ابرشبکه‌های ولتاژ بالا در سال 2022می‌توانند جهان را تامین کنند.

هند زمانی که اجلاس آب و هوای COP26 نوامبر را با تضعیف اقدام برای پایان دادن به استفاده از زغال سنگ به پایان رساند، به شهرت رسید.

این کشور همچنین اجلاس گلاسکو (بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند )را به شیوه ای مثبت تر آغاز کرد، به نحوی که طرحی را بیان نمود برای گسترش، گسترده دسترسی به انرژی خورشیدی از طریق پیوستن به شبکه های برق کشورها و حتی کل قاره ها

PRI 215048950

نخست وزیر هند، نارندرا مودی، قبلاً درباره این ایده صحبت کرده بود، اما طرح One Sun One World One Grid که در گلاسکو راه اندازی شد، اکنون از حمایت بیش از 80 کشور از جمله استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده برخوردار است.
این اتحاد تنها نمونه‌ای از یک حرکت رو به رشد برای ایجاد «ابرشبکه‌های» منطقه‌ای و در نهایت جهانی است: کابل‌های ولتاژ بالا و مسافت‌های طولانی که خروجی رو به رشد انرژی تجدیدپذیر هر کشور را به هم متصل می‌کنند.
حرکت ابرشبکه تا حدودی به دلیل نیاز به حفظ جریان روان نیرو در شبکه‌های برق انجام می‌شود. آب و هوای محلی مقدار نیروی تولید شده توسط باد و خورشید را متغیر می کند، اما اگر شبکه بزرگتر باشد و در منطقه جغرافیایی وسیع تری توزیع شده باشد، این موضوع کمتر مشکل می شود.
علاوه بر این، پروژه‌های بزرگ انرژی سبز اغلب دور از شهرها یا مناطق صنعتی که نیاز به انرژی دارند، مستقر می‌شوند، خواه مزارع بادی در دریای شمال یا مزارع خورشیدی در حومه استرالیا. سوپرشبکه‌ها با اتصال منابع بزرگ انرژی تجدیدپذیر به افرادی که از برق استفاده می‌کنند، راه‌حلی برای این مشکل ارائه می‌دهند.
جیم واتسون از دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «دولت هند مشتاق پیوند با خاورمیانه است تا به هند کمک کند تا با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر وارداتی کربن‌زدایی کند.
بریتانیا، یکی از شرکای هند در ابتکار One Sun One World One Grid، همچنین در حال بررسی کابل های جدید برای مسافت طولانی است.
سپتامبر(شهريور يا مهر) گذشته، بریتانیا واردات انرژی آبی از نروژ را از طریق یک کابل زیردریایی به طول 724 کیلومتر آغاز کرد. در سال‌های آینده، انتظار می‌رود این کابل بیشتر برای صادرات برق از تعداد فزاینده مزارع بادی فراساحلی بریتانیا مورد استفاده قرار گیرد تا بتوان آن را در تاسیسات برق آبی در نروژ ذخیره کرد و در صورت نیاز به شبکه‌ها رها کرد.
در سال 2022، Xlinks استارت‌آپ بریتانیایی تلاش خواهد کرد تا دولت بریتانیا را متقاعد کند که حداقل قیمت برق تولید شده در یک مزرعه بزرگ بادی و خورشیدی را که در مراکش ساخته می‌شود، تضمین کند که می‌تواند خانه‌های بریتانیا را از طریق یک کابل زیردریایی 3800 کیلومتری تامین کند.
سایمون موریش در Xlinks درباره چنین کابل‌هایی می‌گوید: «با اطمینان پیش‌بینی می‌کنم که در 15 سال آینده، جهان شاهد تعداد زیادی اتصال دهنده خواهد بود.
Xlinks همچنین با شرکت استرالیایی Sun Cable بر روی پیشنهاد خود برای ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان در شمال استرالیا و اتصال آن از طریق داروین به سنگاپور از طریق یک کابل 4200 کیلومتری برای تامین برق کم کربن کار می کند. در ماه سپتامبر(شهريور يا مهر)، Sun Cable مجوز عبور کابل ولتاژ بالا را از طریق آب های اندونزی دریافت کرد.
سال 2022 همچنین ممکن است شاهد پیشرفت در تلاش‌ها برای ساخت یک «جزیره انرژی» در دریای شمال باشد که می‌تواند به عنوان یک مرکز وسیع برای نیروگاه‌های بادی فراساحلی عمل کند که می‌تواند چندین کشور اروپایی را تامین کند. شرکت بریتانیایی National Grid اخیراً به New Scientist گفته است که در حال مذاکره در مورد این پروژه پیشگام است.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ