نقش ماگما در پیدایش اقیانوس اطلس

اقیانوس اطلس تقریباً 200 میلیون سال پیش وقتی که ابرقاره پانگه آ شروع به تجزیه شدن کرد، متولد شد.

همانطور که پوسته قاره ای کشیده و شکسته شد، پوسته اقیانوسی جای آن راگرفت. برای بررسی این فرآیند شکاف، دانشمندان می‌توانند ساختار حاشیه شرقی آمریکای شمالی امروزی، جایی که آمریکای شمالی و اقیانوس اطلس به هم می‌رسند، تجزیه و تحلیل کنند. ترکیب پوسته و گوشته بالایی(لایه بالایی) سرنخ هایی را در مورد فرآیندهای زمین شناسی که با تجزیه قاره همراه بوده اند، ارائه می دهد.

princeedward

یکی از فعالیت هایی که ممکن است در این فرآیند مهم باشد ماگماتیسم{ به فرایند تشکیل و حرکت ماگما و تبدیل آن به سنگ آذرین، فعالیت ماگمایی یا ماگماتیسم (انگلیسی: Magmatism) گفته می‌شود} است. برای مثال، بخشی از حاشیه شرق آمریکای شمالی مرتبط با شرق ایالات متحده دارای بخش های ضخیمی از سنگ آذرین است که آن را به عنوان غنی از ماگما{ به مواد مذاب درون زمین که بسیار گرم بوده و تحت فشار شدید در زیر پوستهٔ زمین قرار گرفته‌اند ماگما یا تَفتال می‌گویند} طبقه بندی می کند. با این حال، بخش‌های فقیر از ماگما نیز در نواحی ساحلی نوا اسکوشیا و نیوفاندلند وجود دارد. ژیان و همکاران با استفاده از یک رویکرد تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته. یک مدل لرزه‌ای با وضوح بالا برای بررسی حاشیه نوا اسکوشیا فقیر از ماگمایی توسعه داد.
این تیم از تکنیکی به نام وارونگی تمام موج برای تجزیه و تحلیل امواج لرزه‌ای که توسط 78 لرزه‌سنج کف اقیانوس در پاسخ به پالس‌های مجموعه‌ای از تفنگ‌های بادی گرفته شده‌اند، استفاده کردند. محققان با گنجاندن تمام اطلاعات در شکل موج‌های لرزه‌ای، مدلی با سرعت با وضوح بالا تولید کردند که برای تولید تصویری دقیق استفاده شد که نشان می‌دهد امواج لرزه‌ای چگونه در موقعیت‌ها و اعماق مختلف منعکس می‌شوند.
بر اساس این داده‌ها، جیان و همکارانش حوزه‌های متمایز را در سراسر حاشیه شناسایی کردند که مراحل تشکیل شکاف را نشان می‌دهند. آنها ویژگی هایی را کشف کردند که نشان می دهد یک رویداد ماگمایی با تجزیه نهایی قاره در حاشیه نوا اسکوشیا همراه شده است. این رویداد مرزی بین پوسته قاره ای نازک شده و پوسته اقیانوسی را تشکیل می دهد.
این نتایج تصویر جدیدی در مورد آنچه در منطقه ای در شمال شرقی نوا اسکوشیا اتفاق افتاده است ارائه می دهد که تصور می شود آماگماتیک است. یافته‌ها شواهدی مبنی بر نقش ماگماتیسم در فروپاشی قاره‌ها در حاشیه‌های فقیر از ماگما در جاهای دیگر نیز تأیید می‌کند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ