زمین ممکن است دارای 9000 گونه درختی باشد که هنوز کشف نشده اند

سیاره ما ممکن است تقریباً 9000 گونه درختی داشته باشد که هنوز کشف نشده اند. یک سوم از این گونه‌ها گونه‌های کمیاب هم از نظر تعداد و هم از نظر منطقه محدود هستند.

نتیجه یک پروژه بین المللی سه ساله محققان این است که تقریباً 73000 گونه درختی را که در حال حاضر بر روی زمین وجود دارد شمارش شده است. این مطالعه بر غنای اکوسیستم‌های زمینی تأکید می‌کند و در عین حال تأکید می‌کند که چگونه تنوع زیستی جنگل‌ها در برابر تغییرات به علت حرکت های انسانی ، از کاربری زمین گرفته تا بحران آب‌وهوایی بسیار آسیب‌پذیر است و گونه‌های نادر بیشترین خطر را دارند.

Global Forest Biodiversity Initiative Database 777x680

روبرتو کازولا گاتی که اولین نویسنده این مطالعه و استاد گروه علوم زیستی، زمین شناسی و محیط زیست دانشگاه بولونیا است، توضیح می دهد: «دانش گسترده در مورد غنا و تنوع درختان،کلید حفظ ثبات و عملکرد اکوسیستم ها است. . تا به امروز، داده‌های ما در مورد مناطق وسیعی از سیاره بسیار محدود و بر اساس مشاهدات میدانی و فهرست گونه‌هایی که مناطق مختلف را پوشش می‌دهند بود. این محدودیت‌ها برای دیدگاه جهانی در مورد این موضوع مضر بودند.»
با این حال، دستیابی به این نوع دانش، کار کمی نیست. عوامل زیادی در بازی وجود دارد، برخی به در دسترس بودن پول، برخی به تدارکات، برخی به تحقیقات میدانی و برخی دیگر به مسائل مربوط به طبقه بندی ها مربوط می شوند. برای غلبه بر این موانع، ابتدا محققان گسترده‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی گونه‌های درختان جنگلی را جمع‌آوری کردند. در این عملیات نقشه برداری تقریباً 40 میلیون درخت متعلق به 64000 گونه شناسایی شد. 150 دانشمند در سراسر جهان در آن شرکت داشتند و در قالب طرح جهانی تنوع زیستی جنگل (GFBI) انجام شد.
پس از تکمیل این تجزیه و تحلیل ها و محاسبات، محققان تخمین زدند که سیاره ما تقریباً 73300 گونه درختی دارد که 14 درصد بیشتر از گونه هایی است که در حال حاضر شناخته شده است.
ما مجموعه داده‌های فردی را که از فردی که به یک توده جنگلی می‌رود و تک تک درختان را اندازه‌گیری می‌کند، در یک مجموعه داده جهانی عظیم از داده‌های سطح درخت ترکیب کرده‌ایم. شمارش تعداد گونه های درخت در سراسر جهان مانند یک پازل است که قطعات آن در سراسر جهان پخش شده است.
با توجه به این نتایج، هنوز 9000 گونه ناشناخته وجود دارد که 40 درصد از آنها ممکن است در آمریکای جنوبی، به طور خاص در دو محیط زیست متشکل از "علفزارها، ساواناها، و بوته‌زارها" و "جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری" آمازون و آند وجود داشته باشند. تقریباً 3000 گونه از این گونه‌ها کمیاب، بومی در قاره هستند و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پر جمعیت هستند.
کازولا گاتی توضیح می‌دهد: «برای به دست آوردن یک تخمین قابل اعتماد از تنوع زیستی، باید به تعداد گونه‌های کمیابی که در حال حاضر شناخته شده‌اند، توجه کنیم، آن‌هایی که یک، دو یا سه بار در طول نمونه‌برداری در مزرعه یافت شدند.» در واقع، بیشتر گونه‌ها بسیار رایج و متعدد هستند، چند گونه نادر و حتی کمتر از آن‌هایی که ما نمی‌شناسیم وجود دارد. اگر گونه‌های زیادی فقط چند بار مشاهده شده باشند، احتمالاً گونه‌های کمیاب زیادی وجود خواهند داشت که هنوز مستند نشده‌اند.
دانشمندان این رویکرد را در پایگاه‌های اطلاعاتی موجود، چه در مقیاس قاره‌ای و چه در مقیاس جهانی، به کار بردند، تعداد گونه‌های درختی ناشناخته را تخمین زدند و مناطقی از جهان را که احتمالاً در آن کشف می‌شوند، شناسایی کردند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ