زندگی در تاریکی در زیر یک قفسه یخی قطب جنوب

بر اساس مقاله جدیدی که توسط محققان بریتانیایی و آلمانی انجام شده است، تاریکی کامل و اکوسیستمی پر رونق که هزاران سال است وجود داشته است. در اعماق یخ های قفسه یخی Ekström قطب جنوب چیزی جز تاریکی مطلق وجود ندارد.

دیوید بارنز، نویسنده اصلی و زیست‌شناس دریایی بریتانیایی بررسی قطب جنوب، می‌گوید: «کشف تعداد زیادی از زندگی که در این شرایط شدید زندگی می‌کنند کاملاً شگفت‌انگیز است و به ما یادآوری می‌کند که چگونه حیات دریایی قطب جنوب بسیار منحصر به فرد و خاص است.

yakhlife

شگفت‌انگیز است که ما شواهدی از انواع حیوانات پیدا کردیم که بیشتر آنها از ریزجلبک‌ها (فیتوپلانکتون‌ها) تغذیه می‌کنند، اما هیچ گیاه یا جلبکی نمی‌تواند در این محیط زندگی کند. بنابراین، سؤال بزرگ این است که این حیوانات چگونه در اینجا زنده می‌مانند و شکوفا می‌شوند؟
محققان در سال 2018 از آب داغ برای حفر دو گمانه در قفسه یخی نسبتاً کوچک Ekström در شرق قطب جنوب استفاده کردند. یک حفره 192 متری (630 فوت) از یخ فرو رفت تا اینکه به عمق 58 متری آب مایع برخورد کرد. در حالی که دیگری 190 متر از یخ و 110 متر آب زیر آن پوشانده شده بود.
چیزی که آنها در آن مکان تاریک، سرد و کم غذا زیر یخ یافتند، زندگی بود، و بسیاری از آن. این تیم 77 گونه از 49 جنس بریوزوآرهای مختلف، از جمله Melicerita obliqua شمشیری شکل و کرم های سرپولید مانند Paralaeospira sicula را کشف کردند.
همه این موجودات تغذیه کننده های معلق هستند - آنها در یک مکان می نشینند و با شاخک های پر، ذرات مواد آلی را از آب می ربایند که آب در اطراف آنها جریان دارد - به این معنی که نوعی منبع غذایی مانند جلبک های وابسته به نور خورشید باید وارد شوند. زیر ورقه یخی
این بسیار تعجب آور است، با توجه به اینکه نزدیکترین منبع آب آزاد در فاصله 9.6 کیلومتری (6 مایل) است. و تحقیقات گذشته حاکی از حیات بیشتر در داخل خاک در صفحات یخی بزرگتر مانند قفسه های یخی راس و مک موردو است.
این تیم در مقاله خود می نویسد: "با وجود تاریکی دائمی برای حداقل هزاران سال، زندگی حتی در 700 کیلومتری لبه های قفسه یخی مشاهده شده است."
تکه‌های چهار گونه سلارینلا حتی افزایش‌های رشدی مشابه حلقه‌های یک درخت را نشان دادند و محققان دریافتند که آنها مشابه سایر افزایش‌های رشد اندازه‌ای از نمونه‌های اطراف قطب جنوب هستند.
اما محققان تنها فیدرهای فیلتر امروزی را در اعماق یخ پیدا نکردند. آن‌ها همچنین به قطعاتی که مدت‌ها مرده بودند نگاه کردند و کربن آن‌ها را تاریخ‌گذاری کردند تا سن آنها را کشف کنند.
یکی از محققین، گرهارد کوهن، موسسه تحقیقات قطبی و دریایی آلفرد وگنر، یکی از محققان، می گوید: "یک شگفتی دیگر این بود که متوجه شدیم چقدر عمر در اینجا وجود داشته است. تاریخ گذاری کربنی قطعات مرده این حیوانات کف دریا از کنونی تا 5800 سال متغیر بوده است."
"بنابراین، علیرغم زندگی در فاصله 3 تا 9 کیلومتری از نزدیکترین آبهای آزاد، واحه ای از حیات ممکن است به طور مداوم برای نزدیک به 6000 سال در زیر قفسه یخی وجود داشته باشد. فقط نمونه هایی از کف دریا در زیر قفسه یخی شناور داستان هایی از گذشته آن را به ما می گویند.
این مشکل دیگری را به همراه دارد - در رویدادهای یخبندان در گذشته که بیشتر قفسه قطب جنوب توسط یخ های زمینی (یخی که تا کف دریا می رسد) پوشانده شده بود، چگونه این اکوسیستم های تاریک زنده ماندند؟
اطلاعات جدید حاکی از آن است که این موجودات در مناطق کوچکی زندگی می‌کردند که زمین نبودند، در حالی که مناطق باز آب که توسط یخ دریا احاطه شده بود به فیتوپلانکتون‌ها اجازه می‌داد تا رشد کنند و سپس توسط آن موجودات در زیر یخ خورده شوند. پلانکتون ها توسط جریان آب در زیر یخ جاروب می شدند - در دسترس موجودات گرسنه بسیار پایین.
این تیم می نویسد: «ممکن است در بیشتر جاها سرد، تاریک و کمبود غذا باشد، اما زیستگاهی که کمترین اختلال را در زمین دارد، می تواند اولین زیستگاهی باشد که به دلیل ناپدید شدن شرایط قفسه یخ فرعی به دلیل گرم شدن کره زمین، منقرض می شود.»


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ