تغییردما بر اثر وزش باد چیست؟

اگر در یک روز سرد در حال بررسی برنامه آب و هوا در تلفن خود هستید، ممکن است ببینید که دمای فعلی 25 درجه فارنهایت است، اما به نظر می رسد، دمای 15 درجه فارنهایت می باشد .

هواشناسان با اقوام و آشنایان شما تماس نمی گیرند تا از آنها بپرسند که چقدر هوا سرد است. در عوض، آنها از یک محاسبات تا حدودی مرموز برای تعیین آنچه که به عنوان سرمای باد شناخته می شود استفاده می کنند.

sardbad

با توجه به اینکه برخی از مناطق ایالات متحده در حال حاضر سردترین هوای فصل را تجربه می کنند، لازم است درک کنیم که سرمای باد چیست و چرا معیار مهمی است.
باب اوراوک، پیش‌بینی‌کننده اصلی سرویس ملی آب‌وهوا NWSدر مرکز پیش‌بینی آب‌وهوا در کالج پارک، مریلند، می‌گوید: «وقتی در هوای سرد با وزش باد بیرون می‌روید، چه احساسی دارید؟. احتمالا سردتر از آنچه هست به نظر می رسد.» او می‌گوید هرچه باد سریع‌تر می‌وزد، هوای سرد بیشتری روی سطح پوست شما حرکت می‌کند و دمای پوست شما را خنک می‌کند. مانند دمیدن روی سوپ داغ برای خنک شدن آن است.
اوراوک می‌گوید: «شما در حال ایجاد سرمای باد برای آن سطح داغتر هستید». ( به نظر مترجم می‌توانی خودت را به‌عنوان یک سوپ در نظر بگیری و آنگاه نفس کسی روی تو می‌وزد، همینقدر ملموس)
محققان NWS از یک فرمول ریاضی برای محاسبه سرمای باد استفاده می‌کنند. در این فرمول، سرعت باد بر حسب مایل در ساعت « v » از دمای هوا بر حسب درجه فارنهایت« T»کم می‌شود. می توان از آن در دمای زیر 50 درجه فارنهایت و سرعت باد بالای 3 مایل بر ساعت استفاده کرد.
کل محاسبه بر اساس سرعت اتلاف حرارت بدن در دماهای مختلف است. به گزارش NWS، در سال 1945، توسط دانشمندان پل سیپل و چارلز پاسل با آزمایش در قطب جنوب، در مورد مدت زمانی که طول می کشد تا آب در سرعت های مختلف باد یخ بزند، (شاخص اصلی سرمای باد را به نام شاخص Siple و Passel ایجاد کردند.) محاسبه شده است.
در سال 2001، NWS و خدمات هواشناسی کانادا، فرمول و شاخص را بر اساس آزمایش‌های انسانی با 12 داوطلب به‌روزرسانی کردند. داوطلبان در حالی که با سرعت 3 مایل در ساعت بر روی تردمیل راه می رفتند، در یک تونل باد سرد با دماها و سرعت بادهای مختلف قرار گرفتند. محققان سپس جریان گرما را از گونه ها، پیشانی، بینی و چانه آنها اندازه گیری کردند.
توجه به این نکته مهم است که سرمای باد دارای محدودیت‌هایی است. این بررسی بر اساس اندازه نمونه تنها 12 نفر انجام شد، که هیچ تاثیری از گرمای خورشید را در نظر گرفته نشده است، و همیشه سرعت باد را در پنج فوت محاسبه می‌کند.. به همین دلیل، برخی از هواشناسان و متخصصان ترمودینامیک NWS می گویند که باید با معیار پیچیده تری مانند شاخص جهانی آب و هوای گرمایی این بررسی جایگزین شود. با این حال، Oravec می‌گوید سرمای باد به‌عنوان یک سنج سریع برای نحوه جمع‌آوری آن مفید است.
چرا ما باید به سرمای باد اهمیت بدهیم؟
سرمای باد نه تنها باعث ناخوشایند بودن در فضای باز می شود، بلکه می تواند آن را ناامن کند. Oravec می‌گوید: «اگر پوست خود را در معرض بادهای شدید قرار دهید، می‌توانید سریع‌تر دچار سرمازدگی شوید.
هنگامی که بافت زنده یخ می زند، باعث سرمازدگی می شود، که می تواند هر زمان که دمای هوا به زیر 32 درجه فارنهایت برسد، رخ دهد. پوست شما لایه ای از هوای عایق در اطراف خود دارد و هنگامی که باد آن لایه عایق را مختل می کند، می تواند از دست دادن گرما را تسریع کرده و باعث یخ زدن پوست شما شود. سرمازدگی گاهی منجر به آسیب سلولی و حتی مرگ پوست یا سایر بافت‌های نرم می‌شود.
اما راه هایی برای محافظت از خود در برابر سرما و سرمازدگی باد وجود دارد. هر پوستی که در معرض سرمازدگی قرار دارد، از جمله صورت خود را بپوشانید. بنابراین اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که روی یک ماسک مناسب سرمایه گذاری کنید(چراکه در این دوره ویروس همه گیری کرونا تمام جهان ماسکهایی برای حفظ سلامتی خود بر روی صورت میگذارند)، در این فصول سرما و هوای منفی صفر ، N95 با لایه های متعدد می تواند، برای محافظت از سرمازدگی پوست نیز خوب به نظر برسد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ