه با دیدن عکس خودکار می تواند آن را تجسم کند. این فناوری می تواند در ربات ها و وسایل نقلیه خودران استفاده شود.

نتایج این تحقیقات، همراه با جزئیات بیشتر به تازگی در مجله ACS Nano منتشر شده است. این دستگاه، از نظر دامنه طول موج هایی که می تواند درک کند، از ماوراء بنفش گرفته تا نور مرئی و طیف مادون قرمز، بهتر از چشم عمل می کند.

توانایی آن در ترکیب سه عملیات مختلف در یک عملیات، به منحصر بفرد بودن آن کمک می کند. فناوری تصویر هوشمند موجود در حال حاضر، مانند آنچه در خودروهای خودران وجود دارد، نیاز به پردازش داده، به خاطر سپردن و سنجش جداگانه دارد.

محققان ادعا می کنند که با ادغام این سه روش، دستگاه طراحی شده توسط UCF بسیار سریعتر از فناوری موجود عمل می کند. با توجه به وجود صدها دستگاهی که بر روی یک تراشه با عرض یک اینچ نصب می شوند، این فناوری دارای پیچیدگی های زیادی می باشد.

تانیا روی، محقق اصلی این مطالعه و استادیار دپارتمان علوم و مهندسی مواد، مرکز فناوری علوم نانو UCF می‌گوید: «این روش جدید، ساختار هوش مصنوعی را تغییر خواهد داد. امروزه همه چیز از اجزای مجزا تشکیل شده و بر روی سخت افزار معمولی اجرا می شود. در اینجا، ما یک دستگاه واحد در یک پلت فرم کوچک داریم که، قابلیت انجام محاسبات درون حسگر را دارد.


این فناوری بر اساس کار قبلی تیم تحقیقاتی که دستگاه‌های مغز مانندی را ایجاد کردند که می‌توانند، به گسترش هوش مصنوعی در مناطق دورافتاده یا فضا کمک کنند.
روی می‌گوید: «ما دستگاه‌هایی داشتیم که مانند سیناپس‌های مغز انسان عمل می‌کردند، اما با این وجود، ما مستقیماً به آنها تصویر نمی‌دادیم. اکنون، با افزودن قابلیت سنجش تصویر به آن‌ها، دستگاه‌های سیناپس‌مانندی داریم که با سنجش، پردازش و تشخیص همزمان تصاویر، مانند «پیکسل‌های هوشمند» در دوربین عمل می‌کنند.»
'17MS، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترا در گروه فیزیک UCF می‌گوید: برای وسایل نقلیه خودران، تطبیق‌پذیری دستگاه امکان رانندگی ایمن‌تر را در شرایط مختلف مانند رانندگی در شب، فراهم می‌کند.

اسلام می‌گوید: «اگر شب‌ها در وسیله نقلیه خودران خود باشید و سیستم تصویربرداری خودرو فقط در یک طول موج خاص، مثلاً طول موج مرئی، کار کند، آنچه در جلوی آن است را نخواهد دید. اما دستگاه ما، در واقع می تواند در هر شرایطی، وضعیت جاده را به طور کامل ببیند.»
او می‌گوید: «هیچ دستگاهی مانند این دستگاه تا این لحظه ساخته نشده است که، بتواند همزمان در محدوده فرابنفش و طول موج مرئی و همین طور طول موج مادون قرمز کار کند، بنابراین این منحصربه‌فردترین ویژگی این دستگاه می باشد که نظر مشتریان زیادی را به خود جلب خواهد کرد.»

نکته کلیدی این فناوری، مهندسی در مقیاس نانو است که از عناصری مانند دی سولفید مولیبدن و دی‌تلورید پلاتین ساخته شده‌اند تا امکان دریافت چند طول موج و حافظه را فراهم کند. این کار با همکاری نزدیک با YeonWoong Jung، استادیار مشترک مرکز فناوری نانو علوم UCF ، گروه علوم و مهندسی مواد و بخشی از کالج مهندسی و علوم کامپیوتر UCF انجام شد.

محققان دقت دستگاه را با داشتن حس و تشخیص یک تصویر با طول موج مختلط آزمایش کردند. آن ها، عدد فرابنفش "3" و عدد "8" مادون قرمز را در یک تصویر قرار دادند و نشان دادند که این فناوری می تواند این الگوها را تشخیص دهد و آنها را به عنوان "3" در ماوراء بنفش و "8" در مادون قرمز شناسایی کند.

Adithi Krishnaprasad '18MS، دانشجوی دکترا در بخش مهندسی برق و کامپیوتر UCF، می‌گوید: «سیستم ما دارای 70 تا 80 درصد دقت است، به این معنی که آنها شانس بسیار خوبی برای پیاده سازی سخت‌افزار دارند.» محققان می گویند این فناوری می تواند در پنج تا 10 سال آینده برای استفاده در دسترس صاحبان صنایع قرار بگیرد.


چاپ