پارچه ای از جنس باکتری که می تواند جایگزین چرم شود!

مهندسان مرکز سنتز مدرن موفق شدند با استفاده از باکتری، پارچه ای بسازند که بتوان به جای چرم از آن استفاده شود.

پارچه زیستی

استارتاپ لندنی Modern Synthesis توانست با نوآوری که در باکتری ها انجام داد، اولین نمونه از پارچه های بیومتریال را تولید کند. این پارچه ها با استفاده از شکر های ضایعاتی گیاهان و با کمک باکتری ها در داخل بیورآکتورها کشت می شوند. هدف محققان این مرکز از ساخت آن، کاهش مصرف سوخت های فسیلی است. امروزه صنعت نساجی برای تولید پارچه های چرم و پارچه های مصنوعی از سوخت های فسیلی استفاده می کنند.

جن کین، یکی از بنیان گذاران این شرکت که در گذشته به عنوان مهندس مواد در شرکت آدیداس کار می کرد، توانسته بود با زباله های بازیافتی کفش کتانی تولید کند. انجام این کار به او کمک کرد تا بتواند یک ماده سازگار با محیط زیست بسازد. الیاف این ماده جدید طبق گزارش های منتشر شده، حالت کشسانی بیشتری نسبت به فولاد و دوام بالاتری هم نسبت به الیافت کولار دارد.

اما، خطوطی که روی پارچه می بینید برای چیست؟ این خطوط در واقع مانند داربست به میکروارگانیسم هایی کمک می کند تا رشد کنند. این میکروارگانیسم ها از مواد طبیعی ساخته شده اند. هنگامی که این میکروب ها شکر مصرف می کنند، شروع به بافتن پارچه جدید در اطراف داربست می کنند. ماده هیبریدی جدید فقط از داربست و مواد نانوسلولز ایجاد می شود.

جن کین، یکی از بنیانگذاران سنتز مدرن گفت: «بعداً این مواد می توانند بازیافت شوند یا بسته به نوع ساخت آن ها، کمپوست شوند. آنچه ما در تلاش برای ساختن آن هستیم، ایجاد یک اقتصاد پایدار براساس مواد ضایعاتی است. در این مورد، ما با استفاده از قندهای ضایعاتی در بخش کشاورزی یا صنایع دیگر و تبدیل آن ها به مواد با کیفیت، توانستیم آن ها را دوباره به چرخش در بیاوریم. اقتصاد زیستی بسیار نا محدود است.»


چاپ