ابررایانه جدید متا می تواند جهان مجازی را دگرگون کند.

متا از طرح یک ابررایانه 16000 GPU پرده برداری کرد که می تواند مدل های پیچیده هوش مصنوعی را مدیریت کند.

امروز متا، شرکت مادر فیس‌بوک، اعلام کرد که با NVIDIA برای ساخت یک ابر رایانه برای تقویت تحقیقات هوش مصنوعی آن‌ها شریک شده است. آنها ماشین جدید را Research SuperCluster (RSC) می نامند که برای طراحی مدل‌های بهتر و دقیق‌تر هوش مصنوعی استفاده میشود.

62161071

این ابررایانه اواخر امسال تکمیل خواهد شد و این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که آنها انتظار دارند "سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی در جهان باشد که به طور کامل در اواسط سال 2022 ساخته شود."
متا گفت که این ابررایانه می‌تواند به محققانشان کمک کند داده‌های بیشتری را به مدل‌های هوش مصنوعی وارد کنند که آنها را قادر می‌سازد تا در چندین زبان برای تجزیه و تحلیل متن، تصاویر و ویدئو با هم کار کنند، به طور بالقوه برای مقاصد ترجمه یا شناسایی محتوای مضر. متا شروع به آموزش این رایانه ها در زمینه پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری کرده است.
محققان شرکت در یک پست وبلاگی نوشتند که تصور می‌کنند این فناوری روزی می‌تواند برای یک گروه بین‌المللی از افراد که در یک بازی AR یا یک پروژه تحقیقاتی همکاری می‌کنند، ترجمه‌های بلادرنگ ارائه کند. همچنین می تواند برای توسعه ابزارهای جدیدی که می توانند در واقعیت افزوده و مجازی ادغام شوند، استفاده شود.
جای تعجب نیست که فناوری جدید قدرتمند برای کمک به شرکت برای فعال کردن متاورس طراحی شده است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در بیانیه‌ای گفت: «تجاربی که ما برای متاورس می‌سازیم، به قدرت محاسباتی عظیمی نیاز دارد (کوئنتیلیون‌ها عملیات در ثانیه)، و RSC مدل‌های هوش مصنوعی جدیدی را فعال می‌کند که می‌توانند از تریلیون‌ها مثال بیاموزند، صدها مورد را بفهمند. زبان‌ها و موارد دیگر.»
مطالعات اولیه روی RSC نشان داد که «جریان‌های کاری بینایی کامپیوتری را تا 20 برابر سریع‌تر اجرا می‌کند، کتابخانه ارتباطات جمعی NVIDIA (NCCL) را بیش از نه برابر سریع‌تر اجرا می‌کند و مدل‌های NLP در مقیاس بزرگ را سه برابر سریع‌تر از سیستم‌های قبلی Meta مورد استفاده قرار می‌دهد. محققان نوشتند: «این بدان معناست که مدلی با ده‌ها میلیارد پارامتر می‌تواند در سه هفته تمرین را به پایان برساند، در مقایسه با ۹ هفته قبل».
این شرکت مدت‌ها به دنبال ساخت زیرساختی بود که بتواند مجموعه‌های داده‌ای به اندازه یک اگزابایت را ببرد، که به گفته شرکت برابر با «36000 سال ویدیو با کیفیت بالا» است. ابرکامپیوتر Meta RCS امروزه دارای 760 سیستم NVIDIA DGX A100 به عنوان گره های محاسباتی خود است که در مجموع 6080 واحد پردازش گرافیکی GPU را شامل می شود - و هدف آنها این است که این تعداد را تا 16000 در اواخر سال جاری افزایش دهند.
متا گفت که این مدل آموزشی جدید محافظت از حریم خصوصی است و از "داده های رمزگذاری شده تولید شده توسط کاربر استفاده می کند که تا قبل از آموزش رمزگشایی نمی شوند." این سیستم همچنین «از اینترنت بزرگتر جدا شده است،و بدون اتصال مستقیم ورودی یا خروجی می باشد».
علاوه بر این، انویدیا در بیانیه مطبوعاتی همراه توضیح داد: علاوه بر این، پردازنده‌های گرافیکی «به یک شبکه InfiniBand کوانتومی 200 گیگابیت بر ثانیه برای ارائه 1895 پتافلاپ عملکرد TF32 متصل شده‌اند».


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ