فناوری‌های جدید در نمایشگاه CES 2024!

شرکت های بزرگ فناوری در نمایشگاه CES 2024 از جدیدترین محصولات خود رونمایی خواهند کرد.

CES2024

شمارش معکوس برای برگزاری نمایشگاه CES 2024 آغاز شده است. ما آماده ایم شما را در جریان بهترین و بدترین فناوری های جدیدی که به نمایش گذاشته می شود، قرار دهیم. امسال به احتمال زیاد شاهد عرضه هدست های جدید واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و خودروهای خودران خواهیم بود. این رویداد قرار است به صورت رسمی از تاریخ 9 تا 12 ژانویه در لاس وگاس برگزار شود. ما در این مقاله قصد داریم به تعدادی از آنها اشاره کنیم پس تا انتهای مطلب با های فن تک همراه باشید:

پنل های خورشیدی کاربر پسند

نمایشگاه CES2024 پنل خورشیدی

نمایشگاه CES 2024 به احتمال زیاد شاهد ظهور فناوری های انرژی پاک جدیدی خواهد بود که به عنوان سخت افزار مصرف کننده در دسترس خواهد بود. پنل های خورشیدی که زمانی فقط توسط پیمانکاران حرفه ای نصب می شدند، در حال حاضر برای استفاده مستقل در دسترس خریداران قرار می گیرد. این کار به لطف محصولات جدیدی مانند پنل های خورشیدی پاپ آپ، اینورترها و باتری های قابل حمل که به راحتی قابل نصب هستند، امکان پذیر خواهد بود. این محصولات که به "plug-and-play" معروف هستند، نیاز به حضور اپراتوری برای نصب ندارد و می تواند به راحتی توسط افراد نصب شود.

هدفون های MEMS

نمایشگاه CES2024 هدفون

شرکت آمریکایی xMEMS اولین شرکتی است که از قطعات حالت جامد در هدفون های بی سیم استفاده می کند. هدفون MEMSاز یک میکروفون و یک بلندگو تشکیل می شود. بلندگوها و میکروفون MEMS از جنس سیلیکون ساخته شده اند و به همین علت می تواند ارتعاشات هوا را به سیگنال های الکتریکی و بالعکس تبدیل کند.

هدفون های MEMS مزایای زیادی نسبت به هدفون های رایج دارند که عبارتند از:
• کوچکتر و سبک تر: هدفون های MEMS قطعات سیلیکونی دارند به همین علت، خیلی کوچکتر و سبک تر از هدفون های فعلی به نظر می رسند. این ویژگی آنها را برای استفاده راحت تر در طیف گسترده ای از دستگاه ها از جمله تلفن های هوشمند، دستگاه های پوشیدنی و حتی وسایل نقلیه مناسب می کند.
• ارزان تر: هدفون های MEMS به دلیل استفاده از قطعات ارزان تر، قیمت کمتری نسبت به هدفون های موجود در بازار دارند. به همین علت مناسب ترین گزینه برای خریدارانی که بودجه کمی دارند.
• صدای واضح تر و دقیق تر: هدفون های MEMS از فناوری های پیشرفته ای استفاده می کنند که به آنها امکان می دهد صدای واضح تر و دقیق تری ارائه دهند. این فناوری ها از الگوریتم های پیشرفته پردازش سیگنال و استفاده از مواد و طراحی های صوتی پیشرفته بهره می برد.
تنها نقطه ضعف این هدست جدید دوام و قدرت پخش صدای کمتر در محیط های شلوغ نسبت به هدست های فعلی است. با این حال، شرکت سازنده وعده داد که مدل بعدی هدست های MEMS ، 40 برابر قدرت پخش صدای بیشتری خواهند داشت.

فناوری Wi-Fi 7

نمایشگاه CES2024 وای فای7

شاید Wi-Fi 7 هیجان‌انگیزترین فناوری CES 2024 نباشد، اما می تواند به همان اندازه تاثیرگذار باشد. استاندارد جدید Wi-Fi سرعت‌های پهنای باند حداکثر 46 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد که دو برابر سریع تر از اینترنت Wi-Fi است. این ویژگی می‌تواند عملکرد دستگاه‌های متصل به Wi-Fi مانند لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌ها و حتی دستگاه‌های پوشیدنی را تا حد زیادی ارتقا بدهد.

یکی از ویژگی های مهم این فناوری، عملیات چند پیوندی یا MLO است. این ویژگی به دستگاه های 7 Wi-Fi اجازه می دهد از دو باند مانند باند 2.4 گیگاهرتز و باند 5 گیگاهرتز به صورت همزمان استفاده کنند. برای افرادی که خانه های بزرگ تری دارند، این ویژگی می تواند عملکرد شبکه های مش را بهبود ببخشد. شبکه های مش از چندین روتر Wi-Fi برای پوشش یک مکان بزرگتر استفاده می کنند. دستگاه ها حتی در حال حرکت هم می توانند با کمک MLO به طور خودکار به قوی ترین روتر موجود متصل شوند. یکی دیگر از قابلیت های مهم Wi-Fi 7 ، مدولاسیون دامنه چهارگانه یا QAM است. این ویژگی به دستگاه های Wi-Fi 7 اجازه می دهد تا داده ها را با دقت بیشتری نسبت به Wi-Fi 6 ارسال کنند. بنابراین سرعت اینترنت بالاتر و عملکرد دستگاه ها بهتر می شود.

کامپیوترهای مجهز به قابلیت هوش مصنوعی

نمایشگاه CES2024 رایانه هوش مصنوعی

رایانه‌های مجهز به NPU یا واحدهای پردازش عصبی، که وظایف هوش مصنوعی را از پردازنده اصلی بر عهده می‌گیرند، در سال 2024 به محبوبیت بیشتری دست خواهند یافت. شرکت های سازنده پردازنده رایانه های شخصی اینتل و AMDهر دو از این فناوری در محصولات جدید خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر، NPU ها بیشتر در برنامه‌های ساده هوش مصنوعی مانند حذف پس زمینه از تماس های ویدیویی استفاده می‌شوند. با این حال، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک، ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تری مانند تشخیص چهره و ترجمه آنلاین به رایانه‌های مجهز به NPU اضافه شود.

مایکروسافت هم مشغول توسعه ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی مانند Copilot برای ویندوز 11 است. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا راحت تر کد بنویسید. قابلیت Eye Controlنیز به شما امکان می‌دهد بتوانید رایانه خود را با چشمانتان کنترل کنید. شرکت‌های نرم‌افزاری مانند Adobe و Audacity نیز در حال توسعه ویژگی‌های مبتنی بر NPU برای برنامه‌های خود هستند.

تلویزیون بی سیم

نمایشگاه CES2024 تلویزیون بی سیم

تلویزیون بی سیم شرکت Displace یکی دیگر از محصولاتی خواهد بود که در CES 2024 عرضه می شود. سال گذشته نیز این شرکت با یک نوع دیگری از تلویزیون های بی سیم در این نمایشگاه حضور داشت. تلویزیون های بی سیم می توانند در هر جایی نصب شوند روی شیشه یا هر سطح دیگر. اما، امسال سازنده آن قصد دارد تلویزیون های نسل جدید خود را در دو سایر 27 اینچی و 55 اینچی عرضه کند. مدل 55 اینچی همان مدلی بود که در نمایشگاه CES2023 ارائه شد. آنها می توانند به یک پایه شارژ بی سیم مغناطیسی متصل شوند. هر دو سایز این تلویزیون ها با یک بار شارژ می توانند تا یک ماه به مدت 6 ساعت محتوا پخش کنند. هنوز قیمت نهایی آنها معلوم نیست اما، به گفته سازنده ثبت سفارش خرید از تاریخ 9 ژانویه آغاز می شود. احتمال دارد Displace بخواهد یک سایز 110 اینچی از تلویزیون های بی سیم خود را در رویداد امسال به نمایش بگذارد. قیمت نسخه 55 اینچی سال گذشته در حال حاضر با قیمت 4499 دلار عرضه می شود.


چاپ