قفل هوشمند درب خانه که با رگ انگشت باز می‌شود!

یک شرکت چینی موفق شد قفل هوشمند درب خانه ای بسازد که با استفاده از اسکن رگ انگشت دست، باز می شود.

قفل هوشمند درب

شرکت چینی EZVIZ به تازگی قفل هوشمند درب جدیدی عرضه کرد که از رگ انگشتان دست برای احراز هویت بیومتریک استفاده می کند. قفل هوشمند قفل هوشمند درب S6 Max-H فرآیند احراز هویت را با استفاده از دو دوربین انجام می دهد. ویژگی کلیدی که این قفل هوشمند را از مدل های مشابه موجود در بازار متمایز می کند، فناوری تشخیص رگی است که در آن وجود دارد. حسگرهای موجود در قفل هوشمند از طریق اسکن الگوهای رگ های خونی زیر سطح پوست و آنالیز آن کار تایید هویت افراد را انجام می دهد.

این قفل درب پیشرفته با کمک دو دوربین و اسکن سه بعدی می تواند الگوهای رگ خونی را ثبت و پردازش کند. تمام فرآیند پردازش و تایید هویت کمتر از یک ثانیه زمان می برد. برخلاف روش های مرسوم مانند اسکن اثر انگشت، شناسایی الگوی رگ خونی روش قابل اعتمادتری به حساب می آید و احتمال جعل هویت را نزیک به صفر می رساند. بنابراین، می تواند امنیت خانه ها را تا حد زیادی افزایش دهد.

البته ویژگی های آن فقط محدود به اسکن رگ نمی شود. این قفل های جدید از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند و به 9 روش مختلف می توانند درب منزل را برای ساکنین آن باز کنند. به عنوان نمونه: کاربران می توانند از ویژگی تشخیص چهره، وارد کردن رمز عبور یا بلوتوث برای تایید هویت استفاده کنند. این قفل ها به یک صفحه نمایش داخلی 4.7 اینچی و یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز هستند تا بتوانند از امنیت خانه به راحتی محافظت کنند.

قفل هوشمند درب تشخیص رگ

فناوری تشخیص رگ چگونه کار می‌کند؟

فناوری تشخیص رگ، نور مادون قرمزی که توسط هموگلوبین موجود در رگ‌های خونی جذب شده را ثبت می‌کند. این نور، الگوهای مختلفی ایجاد می‌کند که برای هر فردی با فرد دیگر متفات است. رگ‌های خونی نور مادون قرمز بیشتری را جذب می‌کنند، بنابراین رنگ تیره تری در تصاویر دارند. این تفاوت رنگ به سیستم کمک می‌کند تا برای شناسایی فرد، اطلاعات بیومتریک دقیق تری جمع آوری کند.

البته این اولین دفعه ای نیست که از فناوری تشخیص رگ استفاده می شود. کشورهای چین و ژاپن در ارائه این فناوری به مصرف کنندگان عادی در جهان پیشگام هستند. جو رایس، اولین کسی بود که توانست به آن دست پیدا کند. او از سال 1997 با کمک شرکت هیتاچی آن را به تولید انبوه رساند. ابتدا سازمان های دولتی ژاپن مانند بانک ها و مؤسسات مالی به فناوری تشخیص رگ مجهز شدند و رفته رفته محبوبیت زیادی پیدا کرد.

چين سال‌هاست از فناوري تشخیص رگ استفاده مي‌کند

 

کشور چین هم سال های زیادی است که از فناوری نشخیص رگ استفاده می کند. این فناوری، نقش کلیدی در صنعت هوش مصنوعی ورباتیک این کشور ایفا می کند. فناوری رگ حتی وارد حمل و نقل عمومی شد. به عنوان نمونه: شرکت ديب‌بلو در اتوبوس‌هاي «پانداباس» به مسافران امکان سوار شدن بدون بليط از طريق اسکن کف دست را مي‌دهند.

در حال حاضر از اسکن تشخيص رگ کف دست براي پرداخت در ایستگاه های مترو شهرهايي مانند شانگهاي هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته حمل و نقل های هوایی هم از آن محروم نماندند. شرکت تنسنت با ارائه روش پرداخت با کف دست در خط اکسپرس فرودگاه پکن، به شرکت های دیگر پیوسته است. اين پيشرفت‌ها نشان‌دهنده‌ي جهشي در سيستم‌هاي پرداخت بيومتريک شبکه‌هاي حمل و نقل چين به حساب می آید. دولت چین هم با حمایت های زیادی که از شرکت های پیشرو انجام داده است، قصد دارد از تمام پتانسیل فناوری تشخیص رگ در تمامی سطوح استفاده کند.


چاپ