ماسک از اولین مدل هوش مصنوعی خود با نام Grok رونمایی کرد

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک از اولین چت بات خود با نام " Grok" رونمایی کرد.

xAI ایلان ماسک

Grok یک هوش مصنوعی است که از فیلم کمدی تخیلی Hitchhiker's Guide to the Galaxy الگوبرداری شده است. چت بات جدید قصد دارد به تمام سئوالات کاربر پاسخ دهد و حتی به او پیشنهاد دهد که می تواند چه سؤالاتی بپرسد! پاسخ های ربات چت Grok آمیخته با طنز است پس، اگر آدم شوخ طبعی نیستید از آن استفاده نکنید.

مهم ترین ویژگی Grok این است که از طریق پلتفرم ایکس به اطلاعات لحظه ای سراسر جهان دسترسی دارد. هوش مصنوعی جدید می تواند به سئوالاتی که توسط ربات های چت دیگر بی پاسخ می ماند، پاسخ دهد. البته چت بات ایلان ماسک هنوز در مراحل تست اولیه قرار دارد.

هدف اصلی xAI از ساخت چت بات چه بود؟! این شرکت در مورد انگیزه اصلی ساخت هوش مصنوعی مولد جدید اعلام کرد:"ما قصد داریم هوش مصنوعی مولدی بسازیم که بتواند به درک بشریت کمک کند. با ساخت و بهبود قابلیت هایGrok، می توانیم ابزار هوش مصنوعی بسازیم که به نفع تمام افراد با هر عقیده سیاسی و مذهبی عمل کند. ما می خواهیم در چارچوب قانون کاربران را توانمند کنیم. این ابزار برای محققان به عنوان یک دستیار قدرتمند عمل می کند و اطلاعات مورد نیاز آنها را در کمترین زمان ممکن در اختیارشان قرار می دهد. علاوه براین، داده های آنها را پردازش می کند و ایده های جدید ارائه می دهد.

مدل زبانیGrok-1

موتور استنتاجی که چت بات گروک را پشتیبانی می کند Grok- 1نام دارد که براساس مدل زبانی بزرگ(LLM) توسعه داده شده است. استارتاپ xAI در گام اول یک نمونه اولیه به نام Grok-0 ساخت و آن را با 33 میلیارد پارامتر آموزش داد. مدل اولیه تنها از نصف منابع آموزشی استفاده می کرد. اما، با پیشرفت های قابل توجهی که در بخش استدلال و کدنویسی صورت گرفت، یک مدل پیشرفته تر با نام Grok- 1ساخته شد. این مدل زبانی بسیار قدرتمندتر از نسخه اولیه بود.

شرکت سازنده برای درک بیشتر قابلیت های Grok-1 یک سری ارزیابی ها را براساس توانایی‌های ریاضی و استدلال انجام داده است. طبق بنچمارک، این مدل زبانی خیلی قوی تر از سایر رقبای خود از جمله GPT 3.5 عمل می کند. نتایج عملکرد Grok-1 در آزمون ملی ریاضی دبیرستان‌های مجارستان نشان داد که این سیستم بالاتر از مدل های GPT-3.5 و Claude 2 قرار می‌گیرد. اما برای رسیدن به سطح GPT-4 راه زیادی را باید طی کند. چت بات Grok هنوز نمی تواند تصاویر یا صداها را تحلیل کند. اما، در آینده نزدیک به این قابلیت ها مجهز خواهد شد.

چت بات xAI

چت بات جدید xAI هم اکنون در دسترس تعداد محدودی از کاربران ساکن در ایالات متحده قرار گرفته است. به گفته سازندگان بعد از پایان تست نسخه بتا، اولین کسانی که به این ابزار دسترسی پیدا می کنند مشترکان نسخه پریمیوم پلتفرم ایکس خواهند بود.


چاپ