اثرات نامطلوب نشت متان از خط لوله نورد استریم بر کره زمین!

محققان چینی موفق شدند اثرات نامطلوب نشت متان حاصل از، انفجار خطر لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا را محاسبه کنند.

نشت متان در خط لوله انتقال گاز اروپا و روسیه

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر؛ خط لوله نورد استریم مجموعه‌ای از خطوط لوله انتقال گاز طبیعی اروپا است که از زیر دریای بالتیک گاز روسیه را به آلمان می‌رساند. نورد استریم 1 و 2، دو خط لوله زیردریایی انتقال گاز طبیعی از روسیه به آلمان، هر دو به صورت عمدی در 26 سپتامبر 2022 منفجر شدند. در پی این حادثه، مقادیر عظیمی از گازهای متان در اقیانوس و جو زمین منتشر شد.

متان از نظر حجم در اتمسفر پس از CO2 دومین گاز گلخانه ای تولید دست بشر است، اما اثر گلخانه ای بسیار قوی تری دارد. بنابراین، اثرات منفی اقلیمی ناشی از این حادثه به یکی از نگرانی های اصلی در سراسر جهان تبدیل شده است. در این زمینه اخیرا مقاله ای در در مجله نیچر به چاپ رسید اما از نگاه کمی به آن پراخته نشده است.


دانشمندان مؤسسه فیزیک جوی آکادمی علوم چین، تأثیر احتمالی آب و هوایی متان نشت‌شده را با استفاده از چارچوب حفاظت از انرژی ششمین گزارش ارزیابی تغییرات آب و هوا (IPCC AR6) که در سال 2021 منتشر شد، اندازه گیری کردند. یافته های جدید محققان 11 نوامبر در مجله Advances in Atmospheric Sciences منتشر شد.

پس از این حادثه، محققان چینی ابتدا تمام اطلاعات مربوط به مقدار کل متان نشتی که در رسانه‌های جهان به آن اشاره شده بود را، جمع‌آوری کردند. اولین برآورد (1 تا 2 روز بعد) به 0.5 میلیون تن (Mt) اشاره داشت. با این حال، بعدها مشخص شد که مقدار متان نشت‌شده بسیار کمتر از برآورد اولیه است. در این میان، محققانی از دانشگاه نانجینگ چین توانستند با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ ای، تخمین دقیق‌تری از 0.03 ± 0.22 Mt ارائه کنند.


این مقادیر، بزرگ ترین انتشار متان در طول تاریخ بشر است، حتی بیش از دو برابر حادثه Aliso Canyon کالیفرنیا در سال 2015. با این حال، طبق گزارش هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمیIPCC ، انتشار متان در بخش‌های نفت و گاز از سال 2008 تا 2017 به 70 میلیون تن در سال رسید. این عدد نشان می دهد که متان نشت‌شده از خطوط لوله نورد استریم، معادل یک روز انتشار متان در این بخش‌ها بوده است.

در گزارش IPCC AR6 به این نکته تاکید می کند که متان موجود در اتمسفر، به تدریج از طریق واکنش با رادیکال‌های خاصی مانند رادیکال هیدروکسیل حذف می‌شود. طول عمر تقریبی متان 10 سال است که در مقایسه با CO2 طول عمر کوتاهی دارد. بنابراین، تأثیرات آب و هوایی حاصل از نشت متان به مرور زمان نمایان خواهد شد.

محققان توانستند، با کمک مفهوم «پتانسیل گرمایش جهانی» به صورت تقریبی اثرات آن را محاسبه کنند. آن‌ها تعیین کردند که مقدار گرمای انباشته شده در واحد جرم متان تا 20 سال آینده پس از انتشار آن در جو، به 82.5 برابر گاز CO2 خواهد رسید. سپس، آن‌ها با استفاده از این اطلاعات، تاثیر آب و هوایی متان نشت پیدا کرده را تا 20 ساله آینده محاسبه کردند. آن‌ها معتقدند تأثیر آب و هوایی متان منتشر شده معادل 20.6 میلیون تن CO2 است که، غلظت CO2 موجود در اتمسفر را تنها ppm 0.0026 افزایش می دهد.


بر اساس ششمین گزارش ارزیابی تغییرات آب و هوایی IPCC ‌، نیروی تابشی موثر تحت CO2 دو برابر شده و میانگین دمای هوای جهانی در حالت تئوری 1.8×105 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

دکتر Xiaolong Chen، نویسنده اول این مطالعه می گوید: "چنین گرمایش کوچکی را نمی توان در اکوسیستم ها یا جامعه انسانی احساس کرد. با این حال، متان حاصل از فعالیت های انسانی دومین عامل بزرگ گرمای جهانی بوده است. بیشترین حجم متان، در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت تولید می‌شود. اگر قرار است به هدف گرمایش زیر 1.5 یا 2 درجه سانتیگراد که در توافقنامه پاریس مشخص شده است دست پیدا کنیم، باید از تکرار این گونه حوادث جلوگیری شود، تا بتوانیم انتشار گاز متان را بهتر کنترل و کاهش دهیم."


چاپ