دوربینی که 1000 سال طول می کشد یک عکس بگیرد!

یک فیلسوف تجربی دوربینی ساخت که به 1000 سال زمان نیاز دارد تا بتواند فقط یک عکس بگیرد!

دوربین 1000 ساله

یک محقق فیلسوف از دانشگاه آریزونا دوربین جدیدی ساخت که می تواند در مدت 1000 سال یک تصویر از منظره شهر توسان ایالت آریزونا بگیرد. این دوربین که به "دوربین هزاره" نیز شهرت دارد، قادر است به بیینده یک دید کلی نسبت به آینده بشریت بدهد. جاناتون کیتس، خالق دوربین معتقد است که این دستگاه به ما دید بهتری نسبت به زمان گذشته، حال وآینده بشریت خواهد داد. او می گوید:"در واقع ما می توانیم وارد قرن 31 شویم و ببینیم جامعه ما در آن زمان چه تغییری خواهد کرد. بیشتر مردم فکر می کنند آینده خیلی تاریکی در پیش روی ماست. آنها می توانند با این دوربین 1000 سال بعد شهر توسان را ببیند که خیلی بدتر از آن چیزی است که ما اکنون تصور می کنیم. اما نباید از آن بترسیم. شاید با دانستن آینده، بتوانیم آن را تغییر دهیم."

دوربین کیتس از یک قطب فولادی و یک استوانه مسی تشکیل می شود. نور خورشید از یک سوراخی در ورقه طلای 24 عیار عبور می کند و روی ورقه ای که با رنگ روغنی گل رز پوشیده شده است می افتد. کیتس معتقد است که رنگدانه گل رز ممکن است در طول قرن ها به تدریج تغییر کند و تصویری قابل تشخیص ایجاد کند. این تغییر ممکن است ناشی از واکنش های شیمیایی بین رنگدانه و نور باشد.

این دوربین روی تپه توماموک، مشرف به توسان نصب شده است. کنار دوربین نوشته ای قرار دارد که رهگذران را تشویق می‌کند تا در مورد اتفاقات هزار سال بعد فکر کنند. هنگامی که تصویر در نهایت فاش شد، ثابت ترین قسمت‌های منظره واضح‌تر از مناطقی خواهند بود که مدام در حال تغییر هستند. این مناطق بیشتر شکل شبح‌آلودتری دارند. به احتمال زیاد منظره کلی طبیعی شهر ثابت می ماند اما تعداد و طراحی ساختمان‌های آن در طول قرن آینده تغییر می کند. اگرچه پروژه دوربین هنوز با چالش هایی مواجه است.

کیتس می‌گوید: «دوربین هزار ساله در مورد توسعه شهر نیست. دستگاه می‌خواهد ما را به فکر کردن در مورد آینده و اینکه چگونه می‌خواهیم آن را بسازیم دعوت کند. تصور اینکه زندگی در هزار سال آینده چگونه خواهد بود کار سختی است، اما می‌تواند ایده جالبی باشد. اگر به هزاره قبل برگردیم، باید در قرون وسطی زندگی می کردیم و با شمشیر و تبر می‌جنگیدیم.»
تا هزار سال دیگر تغییرات آب و هوایی، فناوری هوش مصنوعی و بسیاری از فناوری های دیگر بدون شک جهان ما را به گونه‌ای تغییر خواهند داد که با امروز ما به کلی فرق خواهد داشت. شاید این دوربین تا هزار سال دیگر به دلایل مختلفی نتواند بخوبی کار کند. اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌کس تابه حال چنین دوربینی نساخته است. شاید نسل آینده این دوربین را از بین برند. اما، هدف اصلی ما این است که این دوربین را تا سال 3023 فعال نگه داریم.


چاپ