آیپد پرو‌2024 : اولین دستگاه مجهز به تراشه M4 و هوش مصنوعی

تبلت های جدید آیپد پرو2024 اولین دستگاه از مجموعه اکوسیستم اپل خواهد بود که به تراشه M4 و قابلیت هوش مصنوعی مجهز می شوند.

آپید پرو 2024 آنپکد
مارک گورمن، تحلیلگر مشهور بلومبرگ با انتشار یک مقاله جدید ادعا کرد که آیپد پرو M4 اولین دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی اپل به حساب می آید. پس به احتمال زیاد هوش مصنوعی در عملکرد و امکانات آن نقش کلیدی ایفا خواهد کرد. گورمن معتقد است این توانایی به علت وجود تراشه جدید M4 به وجود آمده است.

تراشه نسل بعدی مخصوص انجام وظایف هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی، پردازش تصویر و تشخیص گفتار طراحی شده است. این ویژگی می‌تواند به آیپد پرو قدرت پردازشی قابل‌توجهی برای کارهای جدیدتر در زمینه‌های مختلف مانند ویرایش ویدیو، طراحی گرافیکی، تولید محتوا و واقعیت افزوده بدهد. کارشناسان معتقدند آیپد پرو نسل بعدی به قابلیت‌های هوش مصنوعی دیگری نظیر دوربین‌های پیشرفته‌تر برای تشخیص چهره و یک پردازنده عصبی اختصاصی (NPU)هم مجهز خواهد بود. این قابلیت‌ها می‌توانند به iPad Pro کمک کند تا کارهایی مانند ترجمه زبان، خلق محتوای نوآورانه و تعامل با محیط اطراف راحت تر انجام دهد. پیش بینی می شود آیپد پرو تا اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 وارد بازار شود.

رویداد “رها کن” آیپد پرو جدید

شمارش معکوس برای برگزاری رویداد “رها کن” یا “Let Loose” اپل برای معرفی محصولات جدید آغاز شده است. تا آن زمان فقط کمتر از یک هفته فرصت داریم. بازار شایعات هر لحظه داغ تر می شود. گزارش های قبلی ادعا کرده بودند که آیپد پرو نسل بعدی به همان تراشه M3 مجهز خواهد بود. اما گورمن معتقد است که اپل در آیپد پرو OLED به احتمال زیاد از تراشه‌های نسل بعدی اپل یعنی M4 استفاده می کند. از بین تمامی گزارش ها، صحبت های گورمن به واقعیت نزدیک تر است.

او با انتشار گزارش جدیدی در خبرنامه‌ی Power On روز یکشنبه نوشت: "شواهد قوی برای این موضوع وجود دارد. این اتفاق می تواند نشان‌دهنده‌ی ورود رسمی اپل به حوزه‌ی هوش مصنوعی تلقی شود . به اعتقاد من، اپل این تبلت را به عنوان اولین دستگاه واقعی مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد. به عبارت دیگر، هر محصولی که بعد از آن عرضه شود شرکت سازنده از عنوان «یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی» در تبلیغات آن استفاده می کند.

انجام این کار در رویداد ۷ مه، شرایط را برای ورود جدی اپل به حوزه‌ی هوش مصنوعی در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC2024) ماه ژوئن فراهم می‌کند. این خبر بر اساس گزارش‌های قبلی گورمن مطرح شد. براساس اطلاعات قبلی اپل مذاکراتی را با شرکت های OpenAI و گوگل برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی آن‌ها در نرم افزار iOS 18 انجام داد. شرکت کوپرتینویی در رویداد “رها باش”، طبق یک رسم دیرینه به‌روزرسانی‌هایی را برای آیپد ایر و لوازم جانبی آن مانند مجیک کیبورد و Apple Pencil منتشر می کند. یکی از ویژگی های جدید قلم هوشمند نسل بعدیApple ، بازخورد لمسی (haptic feedback) و قابلیت"فشردن" است.


چاپ