سنسورهای جدیدی که صنعت رباتیک را تغییر می دهند

مهندسان موسسه UWS در حال توسعه سنسورهای فشار سیستم های رباتیک هستند که، می تواند صنعت پروتز و اندام های رباتیک را متحول کند. برای آشنایی بیشتر با این سنسور های فشار تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

robatic
این پروژه تحقیقاتی نوآورانه در مورد سنسورهای فشار بسیار دقیقی است که امکان لمس اجسام توسط ربات را فراهم می کند و به بهبود مهارت های حرکتی آن ها کمک می کند. این تحقیقات توسط دانشگاه غرب اسکاتلند (UWS)، مجتمع گرافن و مشارکت شرکت مهندسی اسکاتلندی (SRPe) و موسسه ملی تولید اسکاتلند (NMIS) مورد پشتیبانی قرار گرفت.

پروفسور دس گیبسون، مدیر تولید موسسه فیلم ها، حسگرها و تصویربرداری در UWS و محقق اصلی پروژه، گفت: «در سال‌های اخیر پیشرفت‌های صنعت رباتیک قابل توجه بوده است، با این حال، به دلیل کمبود قابلیت‌های حسی، سیستم‌های رباتیک اغلب نمی توانند برخی وظایف خاص را به راحتی انجام دهند. برای اینکه ربات‌ها پتانسیل کامل این کار را به دست بیاورند، به حسگرهای فشار دقیقی نیاز دارند که، قادر به ارائه توانایی لمسی بیشتر باشند.

همکاری محققان با شرکت Integrated Graphene Ltd منجر به توسعه فناوری پیشرفته حسگرهای فشار شده است که، می تواند به تغییر سیستم های رباتیک کمک کند.

این حسگرها از فوم گرافن سه بعدی ساخته شده‌اند که، وقتی تحت فشار مکانیکی قرار می‌گیرند، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را از خود نشان می‌دهند. این سنسورها از رویکرد پیزومقاومتی استفاده می‌کنند. این به معنای آن است که وقتی ماده تحت فشار قرار می گیرد، به صورت دینامیکی مقاومت الکتریکی خود را تغییر می دهد و به راحتی با میزان فشار وارده کم تا زیاد خود را سازگار می کند.
مارکو کافیو، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد علمی مجتمع Graphene، گفت: "Gii، فوم گرافن سه بعدی جدید ماست که، توانایی تقلید حساسیت و واکنش لمسی انسان را دارد. این فوم می تواند نحوه استفاده از رباتیک برای طیف وسیعی از برنامه های کاربردی در دنیای واقعی از جراحی گرفته تا ساخت تجهیزات دیگر را متحول کند. ما می دانیم که قابلیت های منحصر به فرد Gii، آن را برای استفاده در برنامه هایی مانند تشخیص بیماری و ذخیره انرژی گزینه مناسبی خواهد کرد، بنابراین ما هیجان زده هستیم که بتوانیم انعطاف پذیری آن را در پروژه های این چنینی نشان دهیم."
دکتر کارلوس گارسیا نونز، دانشکده مهندسی محاسبات و علوم فیزیکی در دانشگاه UWS افزود: « برای ارائه یک سیستم ورودی اطلاعات یا دادن ویژگی های انسانی در رباتیک و لوازم الکترونیکی پوشیدنی، استفاده از حسگرهای فشار یک عنصر حیاتی است. یک ماده پیشرفته، مانند فوم گرافن سه بعدی به دلیل خواص الکتریکی، مکانیکی و شیمیایی فوق‌العاده‌ای که دارد، پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده در چنین کاربردهایی دارد.فناوری سنسورهای فشار دینامیکی ما، پتانسیل زیادی برای متحول کردن صنعت رباتیک دارد.»

Claire Ordoyno، مدیر موقت SRPe، اظهار داشت: « اجرای برنامه دکتری صنعتی SRPe - NMIS مقاطع تحصیلی آکادمیک با همکاری شرکای صنعتی به ما امکان پیشبرد نوآوری در علوم مهندسی را می دهد. این پروژه‌های دکتری مشترک نه تنها چشم‌انداز تحقیقات مهندسی اسکاتلند را بهبود می‌بخشد، بلکه فارغ‌التحصیلان PhD با تمرکز بر نوآوری و استعدادهای خود، می توانند منابع مورد نیاز صنعت را تامین کنند.

مرحله بعدی پروژه توسط دانشگاه اسکاتلند UWS، Integrated Graphene Ltd، SRPe و NMIS تامین بودجه می شود. آن ها قبل از توسعه سیستم های رباتیک به صورت گسترده، به دنبال افزایش حساسیت حسگرها هستند.


چاپ