اولین مرکز رحم مصنوعی در جهان!

در نگاه اول، به یاد فیلم های های علمی- تخیلی می افتیم. اما، این داستان کاملا واقعی است.

رحم مصنوعی
طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ EctoLife نام مرکزی است که قرار است به عنوان اولین مرکز رحم مصنوعی جهان راه اندازی شود. اما کار این مرکز چیست؟! برای دانستن پاسخ این سئوال تا پایان مطلب با ما همراه باشید.


شاید تعجب کنید اما باید خود را برای آینده ای هیجان انگیز از همین حالا آماده کنید. بشر 20 تا 30 سال آینده از لحاظ فناوری به جایی می رسد که می تواند علاوه بر ساخت آسانسورهای فضایی، نوزادان زیادی را از طریق رحم های مصنوعی به وجود بیاورد. این داستان تخیلی نیست بلکه برنامه ریزی های آن انجام شده است و مهندسان هم اکنون در حال ساخت آن می باشند.

مرکز رحم مصنوعیمرکز EctoLife، یک مرکزی برای نگه داری رحم‌های مصنوعی است که از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده می کند. اما این مرکز چگونه کار می کند؟! اولین قدم این است که متخصصان تخمک ها و اسپرم های والدین را از طریق لقاح آزمایشگاهی ترکیب می کنند. این کار باعث می شود والدین بتوانند فقط جنین‌های که از نظر ژنتیکی برتر یا فاقد مشکلات ژنتیکی و نقص‌های مادرزادی هستند را، انتخاب کنند.


EctoLife علاوه بر این؛ به والدین اجازه می دهد تا جنین خود را قبل از کاشت در رحم مصنوعی با استفاده از ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas9 مهندسی ژنتیک کنند. این ابزار به فرد امکان می دهد هر گونه بیماری ژنتیکی ارثی را که بخشی از سابقه خانوادگی شماست، برطرف کند تا فرزندان زندگی سالم و عاری از هرگونه بیماری ژنتیکی داشته باشند. این مرکز برای انجام این کار از هوش مصنوعی استفاده می کند تا به هر نوزاد مهندسی ژنتیک شده، مواد مغذی متناسب با آن را بدهد. علاوه بر این، هوش مصنوعی ویژگی های فیزیکی جنین را برای تشخیص هر گونه ناهنجاری احتمالی در دوران بارداری طبیعی مورد ارزیابی قرار می دهد.


در این مرکز می توان رشد و نمو جنین را به صورت 24 ساعته تحت نظر داشت و در صورت بروز شرایط خطرناک، اقدامات لازم را جهت جلوگیری از مرگ نوزاد انجام داد. روش زایمان در این روش با روش سزارین متفاوت است. در سزارین، بدن خون زیادی از دست می دهد اما، در این روش جنین بدون خونریزی به دنیا می آید. علاوه بر این، والدین به سادگی می توانند حین تولد، نوزاد خود را از طریق ابزارهایی مانند واقعیت مجازی، لمس یا با آن صحبت کنند.

در حال حاضر بازار فناوری ATR یا تولید مثل مصنوعی در حال گسترش می باشد. طبق گزارش انجمن پزشکی باروری آمریکا، هزینه فعلی یک چرخه IVF حدود12400 دلار است که به طور میانگین هر زوج 19234 دلار هزینه می کنند. بر اساس گزارش Science and Stuff، بزرگترین بازار روش IVF در حال حاضر اروپاست و پس از آن ایالات متحده در مقام دوم قرار دارد. با این حال،IVF می تواند در مناطق آسیا و اقیانوسیه بازار بهتری داشته باشد.


چاپ