ماهی میکروبوتیک جایگزین داروهای شیمی درمانی

میکروربات های کوچک، داروهای شیمی درمانی را مستقیماً به سلول های سرطانی می رسانند.

محققان راهی برای انتقال مستقیم داروهای شیمی درمانی به سلول های سرطانی از طریق میکرو ربات ها ایجاد کرده اند. در حال حاضر، اکثر بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی قرار می گیرند، داروهای کشنده سرطان را به صورت تزریق داخلی یا خوراکی دریافت می کنند که هر دو باعث طیف وسیعی از عوارض جانبی ناخوشایند می شوند.
این فناوری جدید که توسط جیاون لی، لی ژانگ، دونگ وو و همکاران آزمایش شده است، می‌تواند با ارائه داروها تنها در جایی که نیاز باشد، انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند.

microrobots

ماهی رباتیک چگونه کار می کند؟
در یک مطالعه اثبات مفهوم، دانشمندان سه میکروربات را که به شکل حیوانات کوچک متفاوت بودند آزمایش کردند: یک ماهی، یک خرچنگ و یک پروانه. میکروربات ها با استفاده از یک لیزر فمتوثانیه از هیدروژل پاسخگو به pH به صورت 4 بعدی چاپ شدند. با استفاده از همان اصول پرینت سه بعدی، پرینت چهار بعدی یک شی سه بعدی ایجاد می کند که می تواند شکل آن را تغییر دهد. در این مورد، "حیوانات" میکروسکوپی هنگامی که در معرض تغییر در سطح pH قرار گرفتند شکل خود را تغییر دادند - سلول‌های سرطانی معمولاً اسیدی‌تر از سلول‌های عادی هستند. قابل ذکر است این ربات ها می توانند با کمک آهن ربا کنترل شوند و سپس در محل مناسب محموله دارویی خود را تخلیه کنند. میکروربات های ساخته شده از هیدروژل چاپ سه بعدی در واقع حامل ذرات دارو هستند و درون آن ها حفره هایی بدین منظور ایجاد می شود. این ربات ها به شکل ماهی، خرچنگ و پروانه خواهند بود.
محققان همچنین به روشی برای هدایت روبات های کوچک نیاز داشتند. برای رسیدن به این هدف، آنها میکروربات ها را در یک سوسپانسیون نانوذرات اکسید آهن غوطه ور کردند و آنها را مغناطیسی ساختند. با هدایت یک آهنربا، و اینگونه "ماهی" از طریق یک ظرف بتری پر از رگ های خونی مصنوعی هدایت میشود. هنگامی که ماهی به قسمت اسیدی تر محلول رسید، با باز کردن دهان خود واکنش نشان میدهد و یک داروی شیمیایی آزاد میکند که سلول های نزدیک به آن را از بین می برد.
البته قبل از اینکه میکروربات‌ها به یک بیمار واقعی برسند، باید حتی کوچک‌تر شوند تا بتوانند رگ‌های خونی واقعی را هدایت کنند، و باید یک روش تصویربرداری مناسب برای ردیابی حرکات آنها در بدن شناسایی شود.
در نهایت پژوهشگران امیدوارند در آینده بتوانند با کمک این میکروربات ها، نانوذرات دارو را در محل مورد نظر رها کنند.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ