قویترین توربین جزر و مدی جهان رونمایی شد!!

یک شرکت انگلیسی قصد دارد قویترین توربین جزر و مدی جهان را به سفارش وزارت انرژی ایالات متحده بسازد.

قویترین توربین جزر و مد طراحی

وزارت انرژی (DOE )شرکت فنی Orbital Marine را به عنوان یکی از  پیمانکاران سازنده نیروگاه شناوری که از جزر و مد آب دریا برای تولید برق استفاده می‌کند، انتخاب کرد. این شرکت پیشرو قرار است با اداره برق عمومی جزیره اورکاس (OPALCO) در راه اندازی نیروگاه نسل جدید همکاری کند. وزارت انرژی آمریکا تنها دو پروژه را کاندید دریافت یارانه 6 میلیون دلار دولت جهت ساخت یک سایت آزمایشی برای تحقیق، توسعه و نمایش فناوری‌های مربوط به انرژی جزر و مدی انتخاب کرد. DOE بعد از آن اعلام کرد که Orbital Marine باید به عنوان شریک فنی با OPALCO در ساخت نیروگاه جدید همکاری کند. این دو شرکت بعد از اجرای فاز اول می توانند از یارانه دولتی بهره مند شوند.

اندرو اسکات، مدیر عامل Orbital Marine Power در بیانیه رسمی خود گفت: "هنوز مراحل زیادی تا استفاده از فناوری ما در آب‌های ایالات متحده باقی مانده است. با این حال، انتخاب ما به عنوان شریک فنی OPALCO نشان می‌دهد که دنیا به دنبال راه‌حل‌های جدیدی برای تولید برق از جزر و مد دریاست. در حال حاضر شرکت Orbital Marine به یک شرکت پیشرو در این زمینه تبدیل شده است."

شرکت OPALCO یکی از دو شرکتی بود که توسط وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) برای بررسی استفاده از انرژی جزر و مد در این کشور انتخاب شد. در طول ده ماه آینده، شرکت OPALCO با ذینفعان مختلف مشورت خواهد کرد تا بتواند مراحل امکان سنجی و سپس اخذ مجوزهای لازم را آغاز کند. فقط یکی از دو شرکت Opalco و Orbital Marine می توانند به عنوان پیمانکار اصلی مجری طرح انتخاب شوند.

مکان پیشنهادی که قرار است نیروگاه جزر و مدی OPALCO در آن مستقر شود، تنگه روزاریو، نزدیک جزیره بلیکلی است. شرکت برق OPALCO در حال حاضر مرحله مطالعات اولیه را که شامل ارزیابی اثرات زیست محیطی، تعامل با نهادهای نظارتی و قبایل ساکن در این مناطق است را به پایان رساند. OPALCO قصد دارد با Orbital Marine در جزایر اورکنی اسکاتلند برای ساخت ژنراتور جزر و مدی همکاری کند. سیستم جدید ژنراتور جزر و مدی آنها در دو سال گذشته در آبهایی مانند دریای سالیش مشغول به کار است. شرکت OPALCO در حال بررسی راه‌های جدیدی برای تولید انرژی پاک و پایدار برای شهرستان سن خوان است.

فاستر هیلدرث، مدیر عامل OPALCO، می‌گوید:"ما به دنبال فناوری‌هایی هستیم که به ما کمک کنند بدون انتشار کربن، برق مورد نیاز خود را تولید کنیم. یکی از این فناوری‌ها، توربین‌های جزر و مدی شناور است." اگر OPALCO در طول ده ماهه آینده توسط DOE انتخاب شود، این پروژه به طور کامل اجرایی خواهد شد.

در حال حاضر O2 قوی‌ترین توربین جزر و مدی در جهان توسط Orbital اداره می‌شود. البته این شرکت با بستن قراردادهای بلند مدتی با دولت بریتانیا تجارت خود را در این کشور گشترش داده است. شاید شما هم مثل من کنجکاو شده اید بدانید که ظرفیت تولید برق یک نیروگاه جزر و مدی چقدر است؟! o2 با کمک دو توربین می تواند حدود 2 مگاوات برق تولید بیشتر از 2000 خانوار بریتانیا را تامین کند. کل دکل های توربین جزر و مدی o2 شباهت زیادی به یک کشتی فضایی دارد. این دکل ها از فولاد ساخته شده اند و در ساخت آنها از روش هایی استفاده شده که هزینه تولید و تجاری سازی آن را کاهش دهد. طراحی دستگاه به گونه‌ای صورت گرفت که می‌تواند بادکش آن را تا ارتفاع 3 متری پایین بیاورد. این کار یدک‌کشی و نصب دستگاه را با قایق‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر آسان‌تر می‌کند.

علاوه بر این، توربین پایه های جمع شونده ای به شکل بال مرغابی دارد. توربین‌های جزر و مدی Orbital o2 برای نگهداری و تعمیر راحت تر، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند از آب خارج شوند. هر توربین می‌تواند 360 درجه بچرخد و قطر روتور آن 20 متر است. بنابراین، این توربین بیشترین سطح روتور ترکیبی را در بین تمام توربین‌های جزر و مدی موجود در جهان دارد. این ویژگی جدید به توربین اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به تغییر جهت در زمان تغییر جزر و مد، برق تولید کند.


چاپ