رولز رویس وارد تجارت کوچک راکتورهای هسته ای می شود

وسیله نقلیه لوکس مورد علاقه میلیاردرهای قدیمی ثروتمند و غول های رپ به زودی وارد حوزه راکتورهای هسته‌ای کوچک میشود.

چراکه رولز رویس هولدینگ، سازنده مشهور هوافضا و انرژی بریتانیا، این هفته اعلام کرد که تقریباً 600 میلیون دلار بودجه عمومی و خصوصی برای توسعه تجارت خود در زمینه ساخت رآکتورهای هسته‌ای کوچک مدولار دریافت کرده است.
ابتدا، بیایید موضوع خودرو را روشن کنیم: شرکت خودروسازی رولز رویس اکنون متعلق به BMW است، که نام و حقوق مجوز را از هلدینگ رولز رویس در اواخر دهه 1990 به دست آورده است. به عبارت دیگر، شرکتی که یک اسپکتر تمام الکتریکی را با قیمتی در حدود 400000 دلار به فروش می‌رساند، به دنبال بمب‌های هسته‌ای نوزاد نیست. اما با توجه به اینکه هولدینگ رولز رویس چیزهایی مانند موتور هواپیماها می سازد و از اوایل دهه 1950 روی راکتورهای هسته ای روی زیردریایی های بریتانیایی کار کرده است، تولید راکتورهای هسته ای گامی فراتر از چرخ های این شرکت بزرگ نیست. با این حال، این یک جهش مالی خوب به سمت حوزه جدیدی از انرژی برای شرکت است. به نوبه خود، رولزرویس اعلام کرد که علاقه بین المللی به راکتورهای کوچک مدولار بی سابقه دارد

Rolls Royce

بخشی از پول این سرمایه‌گذاری جدید هسته‌ای از یک شرکت بزرگ آمریکایی می‌آید، اکسلون، بزرگترین شرکت برق در ایالات متحده و یک تولیدکننده بزرگ انرژی هسته‌ای، که با شرکت فرانسوی BNF Resources همکاری خواهد کرد تا 260 میلیون دلار برای تأمین مالی این سرمایه‌گذاری میپردازد. طی سه سال آینده بخش اعظم مابقی پول نقد از سوی دولت بریتانیا تامین خواهد شد که 280 میلیون دلار به عنوان بخشی از طرح خود برای شروع سرمایه گذاری سبز در اختیار دارد. خود رولزرویس 70 میلیون دلار باقیمانده را به دست خواهد آورد. این شرکت همچنین گفت که به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه صنعت خواهد بود.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط رولزرویس، یکی از ۱۶ رآکتوری که قصد ساخت آن را دارد، فضای دو زمین فوتبال را اشغال می‌کند - تقریباً یک دهم اندازه یک راکتور معمولی ست - در حالی که انرژی کافی برای یک میلیون خانه را تامین می‌کند. طبق بیانیه مطبوعاتی، کسب و کار اکنون به مراحل اولیه شروع تولید رسیده است، از جمله شناسایی کارخانه هایی که احتمالاً می تواند ماژول هایی برای مونتاژ راکتورها در محل تولید کند.

3f788c8c771fed785a3897aa0186261f

راکتورهای هسته ای معمولا پروژه های زیرساختی عظیم، پیچیده و گران قیمت هستند. راکتورهای کوچکتر، مانند رآکتورهایی که رولز رویس پیشنهاد ساخت را دارد، این مزیت را دارند که با قطعاتی ساخته می شوند که می توانند در کارخانه ها مونتاژ شوند و سپس با کامیون به سایت های ساخت و ساز منتقل شوند و ساخت آنها را بسیار آسان تر و سریع تر می کند. راکتورهای کوچک مدولار مانند مدل‌های رولزرویس پیشنهادی نیز بسیار ارزان‌تر از نیروگاه‌های سنتی هستند. قیمت هر مدل رولزرویس 2.7 میلیارد دلار خواهد بود. این ممکن است زیاد به نظر برسد، اما برای هسته ای، قیمت گذاری مثبتی دارد، در مقابل، کارخانه Hinkley Point C که در سال 2012 مجوز دریافت کرد و طی سه سال گذشته در سامرست، انگلستان در دست ساخت بوده است، مجموعاً 31 میلیارد دلار قیمت دارد. (اگرچه زمانی که کارخانه به پایان برسد، انرژی کافی برای 6 میلیون خانه را فراهم می کند.)
با این حال، اندازه نسبتاً کوچکتر این راکتورهای پیشنهادی لزوماً راهی سریع یا ارزان برای رولزرویس نیست. راکتورها تا اوایل دهه 2030 آماده تولید نخواهند بود. این شرکت احتمالاً قبل از اینکه هر یک از ساخت و سازها واقعاً اتفاق بیفتد، بخش زیادی از بودجه ای که داده است را مصرف خواهد کرد.
علاوه بر زمان مورد نیاز برای توسعه، دولت همچنین باید مجوزهایی برای مکان یابی و ساخت این اشیا صادر کند و چند سال دیگر ممکن است به جدول زمانی اضافه شود. انرژی هسته ای بدون کربن است که یک مزیت بزرگ است. اما زمانی که برای استقرار اینها طول می کشد، برخی از منتقدان را در مورد مقیاس زمانی پروژه ها در مقابل نیاز فوری به کاهش آلودگی کربن در حال حاضر و سرمایه گذاری عاقلانه در فناوری های مناسب با سریع ترین هزینه برای سرمایه گذاری نگران کرده است.
پل دورفمن، رئیس هیئت مدیره سازمان انرژی هسته‌ای، گفت: « اگر انرژی هسته‌ای، همه‌ی مواردی که به‌دنبال آن هستیم را از بین ببرد، هزینه‌ی کافی برای کارهایی که باید انجام دهیم و می‌دانیم از نظر عملی و فنی قادر به انجام آن هستیم را در اختیار نخواهیم داشت»
علیرغم چالش‌های بزرگ و غیرقابل انکار پیش رو، مقامات بریتانیا از اینکه این فعالیت می‌تواند برای آینده انرژی پاک این کشور معنی داشته باشد ابراز هیجان کردند.
به نظر میرسد ایت فرصتی است تا انرژی کم کربن بیشتری نسبت به گذشته به کار گرفته شود و استقلال انرژی بیشتری را تضمین کند.


های فن تک امیدوارم است فعالان صنعت در میهن عزیزمان نیز فناوری رآکتورهای هسته‌ای کوچک را در حوزه فعالیت خود قرار دهند.


چاپ