سال 2021 ششمین سال گرم در ده سال اخیر

ناسا و NOAA اعلامیه‌ای منتشر کردند که در آن بیان شد  سال 2021 جزو ششمین سال گرم ثبت شده بوده است و به 1.5 درجه فارنهایت بالاتر از میانگین دمای پایه رسیده است.

چند روز قبل از آن، سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا، سال 2021 را پنجمین سال گرم ترین سال ثبت شده اعلام کرد (ناسا گزارش داد که سال 2021 با سال 2018 برابری می کند، در حالی که کوپرنیک نشان داد که سال 2021 کمی بیشتر از سال 2018 است). علاوه بر این، اندازه گیری گرما در سطوح بالایی اقیانوس در سال 2021 به بالاترین حد خود رسید.

noaa

به گفته مدیر ناسا، بیل نلسون، هشت سال از 10 سال گذشته گرمترین سال سیاره ما، در دهه گذشته اتفاق افتاده است. جرد رنی، هواشناس NOAA، به Popular Science گفت: «اگر به داده‌های میانگین‌ دهه‌ای نگاه کنید، ما گرم‌ترین دهه ثبت شده را داشته‌ایم. و اگر برای این موضوع راه حلی پیدا نکنیم، متأسفانه این روند صعودی ادامه پیدا خواهد کرد.»
با این حال، مهم‌ترین بخش اخبار این است که هشت سال گذشته گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ بوده است، که به دهه 1880 بازمی‌گردد، دلیل آشکار این موضوع، این است که تغییرات اقلیمی از قبل شروع به ایجاد تأثیرات غول‌پیکر بر روی کره زمین کرده است.
بیل نلسون، مدیر ناسا، این واقعیت غیرقابل انکار را اینگونه می نامد، که بر نیاز به اقدام متهورانه برای محافظت از آینده کشور ما و کل بشریت تاکید دارد. البته فراموش نکنیم که الگوهای آب و هوا در این زمینه نیز نقش دارند، چراکه دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که دمای کره زمین به دلیل شرایط لانینا حدود 0.06 درجه فارنهایت کاهش یافته است.
با این حال، جولای گذشته گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ اعلام شده است، و بلایای آب و هوایی متعددی مانند گنبدهای گرمای تابستان، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی اثرات روزهای گرم‌تر از حد معمول را نشان می‌دهد. اگرچه سال 2021 از نظر پوشش یخی در توفان های قطبی و استوایی غیرقابل توجه بود)بسیار محدود بوده است.
ظاهرا بدون کار جدی برای قرار دادن جهان در مسیر درست برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که باعث تغییرات آب و هوایی می شود، نتایج می تواند فاجعه بار باشد. حتی در یک مسیر اقلیمی خوش بینانه جهان، می توان انتظار داشته باشیم که گرمایش 1.9 درجه فارنهایت (1.1 درجه سانتیگراد) منجر به موج های مکرر و مخرب گرما و بالا آمدن سطح دریاها شود. البته برخی از تأثیرات، مانند عقب‌نشینی یخ‌های یخچالی و افزایش خشکسالی، از قبل وجود دارد و احتمالاً بدتر نیز خواهد شد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ