تراشه های مغزی سیلیکونی بودجه نظامی دریافت کردند!!

استرالیا 600 هزار دلار از بودجه نظامی خود را به ساخت تراشه های مغزی سیلیکونی اختصاص داد.

تراشه مغزی

طبق گزارش دانشگاه موناش استرالیا؛ پروژه رشد سلول های مغز انسان بر روی تراشه های سیلیکونی توانست 600 هزار دلار استرالیا معادل 403740 دلار آمریکا را به عنوان کمک هزینه تحقیقاتی از سازمان امنیت ملی استرالیا دریافت کند. این پروژه مستلزم رشد 800 هزار سلول مغزی است که برای انجام وظایف مشخصی در یک ظرف گنجانده شدند.

این سلول های مغزی انسان که در محیط آزمایشگاهی رشد کردند به صورت مستقیم روی تراشه های سیلیکونی جاسازی می شوند. هدف محققان از انجام این کار ادغام فناوری هوش مصنوعی با زیست شناسی و ایجاد یک پلتفرم محاسباتی بیولوژیکی قابل برنامه ریزی است. یکی از کاربردهای آینده این تکنولوژی در نسل جدید پهبادهای خودران، ربات های تحویل دهنده و گجت های پوشیدنی است. تجهیزات نسل آینده باید علاوه بر قابلیت هوش مصنوعی، به توان یادگیری مستمر هم مجهز شوند.

فناوری جدید مبتنی بر سیلیکون می تواند در آینده نزدیک جایگزین سخت افزارهای موجود شود.پرفسور رازی، دانشیار دانشگاه موناش در مورد این پروژه گفت:"نتایج چنین تحقیقاتی پیامدهای قابل توجهی در عرصه های مختلف مانند ساخت رباتیک، اتوماسیون پیشرفته، رابط های مغزی-ماشینی و داروسازی به دنبال خواهد داشت. سازمان امنیت ملی معتقد است این پروژه می تواند قدرت استراتژیک استرالیا را در جهان افزایش دهد.

«یادگیری مستمر» به این معناست که ماشین‌ها می‌توانند مهارت‌های جدیدی را بدون از بین رفتن مهارت‌های قبلی به دست بیاورند و با تغییرات آنی سازگار شوند و از دانش قبلی خود در کارهای بعدی استفاده کنند. هوش مصنوعی فعلی به علت محدودیت در حافظه، انرژی و قدرت محاسباتی نمی تواند این کارها را به صورت همزمان انجام دهد.

اما مغزهای انسان به علت یادگیری مستمر برتری بیشتری نسبت به هوش مصنوعی های فعلی دارد. هدف این پروژه تکثیر سلول‌های مغزی انسان در یک ظرف آزمایشگاهی به نام سیستم DishBrain است تا مکانیسم‌های بیولوژیکی مختلفی را که زیربنای یادگیری مستمر مادام‌العمر است، پیاده سازی کنند. رازی در پایان گفت:"ما این بودجه را صرف توسعه ماشین های هوش مصنوعی بهتری خواهیم کرد که قابلیت یادگیری مداوم را داشته باشند. هدف نهایی ما توسعه سخت افزارهای مناسب برای محاسبات سیلیکونی است."


چاپ