آزمایش موفقیت آمیز تراشه مغزی Neuralink: کنترل ماوس با فکر!

اولین بیماری که تراشه مغزی Neuralink را دریافت کرد، به تازگی توانست فقط با فکر کردن ماوس کامپیوتر را در صفحه نمایش به حرکت در آورد.

تراشه مغزی حرکت ماوس

ایلان ماسک مدیرعامل پرحاشیه Neuralink اواخر روز دوشنبه 19 فوریه اعلام کرد:" بیماری که به تازگی تحت عمل جراحی تراشه مغزی Neuralink قرار گرفت، به طور کامل بهبود یافته است. این بیمار در حال حاضر می تواند با کمک فکر یک ماوس کامپیوتر را حرکت دهد.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت Neuralink در یک رویداد زنده ای که در پلتفرم Spaces جریان داشت، این خبر را اعلام کرد. او گفت: " خبر خوب این است که، به نظر می رسد عوارض بعد عمل بیمار بهبود پیدا کرد. بیمار روز قبل توانست فقط با فکر کردن، ماوس را در اطراف صفحه نمایش کامپیوتر جابجا کند."

این خبر به نقطه عطفی در زمینه رابط های مغزی(BCI) تبدیل شد. BCI ها می توانند به افراد معلول مثل افراد آسیب دیده نخاعی کمک کنند تا توانایی های از دست رفته خود را دوباره بدست بیاورند و راحت تر به زندگی خود ادامه دهند. ماسک جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد این فناوری ارائه نداد . با این حال، او گفته است که بیمار می تواند با استفاده از افکار خود، اشاره گر را در جهت های جلو، عقب، چپ و راست هدایت کند. Neuralink قصد دارد در مرحله بعد، حداکثر تعداد کلیک را از طریق فکر کردن بیمار دریافت کند. این شرکت با دریافت مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) توانست آزمایش فاز انسانی را در سپتامبر گذشته آغاز کند. آنها برای کاشت ایمپلنت مغزی در سر بیمار، از یک ربات جراح استفاده کردند. ربات با ایجاد یک خراش روی سر بیمار، تراشه را در قسمتی از مغز که مسئولیت کنترل حرکات بدن را بعهده دارد قرار داد. هدف سازندگان در گام اول این است که افراد بتوانند مکان نما یا صفحه کلید رایانه را از طریق فکر کنترل کنند.

اما جاه طلبی های میلیاردر معروف به همین جا ختم نمی شود! او می خواهد در آینده از این فناوری برای درمان بیماری های دیگری مثل چاقی، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی استفاده کند. ارزش مالی شرکت Neuralink در سال گذشته به حدود 5 میلیارد دلار رسید. با این حال، نگرانی های زیادی در مورد ایمنی پروتکل‌های Neuralink وجود دارد. تعدادی از افراد نگران هستند که این فناوری روی وضعیت سلامتی انسان اثر منفی داشته باشد.

به همین علت سازمان‌های دولتی، متخصصان اخلاق و افراد معمولی معتقدند تحقیقات بیشتری باید روی نحوه اجرای پروتکل‌های ایمنی Neuralink صورت بگیرد. رویترز ماه گذشته با انتشار گزارشی مدعی شد که این شرکت به دلیل نقض قوانین وزارت حمل و نقل ایالات متحده در مورد جابجایی مواد خطرناک به پرداخت غرامت محکوم شده است.


چاپ