تراشه جدید ایالات متحده برای مبارزه با حملات هسته ای!

ایالت متحده قصد دارد با استفاده از اندام تراشه ها از خود در برابر حملات هسته ای محافظت کند.

اندام تراشه ها تشعشعات رادیو اکتیو

براساس گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از sciencebusiness؛ مرکز BARDA به عنوان یکی از مراکز زیر مجموعه وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در نظر دارد بودجه هنگفتی را برای محافظت از سلامت عمومی مردم آمریکا و آمادگی با هرگونه تهدیدات بیولوژیکی اختصاص دهد. یکی از این پروژه ها، ساخت تراشه ای مبتنی بر فناوری ارگان است که بتواند بیماری تشعشع یا سندرم تشعشع حاد را تشخیص دهد.

بیماری تشعشع معمولا براثر تماس مستقیم با تشعشعات هسته ای شدید رخ می دهد. مانند اتفاقی که در بمباران اتمی ژاپن در جنگ جهانی دوم یا فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 1986 رخ داد. تشعشعات رادیواکتیو می تواند به اندام های بدن نفوذ کند و سلول های بنیادی حیاتی مانند مغز استخوان، اندام‌های گوارشی، سیستم عصبی مرکزی و قلبی عروقی را به تحلیل ببرند و در نهایت آنها را متلاشی کند.


BARDA مسئولیت توسعه و تأمین داروها، واکسن ها و تجهیزات پزشکی را برای مقابله با هرگونه تهدیدات بیولوژیکی، شیمیایی و هسته ای را بعهده دارد. قانون به BARDA اجازه انجام آزمایش های حیوانی را می دهد. اما براساس قانون جدید FDA که به تازگی تصویب شده است محققان می توانند در مطالعات پیش بالینی از سلول های بنیادی به جای حیوانات آزمایشگاهی استفاده کنند. مانند کاری که اندام تراشه های میکروسیال، انجام داده اند. اندام تراشه یک نوعی از کشت سلولی سه بعدی است که اجزای آن روی یک مدار مجتمع پیاده سازی می شود.  اندام تراشه‌ها در حقیقت ابزارهایی هستند که به دقت فعالیت‌های بیولوژیکی اندام‌های زنده، خواص مکانیکی و عملکردهای بیوشیمیایی را تقلید می‌کنند. اندازه آن ها به اندازه انگشت شصت است و معمولا از آنها برای دور زدن منشور اخلاقی در آزمایش های پزشکی استفاده می کنند.

بر اساس قرارداد BARDA، محققان موسسه Wyss قصد دارند تشعشعات هسته ای که می‌تواند باعث سندرم تشعشع حاد بر روی اندام مختلف نظیر مغز استخوان انسان، ریه‌ها، غدد لنفاوی و روده‌ها شود را شبیه سازی کنند. در گام بعدی؛ محققان باید واکنش های اندامی مانند تغییرات DNA ، RNA، پروتئین‌ها و همچنین تأثیرات آنها روی سلول‌ها، بافت‌ها و عملکردهای سیستم دفاعی بدن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

دونالد اینگبر، مدیر مؤسسه Wyss و محقق اصلی این پروژه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد:" تراشه‌های اندامی آن‌ها می‌توانند اندام‌های انسان را هنگام قرار گرفتن در معرض تشعشع شبیه‌سازی کنند. با حمایت های مرکز BARDA ما می توانیم کار خود را توسعه دهیم و نحوه تاثیر تشعشعات هسته ای را روی سیستم دفاعی و غدد لنفاوی مشاهده کنیم. با استفاده از مدل های هوش مصنوعی می خواهیم داروی جدیدی برای درمان بیماری تشعشع بسازیم."

شرکت Emulate یکی دیگر از شرکت هایی است که به مؤسسه Wyss در زمینه ساخت تراشه های اندامی کمک می کند. این شرکت از محبوبیت زیادی در صنعت تراشه های زیستی برخوردار است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در اواخر اکتبر 2020 توانست از اندام تراشه های شرکت Emulate Inc به عنوان یکی از راه های پیشگیری ابتلا به عفونت کووید-19 استفاده کند.


چاپ