مقایسه گلکسی زد فولد 5 با گلکسی زد فلیپ 5

امروز سامسونگ از دو گوشی های تاشو گلکسی Z Fold5 و Z Flip 5 با دو رنج قیمت مختلف رونمایی کرد.

Z fold5

طبق گزارش فون ارنا؛ سامسونگ در رویداد 26 جولای امروز جدیدترین محصولات اکوسیستم خود را نمایش گذاشت. گل سر سبد این رویداد دو گوشی تاشو جدید گلکسی سری 5 است. هر دو گوشی از نسل گوشی های تاشو هستند اما گلکسی زد فولد5 قیمت بالاتری نسبت به گلکسی زد فلیپ 5 دارد، چرا؟! علت را باید در مشخصات سخت افزاری آن ها پیدا کرد.
گوشی کلگسی زد فولد برای افرادی مناسب است که معمولا چند کار را به صورت همزمان انجام می دهند. ویژگی که معمولا بیشتر در تبلت ها شاهد آن هستیم. به عنوان مثال: نمایشگر زد فولد 5 می تواند هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی در حالت تاشو به یک صفحه نمایش در ابعاد تبلت تبدیل شود. اما، گوشی تاشو زد فلیپ 5 در واقع همان گوشی همراه است با قابلیت تاشو. کاربران می توانند در همان حالت تاشو به تعدادی از ویژگی ها دسترسی سریع داشته باشند.

مشخصات کلی

نمایشگر: صفحه نمایش گلکسی Z Fold5 به یک نمایشگر اصلی 7.6 اینچی مجهز است اما، گلکسی Z Flip 5نمایشگر اصلی 6.7 اینچی دارد.
دوربین: گلکسی Z Fold5 یک دوربین تله فوتو و یک دوربین سلفی بیشتر دارد.
فضای ذخیره سازی: حافظه رم گلکسی Z Fold5 نسبت به Z Flip5 بالاتر است.
وزن: گلکسی Z Fold5 از لحاظ وزنی سبک تر و فشرده تر است.
باتری: گلکسی Z Flip5 از ظرفیت باتری بیشتری نسبت به مدل زد فلیپ برخوردار است.

طراحی و کیفیت نمایش:

مهم ترین تفاوت طراحی گلکسی زد فولد 5 و زد فلیپ 5 مربوط به اندازه آنهاست. گلکسی زد فولد 5 دارای ابعاد 129.9 در 154.9 در 6.1 میلی‌متر در حالت باز شده است و در حالت تاشو ابعاد آن به 67.1 در 154.9 در 13.4 میلی‌متر می رسد. ابعاد Z Flip5 در حالت بازشو 71.9 در 165.1 در 6.9 میلی‌متر و در حالت تاشو 71.9 در 15.1 x 85.1 میلی‌متر است. بنابراین، وزن آنها نیز با هم فرق می کنند، به طوری که مدل فولد5 آن وزن 253 گرم (10 گرم سبک تر از مدل قبلی) و مدل کوچکتر آن وزن 187 گرم دارد. وضوح تصویر مدل Fold نیز نسبت به مدل Flip بیشتر است.

جدای از تفاوت‌های اندازه و وزن، هر دو تاشو جدید سامسونگ از کیفیت ساخت و دوام یکسانی برخوردار هستند. محافظ صفحه نمایش داخلی هر دو از نوع گوریلا گلس Victus2است. قاب آن ها از جنس آلومینیوم ساخته شده اند و در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی(IPX8) دارند.

یکی از مهم ترین تغییرات گلکسی زد فلیپ 5 نسبت به مدل قبلی، صفحه نمایش آن می باشد که حدود 3.4 اینچ بزرگتر از نسل چهارم گوشی های تاشو سامسونگ است. فضای بیشتر صفحه نمایش به کاربران امکان می دهد به ویژگی های بسیار بیشتری در بخش ویجت دسترسی داشته باشند. تفاوت بعدی آنها به نرخ تازه سازی آن ها بر می گردد. مدل Z Fold5 از نرخ تازه سازی متغیر 48 تا 120 هرتز پشتیبانی می کند. اما، مدل Z Flip5 فقط از نرخ تازه سازی ثابت 60 هرتز پشتیبانی می کند.

رنگبندی Galaxy Z Fold5 : آبی یخی- کرم رنگ- فانتوم بلک- آبی - پلاتین

رنگ Galaxy Z Flip5: سبز نعناعی- اسطوخودوس- گرافیت- کرم رنگ- آبی - سبز - پلاتین - زرد

عملکرد و نرم افزار:

سامسونگ گوشی تاشو جدید خود را مانند نسل قبل به جدیدترین تراشه پرچمدار اسنپدراگون نسل دوم شرکت کوالکام(تراشه 4 نانومتری) مجهز کرده است. تنها تفاوت بین این دو مدل در فضای ذخیره سازی است. شرکت کره ای مدل گلکسی Z flip5 را با حافظه 512/8 گیگابایت و مدل گلکسی Z flip5 را با حافظه داخلی 12 گیگابایت و 1 ترابایت فضای ذخیره سازی عرضه کرد.

از نظر عملکرد نرم افزاری، شرکت سازنده گوشی های زد فولد5 و زد فلیپ5 را با رابط کاربری One UI5.1 مبتنی بر اندروید13 عرضه کرد. البته سامسونگ متعهد شد تا 4 سال نسخه های بروز رسانی سیستم عامل اصلی و 5 سال نسخه بروز رسانی های امنیتی را طبق جدول زمانبندی زیر پشتیبانی کند:

اواخر سال 2023: Z Fold5 و Z Flip5 نسخه اندروید 14 را دریافت خواهند کرد.
اواخر سال 2024: Z Fold5 و Z Flip5 نسخه اندروید 15 را دریافت می کنند
اواخر سال 2025: Z Fold5 و Z Flip5 نسخه اندروید 16 را دریافت می کنند
اواخر سال 2026: Z Fold5 و Z Flip5 نسخه اندروید 17 دریافت می کنند
اواسط 2027: پشتیبانی به روز رسانی 4 ساله منقضی می شود. احتمال دارد اندروید 18 را دریافت کند یا نکند.
اواسط 2028: دریافت آخرین وصله های امنیتی نهایی، پایان پشتیبانی

دوربین

سامسونگ گلکسی زد فولد5

مدل Z Flip5 و Z Fold5 هر دو نسبت به نسل قبلی از لحاظ عملکرد ارتقا یافته اند. اما اگر بخواهیم مدل های جدید را با هم مقایسه کنیم، مدل زد فولد کیفیت تصویر بهتر و تعداد دوربین های بیشتری نسبت به مدل زد فلیپ دارد.

مشخصات دوربین گلکسی زد فولد 5:
دوربین اصلی 50 مگاپیکسل (واید) با Dual Pixel AF، OIS و دیافراگم f/1.8
یک دوربین 12 مگاپیکسل فوق عریض با دیافراگم f/2.2
تله فوتو 10 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 برابر، OIS و دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی زیر نمایشگر با دیافراگم f/1.8
دوربین سلفی با صفحه نمایش 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2

مشخصات دوربین گلکسی زد فلیپ 5:
دوربین اصلی 12 مگاپیکسل (واید) با Dual Pixel AF، OIS و دیافراگم f/1.8
دوربین 12 مگاپیکسل فوق عریض با دیافراگم f/2.2
دوربین جلو 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2

کیفیت صدا و هپتیک

از آنجایی که گوشی گلکسی زد فولد 5 به لحاظ اندازه نمایشگر برای انجام بازی و تماشای محتواهای ویدئویی طراحی شده است بنابراین، باید به بلندگوهای قدیمی مجهز شود. از قابلیت های دیگر هر دو گوشی پشتیبانی از ویژگی Dolby Atmos است. Dolby Atmos به ویژگی پخش صدای سه بعدی در فضای 360 درجه ای گفته می شود. هاپتیک (لرزش گوشی در زمان دریافت پیام و تماس)، یکی از ویژگی های دیگری است که معمولا گوشی های پرچمدار سامسونگ به آن مجهز هستند.

عمر باتری و شارژ

دو گوشی از لحاظ طول عمر باتری و شارژ بر خلاف مدل های نسل قبلی، تفاوت چندانی باهم ندارند. باتری 3700 میلی آمپر ساعتی مدل زد فلیپ 5 در مقایسه با باتری 4400 میلی آمپر ساعت از لحاظ عملکرد مشابهی را ارائه می دهند.
از نظر شارژ، هر دو گوشی از شارژ سیمی 25 واتی، شارژ بی سیم 10 واتی و Wireless PowerShare (قابلیت شارژ دستگاه های دیگر از طریق شارژ بی سیم) پشتیبانی می کنند.

مقایسه مشخصات کلی 

مقایسه زد فلیپ5 با زد فولد5


چاپ