زیست شناسان کوچکترین موجود روی زمین را بررسی کردند

دانشمندان دانشگاه اکستر اطلاعات جدیدی از نوعی موجود کوچک که از ارگانیسم موجودات تک سلولی به نام آرکیا- Archaea استفاده می کند، کشف کرده اند.

آرکیا مانند باکتری‌ها در طیف وسیعی از زیستگاه‌ها - از جمله در داخل بدن انسان - یافت می‌شوند، اما برخلاف باکتری‌ها مشخص نیست که باعث بیماری می شوند!
در اینجا های فن تک برای دانش بیشتر خواننده های عزیز خود لازم می داند توضیح کوتاهی در ارتباط با آرکئا (Archaea) بدهد؛ آرکیا یا باستانیان جامعه ای از موجودات ریز تک‌یاخته‌ای هستند و به هر یک از اعضای گروه باستانیان یک باستانه یا آرکئون (archaeon) گفته می‌شود. و البته شواهد موجود مطرح می‌کنند که آرکی‌ها و باکتری‌ها در اوایل دوره تکاملی از یکدیگر جدا شده‌اند.
برخی از باستان‌ها یا همان آرکی ها، با چرخاندن رشته‌ای مارپیچی شکل به نام آرکائلوم{ یک ساختار منحصر به فرد بر روی سطح سلولی بسیاری از آرکیا ها است که توسط یک موتور مولکولی به غشای سلولی متصل می شود } خود را به سرعت‌های باورنکردنی می رسانند.

exeter biologists inve

مطالعه جدید با استفاده از یک میکروسکوپ انجمادی الکترونی قدرتمند، این موضوع از نزدیک مورد بررسی قرار داده است.
تیم تحقیقاتی که شامل دانشگاه رگنسبورگ بود ، بر روی متانوکالدوکوکوس ویلوسوس - Methanocaldococcus villosus، گونه‌ای که در نزدیکی آتشفشان‌های زیر آب در نزدیکی ایسلند یافت می‌شود، تمرکز کردند، جایی که دمای آب می‌تواند به حدود 80 درجه سانتی‌گراد برسد.
دکتر لاوینیا گامبلی، از موسسه سیستم‌های زنده اکستر (LSI) می‌گویدM. villosus با سرعتی در حدود 500 طول بدن در ثانیه در آب شنا می‌کند. با توجه به اینکه اندازه سلول کوچک فقط یک میکرومتر است، این به معنای نیم میلی متر در یک ثانیه است.اگر سلول M. villosus اندازه یک یوزپلنگ داشته باشد، تقریباً با سرعت 3000 کیلومتر در ساعت شنا می کند.
سرعت باورنکردنی که M. villosus می تواند به دست آورد، آن را به یکی از سریع ترین موجودات روی کره زمین تبدیل می کند.
با استفاده از میکروسکوپ کرایو الکترونی{نوعی از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) که در آن نمونه مورد مطالعه در برودت (به طور کلی در دمای نیتروژن مایع) در تصویر برداری زیست‌شناسی بررسی می شود.}. ، محققان می توانند اجسامی را ببینند که عرض آنها به اندازه چند اتم هیدروژن است.
دکتر برترام داوم، همچنین از LSI، گفت: "در این پژوهش، ما می توانیم ساختار حیات را ببینیم و فرآیندهای بیولوژیکی اساسی را با جزئیات اتمی مطالعه کنیم ، همچنین در این تحقیقات ما توانستیم کوچکترین ملخ جهان را از نزدیک بررسی کنیم تا در مورد شکل و نحوه عملکرد آن بیشتر بدانیم.
این موضوع علاوه بر آموزش بیشتر در مورد این موجودات شگفت‌انگیز، می‌تواند پیامدهایی برای سلامت و فناوری انسان داشته باشد.
آرکیا درصد قابل توجهی از میکروارگانیسم‌های موجود در بدن انسان را تشکیل می‌دهد.
در آینده، حتی ممکن است بتوان دستگاه‌های رباتیک میکروسکوپی برای دارورسانی بر اساس پروانه‌های کوچک با استفاده از باستانی‌ها توسعه داده شود.
این مطالعه نشان داد که رشته مورد استفاده توسط M. villosus از هزاران نسخه از دو پروتئین متناوب تشکیل شده است، در حالی که رشته های قبلاً بررسی شده تنها یک پروتئین را نشان می دهند. همچنین نشان داد که معماری و مونتاژ یک آرکالوم پیچیده تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.
علاوه بر این محققان دو عنصر ساختاری اصلی را شناسایی کردند که رشته آرکائلوم را قادر می‌سازد حرکت کند و سلول را با سرعت بالا به حرکت درآورد.
این مقاله که در مجله Nature Communications منتشر شده است