تصفیه آب توسط یک قرص

محققان یک قرص کوچک تولید کرده اند، که قادر است 99.999 درصد از باکتری های مضر موجود در آب آلوده را از بین ببرد.

یک سوم جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، این رقم می تواند در سال 2025 به 50 درصد برسد. روش های زیادی برای تصفیه آب وجود دارد، اما نیاز به انرژی دارند. چیزی که در فقیرترین مناطق جهان که کمبود آب آشامیدنی در آن بیشترین میزان را دارد، کم است.
مصرف آب ناسالم عامل اصلی مرگ و میر در مناطق در حال توسعه است. پاستوریزه کردن یا جوشاندن آب برای حذف عوامل بیماری زا انرژی بر است و اغلب برای جوامع خارج از شبکه غیرعملی است.
بنابراین، روش‌های ضدعفونی آب سریع و کم مصرف برای رسیدگی به چالش‌های جهانی دسترسی به آب سالم ضروری است.
قرص تصفیه آب چیست؟
برای این مشکل راه حلی از دانشگاه تگزاس در آستین ارائه شده است. محققان در آنجا قرصی ساخته اند که می تواند یک لیتر آب را در یک ساعت تصفیه کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قرص را در آب آلوده بیندازید و سپس صبر کنید. این قرص از یک هیدروژل و ذرات زغال فعال تشکیل شده است. مقدار کمی پراکسید هیدروژن تولید می کند که 99.999 درصد از باکتری های مضر آب را از بین می برد.


collage mc8n

در این راه حل ، هیدروژل‌های ضد باکتری (ABHs) با ژنراتورهای پراکسید هیدروژن در سطح مولکولی با کاتکول و ذرات کربن فعال متصل به کینون برای تصفیه آب موثر طراحی شده‌اند. اثر باکتری کشی به هم افزایی گروه های پراکسید هیدروژن و کینون برای حمله به اجزای ضروری سلول و اختلال در متابولیسم باکتری نسبت داده می شود.
هیدروژل‌ها را می توان مستقیماً به عنوان قرص برای دستیابی به راندمان ضد عفونی آب بیش از 99.999٪ در 60 دقیقه بدون ورودی انرژی استفاده کرد. هیچ محصول جانبی مضری در طول فرآیند درمان تشکیل نمی شود، پس از آن قرص های هیدروژل‌ را می توان به راحتی و بدون باقی مانده جدا کرد. با بهره گیری از خواص عالی مقاوم در برابر حرارت و رسوب زیستی، هیدروژل‌ ها می توانند به عنوان تبخیرکننده های خورشیدی نیز برای دستیابی به تصفیه آب پایدار در زیر نور خورشید (≤1 کیلووات متر مربع) پس از ماه ها ذخیره و عملیات در آب رودخانه حاوی باکتری استفاده شوند.

raw water

گوئیهوا یو، دانشیار دانشگاه تگزاس در آستین، میگوید: «هیدروژل ما می تواند تأثیر زیادی در کاهش کمبود آب آشامیدنی تمیز در جهان داشته باشد زیرا استفاده از آن آسان، بسیار کارآمد و تولید انبوه است. »
تیم تحقیقاتی اکنون در تلاش است تا این قرص را حتی موثرتر کند تا بتواند علاوه بر باکتری، آب را از ویروس ها و سایر آلاینده ها نیز تصفیه کند. آنها همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می توانند قرص هیدروژلی را به محصولی تجاری تبدیل کنند. که این امکان ایجاد شود در مناطقی که نیاز به تصفیه آب ارزان و ساده دارند این محصول پخش شود. از آنجایی که مواد اولیه موجود در قرص مقرون به صرفه است و فرآیند تولید آن ساده است، محققان امیدوارند محصولی بسیار ارزان تولید کنند.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ