ریز پردازنده های تصویربرداری، اشیاء مخفی را با نور مشاهده می کنند.

محققان روش نوینی را برای ریز پردازنده های تصویر برداری توسعه داده اند؛ به وسیله این تکنولوژی جدید دستگاه ها با وجود موانع مخرب نظیر دود، مه، گرد و غبار می توانند تصاویر را تشخیص دهند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری جدید تا پایان مطلب با های فن تک همراه شوید.
محققان دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه ایالتی اکلاهاما، تحقیقات نوآورانه وسیعی در زمینه ریزپردازنده های عکسبرداری انجام داده اند ، پیرو این روش جدید همانطور که در ابتدای امر عنوان شد، دستگاه های فعال می توانند در موانع مختلف نظیر گرد وغبار، دود، برف و مه تصویر را تشخیص دهند و بسازند.
این گروه در حال کار بر روی دستگاهی می باشد، که برای کاربردهای صنعتی نیاز به تصویربرداری در فاصله 20 متری است. این تکنولوژی برای رانندگان یا سیتم های حمل و نقل خودکار مانند هواپیمایی و کشتیرانی که بواسطه شرایط پر خطر، دارای میدان دید کمی می باشند کاربرد مناسبی دارد. به طور مثال روی نمایشگر خودرو این فناوری می تواند امکان نمایش خطوط پیکسلی اشیاء مانند وسایل نقلیه دیگر و عابران پیاده را نمایش دهد.
این ریز پردازنده های تصویربرداری، در محیط هایی با محدوده بینایی کم این امکان را می دهند که کاربر امکان دید داشته باشد. برای مثال در تنظیمات صنعتی, دستگاه هایی که از میکروچیپ ها استفاده می کنند می توانند بسته ها را برای واحد کنترل پردازنده های صنعتی بازبینی کرده و میزان رطوبت یا بخار را نمایش دهند.
در حوزه آتش نشانی با این فناوری؛ این امکان ایجاد می شود تا در محیط های مملو از دود و آتش افراد با دید مناسب بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
این طرح نتیجه 15 سال فعالیت گروه o(رئیس مرکز برجسته آنالوگ تگزاس در دالاس آمریکا) و دانشجویانش است. این تلاش اخیر توسط برنامه تحقیقاتی فناوری بنیادی TI نیز پشتیبانی می شود. قابل ذکر است مرکز تعالی آنالوگ تگزاس (TxACE)یکی از حامیان اصلی این طرح در این پانزده سال بوده است.

GettyImages 10161933

میکرو چیپ ها، پرتوهایی که در شعاع 430GHZ تراهرتز از طیف الکترومغناطیسی که پیکسل های آن از یک دانه شن بزرگتر نیست را از خود ساطع می کند. این پرتو از مه ، گرد و غبار و یا هر نوع مانع دیگری که نور نمی تواند نفوذ کند ،عبور می نماید. دقیقا در جایی که پیکسل ها برای ایجاد تصویر سیگنال ها رادریافت می کند.
البته لازم به ذکر است که بدانیم ریز تراشه تصویرگر از ریزتراشه و یک باز تابنده تشکیل شده است که بدون استفاده از لنزهای خروجی، باعث افزایش کیفیت تصویر در فواصل دور همراه با کاهش مصرف انرژی می شود.
محققان این تصویربردار را با استفاده از تکنولوژی نیمه هادی اکسید فلز طراحی کرده اند. این نوع از فناوری مدارهای مجتمع، در ساخت وسایل الکترونیکی مصرفی استفاده می شود که در تصویر برداری مقرون به صرفه می باشد. گروه O یکی از اولین محققانی می باشند، که با بررسی روی نوعی از اپلیکیشن جدید آن را توسعه داده و اثبات نموده اند که فناوری CMOS با دوام است.
در اینجا های فن تک لازم می داند توضیح کوتاهی در ارتباز با فناوری CMOS بدهید، فــناوری اکـسید فــلز نیمه هادی مکـمل یا CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor ) یک فناوری بـرجـسته در صنـعـت جهانی مـدارهای مـجـتـمع ( IC ) است و به عـنـوان مـحـصولاتـی با اتـلاف تـــوان کم و چگالی زیاد و وسیله سوییچ کـنندگی نسبتا ایـده آل شناخـته شـده است، این ویژگیها سبب شـده که این مـدارهـا دارای محاســن مـتمایزی نسبت به دیگـر فـناوری ها باشند.
در نهایت نتایجی که از این تحقیق بدست آمده است، بر محدوده فعال CMOS غلبه کرده است، بدین معنی که این فناوری تصویر برداری، بیش از 100 برابر کمتر از آرایه های فازی« یک آرایه اسکن الکترونیکی شده است، یعنی آرایه ای از آنتن‌های کنترل شده توسط رایانه که پرتویی از امواج رادویی تولید می‌کند که می‌توان آن را بدون حرکت دادن آنتن به سمت نقطه ای جهت دهی کرد» برای برخی از اپلیکیشن های تصویربرداری انرژی استفاده می کند.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ