راز مخفی حافظه رم آیپد پرو 2024 برملا شد!!

اطلاعات جدیدی در مورد حافظه رم آیپد پرو2024 اپل منتشر شد که نشان می دهد سازنده در مورد میزان حافظه داخلی دستگاه با کاربران صادق نبوده است!

آیپدپرو2024 حافظه رم

کاربران عضو انجمن سخت افزار وب سایت معروف MacRumors به تازگی اطلاعات مهمی در مورد آیپد پرو 2024 کشف کردند که تا قبل از این مخفی مانده بود. این راز مربوط به یکی از ویژگی های مخفی تبلت جدید اپل است. کاربری به نام "layerstack" با کنکاش در سخت افزار آیپد پرو نسل جدید مشخصات فنی اعلام شده توسط سازنده دستگاه را زیر سئوال برد!

آیپد پرو 13 مجهز به تراشه M4 در دو مدل عرضه می شود: مدل پایه با حافظه داخلی 256 گیگابایت و 512 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می شود که به یک پردازنده مرکزی 9 هسته ای و 8 گیگابایت حافظه رم مجهز است. اما مدل پیشرفته تر آن 1 یا 2 ترابایت حافظه داخلی، یک پردازنده مرکزی 10 هسته ای پرچم دار و 16 گیگابایت حافظه رم مجهز است.

کدهای فشرده‌ی FBGA روی ماژول‌های رم Micron می تواند تراشه حافظه ای که اپل از ان در آیپد استفاده کرده است را به وضوح نشان دهد. مدل ۱۶ گیگابایتی همان‌طور که پیش بینی می شد، ۱۶ گیگابایت رم از نوع Micron LPDDR5 داشت. اما در مدل ۸ گیگابایتی از دو ماژول ۴۸ گیگابیتی استفاده شد. ۴۸ گیگابیت معادل ۶ گیگابایت می‌شود؛ یعنی مدل پایین‌تر آیپد پرو از نظر ظرفیت ماژول‌های رم، ۱۲ گیگابایت رم در اختیار دارد نه 8 گیگابایت! اما در عمل، آپید پرو فقط به ۸ گیگابایت رم دسترسی دارد.

علت اصلی این که چرا ظرفیت ماژول‌های رم محدود شده است، هنوز به حالت یک راز باقی ماند. اما کاربران مک رومز نظریه های مختلفی برای آن دارند که بعضی از آنها با منطق جور در می آید. به عنوان نمونه:
• کمبود تراشه‌ی ۴ گیگابایتی مناسب: بعضی از کاربران معتقدند که این اقدام شاید به علت کمبود تراشه‌های ۴ گیگابایتی با پهنای باند مورد نیاز اپل صورت گرفته است.
• فرآیند طبقه‌بندی تراشه‌ها: شاید اپل تراشه‌ها را بر اساس عملکردشان دسته‌بندی می‌کند و از تراشه‌های با عملکرد پایین‌تر در این مدل ها استفاده می کند.
• عدم وجود تراشه‌ی ۴ گیگابایتی به‌صورت استاندارد: شاید هیچ‌کدام از سازندگان حافظه رم، تراشه‌ی ۴ گیگابایتی از نوع LPDDR5 تولید نمی کنند و اپل هم بودجه‌ی لازم برای خرید تراشه دستگاهی که فروش کمتری دارد را نداشته است.
• اشتباه در شماره‌ی قطعه: شاید همه‌ی این نظریه ها اشتباه باشد و کاربران شماره‌ی قطعه را اشتباه خوانده باشند. در این صورت، احتمال دارد اپل از رم جدیدی استفاده کرده باشد که به طور اتفاقی، شماره‌ی قطعه‌ی آن با تراشه‌ی ۶ گیگابایتی Micron شباهت دارد.

اما بیشتر کاربران معتقدند که اپل از این سیاست برای حفظ تمایز بین رم های 8 گیگابایتی و 16 گیگابایتی در بین آیپد ها استفاده کرده است. اگر این ادعا صحت داشته باشد، اپل در حال حاضر 4 گیگابایت رم را روی مادربرد آیپدپرو بلااستفاده رها کرده است. اپل در سال 2023 با افت شدیدی در فروش آیپد مواجه بود. به همین علت، باید از ادامه این روند جلوگیری می کرد. تنها مزیتی که آیپد پرو2024 نسبت به آیپد پرو قبلی دارد به پردازنده M4 برمی گردد. پردازنده M4 به علت وجود واحد پردازش عصبی(NPU) به قابلیت های هوش مصنوعی مجهز است که در تراشه M3 وجود ندارد.


چاپ