هوش مصنوعی نباید نابرابری را بیشتر تشدید کند

یونسکو چارچوبی را ارائه کرده است که می تواند به معکوس کردن روندهای منفی در انقلاب هوش مصنوعی کمک کند.

همه ما قبول داریم که هوش مصنوعی (AI) قدرت پیشبرد توسعه و حتی از بین بردن نابرابری های جهانی را دارد. از آنجایی که می تواند حجم وسیعی از داده ها را به سرعت پردازش کند، هوش مصنوعی تضمین می کند که افراد بیشتری در کشورهای در حال توسعه به فرصت های مالی خرد، مراقبت های بهداشتی و آموزش از راه دور دسترسی دارند.
هوش مصنوعی به کارآمدتر کردن کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و می‌تواند به ارائه مسکن با یک چهارم هزینه‌های معمول در صورت ترکیب با فناوری چاپ سه بعدی کمک کند. به راحتی می توان فهمید که چگونه می تواند یک تغییر دهنده بازی در جهان در حال توسعه سریع شهری باشد.
اما پتانسیل هوش مصنوعی برای کمک به ما برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و کاهش فقر جهانی بسیار دور از ذهن است. همانطور که تحقیقاتی که توسط صندوق بین المللی پول در سال گذشته منتشر شد، نشان می دهد، روندهای فعلی در فناوری های هوش مصنوعی به احتمال زیاد نابرابری های جهانی را تشدید می کند تا رفع آنها.
بر اساس مطالعه‌ای که توسط پرایس واترهاوس کوپر منتشر شد، در سال 2017، کشورهایی که در فناوری‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند تا سال 2030 شاهد رشد 14 درصدی در تولید ناخالص داخلی خود باشند. در حالی که تخمین‌ها از این نوع متفاوت است، همه موافقند که این بازده اقتصادی بسیار نابرابر توزیع خواهد شد.
بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، حدود سه چهارم از تمام نوآوری ها و پتنت های دیجیتال جدید تنها توسط 250 شرکت تولید می شود.
از 15 پلتفرم بزرگ دیجیتالی که ما استفاده می کنیم، هشت مورد از ایالات متحده و شش پلت فرم چینی هستند.
تا سال 2030، آمریکای شمالی و چین تریلیون ها دلار سود خواهند داشت، در حالی که کشورهای در حال توسعه همچنان از پس لرزه های اقتصادی این بیماری همه گیر کووید19 که می دانیم منجر به افزایش نابرابری ها و تشدید فقر شده است، متحمل خواهند شد.

GettyImages 1206796363

به قول ویلیام گیبسون، نویسنده داستان‌های فکری: «آینده اینجاست، فقط به‌طور نابرابر توزیع شده است».در ژوئن 2020، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نقشه راه سازمان ملل برای همکاری دیجیتالی را ارائه کرد و نگرانی های خود را در مورد اینکه انقلاب صنعتی چهارم جهان را نابرابرتر می کند و به نفع تعداد کمی از مردم است، اذعان کرد. او یونسکو را مسئول ایجاد یک توافقنامه جهانی در زمینه اخلاق هوش مصنوعی دانست و گفت:
«در حال حاضر فقدان نمایندگی و فراگیری در بحث های جهانی وجود دارد. کشورهای در حال توسعه علیرغم اینکه فرصت قابل توجهی برای بهره مندی از آن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی خود دارند، عمدتاً در اکثر انجمن های برجسته هوش مصنوعی حضور ندارند یا به خوبی حضور ندارند. کار انجام شده توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در زمینه اخلاقیات هوش مصنوعی نمونه ای از نقشی است که سازمان ملل می تواند برای تضمین فراگیر بودن ایفا کند.
در سال 2020، یونسکو 24 کارشناس از رشته های مختلف را برای پیش نویس متن گردآوری کرد. سپس مشاوره های آنلاین عمومی، مشاوره های مجازی منطقه ای و کارگاه های شهروندی را در 25 کشور در سراسر جهان برگزار کرد. سپس یونسکو با کشورها برای ایجاد یک اجماع واقعی پیرامون آن متن همکاری کرد.
در 25 نوامبر 193 کشور عضو به طور رسمی توصیه یونسکو در مورد اخلاق هوش مصنوعی را پذیرفتند. از این پس، این کشورها به جای رقابت با یکدیگر برای حمایت از بازار بر روی فناوری بزرگ‌تر و سریع‌تر، با یک چشم‌انداز مشترک جدید متحد می‌شوند (به نوعی توسعه هوش مصنوعی انسان محور و انسانی است) هوش مصنوعی باید به ما کمک کند تا مبرم ترین مشکلات جهان را حل کنیم، نه باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود.
اکنون که دولت‌های ۱۹۳ کشور متعهد به اجرای این چارچوب از اصول شده‌اند، می‌توانیم برای معکوس کردن روندهای منفی انقلاب هوش مصنوعی تلاش کنیم. دولت ها باید این انتقال پیچیده را مدیریت کنند و یونسکو با ارائه آموزش و ابزارهایی برای پر کردن شکاف مهارت های دیجیتال به آنها کمک خواهد کرد.
بیش از نیمی از جهان هنوز آنلاین نیستند. یونسکو از دولت ها برای پر کردن این شکاف دیجیتالی عظیم حمایت خواهد کرد.و با واسطه‌گری مشارکت‌های فناوری جدید بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، دسترسی به فناوری‌های دیجیتال را تقویت خواهد شد، در این میان کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیرتر با انتقال فناوری، سرمایه گذاری و ظرفیت سازی کمک خواهند کرد.
بسیاری از شهروندان کشورهای در حال توسعه به ویژه در برابر جمع آوری داده ها آسیب پذیر هستند. یونسکو از دولت‌ها می‌خواهد قوانین جدیدی را وضع کنند که به شهروندان اجازه دسترسی و حذف داده‌های شخصی‌شان را می‌دهد، و مکانیسم‌هایی را ایجاد کنند که به شهروندان این حق را می‌دهد که در صورت نقض حریم خصوصی داده‌هایشان، از جمله ارائه غرامت‌های مالی، به دنبال جبران خسارت باشند.
یونسکو از دولت‌ها می‌خواهد تا قوانین مؤثری را در بخش هوش مصنوعی اجرا کنند. به گفته یونیسکو: ما پلتفرم هایی را برای همکاری بین المللی در زمینه هوش مصنوعی برای توسعه فراهم خواهیم کرد و همکاری بین المللی در زمینه تحقیق و نوآوری هوش مصنوعی را با تمرکز ویژه بر کشورهای در حال توسعه ترویج خواهیم کرد.
.در نتیجه به نظر مترجم این فن‌آوری‌های جدید باید در بسیاری از چالش‌های ، مانند تشدید نابرابری‌ها و بحران زیست‌محیطی که با آن روبرو هستیم، کمک کنید.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ